2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
غذای تند را چه کار کنیم

غذای تند را چه کار کنیم

با ترفندهای ساده‌ای که در این مطلب آمده است می‌توانید تندی غذا را بگیرید.

دوات آنلاین-شاید برای همه ما پیش بیاید که موقع آشپزی غذایمان زیادی تند شود. در این صورت چه کار باید بکنیم و تندی غذا چه طور اصلاح می‌شود؟

 

آبلیمو تندی غذا را اصلاح می‌کند

اگر فلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید و تند شده است، چند دقیقه قبل از آن که غذا را از روی حرارت بردارید، آب یک عدد لیموترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید، به طرز قابل ملاحظه ای تندی غذا از بین خواهد رفت. از آنجا که کپسایسین بازی (قلیایی) است، اضافه کردن اسید باعث خنثی شدن تندی غذا می شود. به غذای در حال پخت می توانید آب لیمو یا سرکه بزنید. لاکتیک اسید موجود در شیر هم تأثیری دوچندان خواهد داشت.

برای از بین برن تندی غذا چه کنیم

یک ترفند ساده برای رفع تندی غذا

مقدار همه‌ مواد غذا را اضافه کنید. اگر حین پخت متوجه شدید غذا خیلی تند شده است، مقداری از سایر مواد غذا اضافه کنید (نسبت به غذا). این باعث کاهش تندی می‌شود.

 

از لبنیات استفاده کنید

کپسایسین به راحتی در لبنیات حل می‌شود و چربی موجود در لبنیات کپسایسین را به مولکول کپسیوم تبدیل کرده و باعث دور شدن از گیرنده‌های درد روی زبان می‌شود. در بسیاری از غذاهای محلی از این تکنیک استفاده می‌شود.

 

یادتان باشد ماده‌ نجات دهنده شما چربی موجود در لبنیات است، پس اگر از لبنیات کم چرب استفاده کنید تاثیری نخواهند داشت.

 

بیشتر بخوانید: رفع بوی سوختگی برنج، خورشت و انواع غذاها با چند ترفند ساده و آسان

 

از جایگزین لبنیات استفاده کنید. اگر فردی به لاکتوز حساسیت دارد یا محصولات دامی مصرف نمی‌کند، می‌توانید از شیر نارگیل استفاده کنید، که در غذاهای تایلندی معمول است. شیر سویا، شیر بادام، و شیربرنج همه‌شان حاوی چربی موثر هستند، هرچند به اندازه شیر طبیعی تاثیر ندارند.

 

نشاسته تندی غذا را می‌گیرد

غذا را همراه نشاسته سرو کنید. برنج ساده و نان ادویه را به خود جذب می‌کنند و ادویه را در همه جای غذا پخش می‌کنند که باعث می‌شود کمتر احساس تندی کنیم. بسیاری از غذاهای تند این گونه سرو می‌شوند. غذاهای هندی همراه نان، غذاهای مکزیکی همراه تورتیلا و غذاهای تایلندی همراه با برنج سرو می‌شوند.

اگر غذای تند خوردیم چه کنیم که نسوزیم

اگر دهان‌مان از تندی غذا سوخت چه کنیم

اگر غذایی که میل کردید خیلی تند بود و حسابی سوختید به جای این که عذاب بکشید یکی از روش‌های زیر را آزمایش کنید.

 

شیر یا بستنی مزه تندی را برطرف می‌کند

طرفداران غذاهای تند به‌خوبی این موضوع را می‌دانند که، هیچ‌چیزی بهتر از شیر نمی‌تواند تندی پس از خوردن فلفل را برطرف کند. البته اگر به شیر دسترسی ندارید، می‌توانید از بستنی برای این کار کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: سس هریسا چیست و چگونه درست می‌شود

 

برایتان جالب است بدانید که چطور شیر می‌تواند تندی فلفل را از بین ببرد؟ پروتئین‌های موجود در شیر و سایر لبنیات اثر کپسایسین موجود در فلفل‌های تند را خنثی می‌کنند. به همین خاطر است که خوردن شیر بعد از غذاهای تند مثل آب روی آتش است و سوزش دهانتان را کم می‌کند.

 

نان بخورید

وقتی قرار است یک غذای تند مکزیکی یا هندی سفارش دهید، حتما میزان نان همراه غذا را دو برابر در نظر بگیرید. اگر نان کنار غذای تندتان باشد، بعد از خوردن آن با مشکل بعد از خوردن غذای تند چه کنیم مواجه نمی‌شوید! چون گیرنده‌های بدن به‌جای کپسایسین موجود در فلفل، نسب به کربوهیدرات‌های مصرف شده واکنش نشان می‌دهند.

 

البته تاثیر شیر و لبنیات در کاهش تندی غذاها نسبت به نان و کربوهیدرات‌های دیگر بیشتر است.

 

بعد از غذای تند، شکر بخورید

برای شیرینی دوستان شکر بهترین گزینه برای کاهش عطش بعد از خوردن غذاهای تند است. تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر شکر در از بین بردن سوزش دهان بعد از مصرف غذاهای تند حتی از نان هم بیشتر است.

 

بنابراین اگر یک غذای تندوتیز خورده‌اید یا کمی فلفل در سالادتان بوده و دهانتان را به آتش کشیده، یکی از بهترین راه‌های کاهش این سوزش مصرف یک دسر یا نوشیدنی شیرین (مثل اسموتی موز و انگور) است.

 

 

منابع: پرشین وی- کتاب کاله – جام نیوز

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.