2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تنگه لی لی کجا است و چه دیدنی هایی دارد

تنگه لی لی کجا است و چه دیدنی هایی دارد

اگر می‌خواهید به تنگه لی لی بروید از همان ابتدا باید خود را برای سفری هیجان‌انگیز آماده کنید. این سفر به وسایل خاصی هم نیاز دارد.

دوات آنلاین -استان لرستان یکی از استان‌های ایران است که بیشترین مناطق گردشگری و مخصوصا طبیعت‌گردی را دارد. تنگه لی لی شهرستان درود هم یکی از این مناطق است که می‌توانید در زیر با این منطقه بیشتر آشنا شوید.

تنگه لی لی در کجا واقع شده است

معرفی تنگه لی لی درود

تنگه لی لی که به تنگه سورپیلو نیز شهرت دارد در ۲۰ کیلومتری شرق شهرستان دورود استان لرستان واقع است. این تنگه در مجاورت روستای چمنار و نرسیده به روستای سیرم قرار گرفته است.

 

تنگه لی لی از جریان رودی به نام ماربره، در دل صخره‌های زاگرس شکل گرفته و استخرهایی طبیعی و زیبا دارد. در قدیم در این منطقه، مارهای زیادی وجود داشته است و به همین دلیل این رودخانه به ماربره معروف است. داخل تنگه لی لی، صخره‌ای قرار دارد که برای طی کردن آن باید با اصول اولیه‌ کوهنوردی آشنا بود و همراه داشتن وسایل کوهنوردی هم از واجبات است.

اسم تنگه لی لی از کجا آمده است

دلیل نام گذاری تنگه لی لی

لی لی، نامی که به این تنگه داده‌اند، به گویش بومی‌های آنجا برمی‌گردد. آن‌ها به درختانی که میوه‌هایی به اندازه‌ی آلبالو دارند و در تنگه پیدا می‌شوند، لی لی می‌گویند. میوه‌ای است همانند گیلاس. نه‌تنها در تنگه بلکه در آن گستره نیز از این درخت پیدا می‌شود.

 

نام دیگری که به تنگه لی لی داده‌اند، اندکی دشوارخوان است. گاه به آنجا «سورپیلو» نیز می‌گویند! نمی‌دانیم سورپیلو به چه معنا است. اما نام پلی در چند کیلومتری تنگه است. از این‌رو، گاه تنگه را هم به نام همان پل می‌خوانند.

تنگه لی لی چه دیدنی هایی دارد

دیدنی‌های تنگه  لی لی

عبور از تنگه نیازمند مهارتهای شنا و دست به سنگ شدن است. خروجی تنگه برای بازدید عموم مناسب تر و به قدری تماشائی است که از دیدن صخره های صیقلی و آب های شفاف و کبودرنگش سیر نمی‌شوید.

 

بیشتر بخوانید: دره خزینه استان لرستان؛ چرا و چگونه برویم

 

تنگه لی لی دارای حوضچه هایی به عمق ۲ متر می‌باشد. حوضچه های این تنگه دارای آب خنکی هستند که در فصل تابستان برای شنا و آب تنی بسیار لذت بخش است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به دریاچه گهر

 

تنگه لی لی زیستگاه شمار بسیاری از پرندگان نیز هست. صدای بال‌زدن آن‌ها در سراسر تنگه شنیده می‌شود و با صدای آب‌های خروشان می‌آمیزد.

چگونه به تنگه لی لی برویم

آدرس تنگه لی لی

برای رسیدن به تنگ لی لی ، حدود ۴۵ دقیقه از روستای چمنار و حدود یک ساعت از روستای سیره پیاده روی نیاز است. این تنگ زیبا در میان دو روستای چمنار و سیره واقع شده که از هر دو روستا مسافت طی شده پیاده، حدود نیم الی یک ساعت است. شهرستان دورود در مسیر راه آهن سراسری ایران واقع شده و از این طریق با بیشتر شهرهای ایران ارتباط دارد.

 

وسایل موردنیاز برای سفر به تنگه لی لی

از وسایل مورد نیاز برای پیمایش تنگه لی لی دورود به همراه داشتن لباس‌های سبکی که به سرعت خشک می‌شوند (چرا که باید احتمال خیس شدن را بدهید) کفش مناسب همانند صندل برای پیمایش درون آب، کرم ضد آفتاب، کلاه آفتاب گیر و عینک آفتابی ضروری هستند.

 

منابع: سیری در ایران- سایت امرداد- تابناک

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.