2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
دشت کالپوش؛ دشت شایق و آفتابگران؛ کجا است و چگونه باید برویم

دشت کالپوش؛ دشت شایق و آفتابگران؛ کجا است و چگونه باید برویم

مسیر رفتن به دشت کالپوش و بهترین زمان سفر به این منطقه بی‌نظیر را در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین-دشت کالپوش که به دشت شقایق‌ها معروف است و البته دشت آفتابگردان نیز محسوب می‌شود یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی در استان سمنان است که هر بیننده و مسافری را حیرت زده می‌کند.

دشت کالپوش منطقه ای مناسب برای گردشگری است

آدرس دشت کالپوش

این دشت حدفاصل میان شهرستان شاهرود و گنبد کاووس است. دشت شقایق‌های کالپوش در ۱۴۰ کیلومتری شمال شهرستان میامی قرار دارد. دسترسی به آن به گونه‌ای است که پس از طی ۴۶۰ کیلومتر از مسیر تهران به مشهد با رسیدن به شهر زیبای میامی به سمت شمال (جادۀ جاجرم) تغییر مسیر داده و به منطقۀ کالپوش منتهی می‌شود.

از دیدنی های دشت کالپوش لذت ببرید

دشت کالپوش چه دیدنی‌هایی دارد

این منطقۀ سرسبز و جنگلی با ۱۴ هزار هکتار جنگل، ۳۰ هزار هکتار مرتع و ۳۴ هزار هکتار مزارع زیر کِشت با بارندگی کافی و اراضی مستعد برای کشاورزی و جنگلداری، در فصل بهار با دشت‌های مملو از گل‌های شقایق، در شهریور ماه با گل‌های آفتابگردان، در پاییز و زمستان با مناظر زیبا و در مجاورت با پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و پارک ملّی گلستان از موقعیت ممتاز گردشگری برخوردار است.

 

بیشتر بخوانید: دشت هلن در استان چهارمحال و بختیاری؛ راهنمای کامل سفر

 

علاوه بر گونه های زراعی، انواعی از درختچه های جنگلی نیز در منطقه کالپوش دیده می شود و در این میان دو مورد از گیاهان منطقه، یعنی گل شقایق و گل آفتابگردان به طور ویژه ای به عنوان امتیاز گردشگری در آمده اند.

 

بیشتر بخوانید: سوباتان کجا است و چرا و چگونه به سوباتان سفر کنیم؟

 

قرار گرفتن 10 درصد مناطق نمونۀ گردشگری استان سمنان در محدودۀ کالپوش (دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل دشت شاد و جنگل و آبشار نام نیک) از اهمیت گردشگری منطقۀ کالپوش و استعداد های بلقوه و خدادای این خطۀ زرخیز از سرزمین هزار نقشمان حکایت دارد.

چه فصلی به دشت کالپوش سفر کنیم

بهترین زمان برای سفر به دشت کالپوش

بهترین زمان سفر برای رفتن به این دشت زیبا، از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد است، زیرا علاوه بر سرسبزی منطقه، به خاطر وجود هوای بسیار مطبوع می‌توانید چند روز در دشت لحظات خاصی را تجربه کنید.

در دشت کالپوش چه منظره ای در انتظار

اگر دیدن دشت گل‌های شقایق این منطقه را در اردیبهشت ماه از دست داده‌اید، می‌توانید برای سفر به این منطقه و دیدن دشت آفتابگردان که به دشت طلایی هم معروف است، در اواسط مرداد و شهریورماه برنامه‌ریزی کنید.

 

منابع: مهر- ایرنا- باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.