2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
21پرونده خطرناک پرسپولیس و استقلال در فیفا

21پرونده خطرناک پرسپولیس و استقلال در فیفا

در این گزارش نگاهی اجمالی به ریز بدهی‌های پرسپولیس و استقلال به مربیان و بازیکنان خارجی داریم که در مجموع رقمی حدود 105 میلیارد تومان است.

دوات آنلاین-این روزها محرومیت پرسپولیس و استقلال از 3 پنجره نقل‌وانتقالات بخاطر عدم پرداخت بدهی برانکو و بویان سرمربی و بازیکن سابق سرخابی، نقل محافل ورزشی و خبری است، هرچند مسئولان 2 باشگاه آن را رد می‌کنند و با ضرس قاطع معتقدند محرومیتی در کار نیست و هنوز کار به آنجا نرسیده است! با این‌حال این خبر چه تایید شود و چه تکذیب، تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند.

 

مسئله اصلی فاجعه‌ای است که سوءمدیریت‌ مدیران کارنابلد و بازخواست نشده برای 2 باشگاه بزرگ پایتخت و فوتبال ایران رقم زده‌اند. بدهی‌های انباشته ریالی کم بود، که حالا باید تن و بدن هواداران و پیشکسوتان سرخابی و حتی مردم عادی که در وضعیت سخت اقتصادی بسر می‌برند و به لحاظ معیشت در تنگنا قرار دارند، بابت دور ریختن میلیون‌ها دلار پول بی‌زبان بلرزد، پولی که با کمی درایت و دلسوزی و عقلانیت، هزینه بالندگی فوتبال و ایران می‌شد، نه پر کردن جیب خارجی‌هایی که اغلب هم بی‌کیفیت بوده و چیزی به فوتبال ایران اضافه نکرده‌اند.

 

با نگاهی به لیست بدهی‌های سرخابی به بازیکنان و مربیان خارجی و تبدیل آن‌ها به ریال با دلاری که قیمت آن روز گذشته از 25 هزار تومان گذشت و یورو که از 28 هزار تومان فراتر رفت، عمق فاجعه بیشتر عیان می‌شود. در این گزارش نگاهی اجمالی به ریز بدهی‌های پرسپولیس و استقلال به مربیان و بازیکنان خارجی داریم که در مجموع رقمی حدود 105 میلیارد تومان است.

   

پرونده‌های باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس که چندی پیش پرونده خطرناک ژوزه مانوئل سرمربی سابق و پرتغالی را با هزینه هنگفت و حدود 2 میلیون دلار بست، حالا با پرونده یک میلیون و‌50 هزار یورویی بدهی به برانکو مواجه است که فیفا بابت آن برای سرخ‌ها ضرب‌الاجل تعیین کرده است. این رقم با محاسبه یورو که روز گذشته به مرز 28هزار و‌500 تومان در بازار آزاد ارز تهران رسید، حدود 30 میلیارد تومان می‌شود که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود. دیگر بدهی‌های پرسپولیس به خارجی‌ها به ترتیب ارزش ریال و ارزی به شرح زیر است.

 

برانکو: یک میلیون و 50 هزار یورو، معادل 30 میلیارد تومان

 ماریو بودیمیر، بازیکن کروات: 475 هزار یورو، معادل 13 میلیارد و 500 میلیون تومان‌

 گابریل کالدرون‌، سرمربی سابق و آرژانتینی:‌530 هزار دلار، معادل 13 میلیارد و‌350 میلیون تومان‌

 مارکو مربی بدنساز و دستیار برانکو: 114هزار یورو، معادل 3 میلیارد و‌250 میلیون تومان‌

 زلاتکو دستیار برانکو: 105 هزار یورو، معادل‌ 3 میلیارد تومان‌

 خواگین و اینیگو دستیاران کالدرون: 100 هزار دلار، معادل‌ 2 میلیارد و 500 میلیون تومان

 ایگور پانادیچ مربی دروازه‌بانان پرسپولیس: 86هزار یورو، معادل 2 میلیارد و 450 میلیون تومان

 نیلسون کوریا دروازه‌بان برزیلی: 83 هزار دلار، معادل 2 میلیارد و‌100 میلیون تومان

 فرناندو گابریل بازیکن برزیلی: 23 هزار دلار، معادل 580 میلیون تومان

 سرتن چوک دستیار برانکو: 10 هزار دلار، معادل 250 میلیون تومان

 

با این اعداد و ارقام مجموع بدهی پرسپولیس یک میلیون و 830 هزار یورو و 746هزار دلار و معادل 70 میلیارد تومان است. البته باشگاه پرسپولیس در فیفا 623هزار دلار طلب دارد که با کسر آن و پرداخت طلب شاکیان 123هزار دلار دیگر بدهکار می‌ماند که حدود 15 میلیارد تومان از بدهی‌های ریالی هم کم می‌شود. بنابراین مجموع بدهی ریالی پرسپولیس 55 میلیارد تومان است.

 

اعداد وحشتناک استقلالی‌ها

در مورد باشگاه استقلال هم اعداد و ارقام بدهی وحشتناک است، آن‌هم در شرایطی که با کمی تدبیر و حرفه‌ای‌گری می‌شد جلوی پایمال شدن بیت‌المال را گرفت. در‌حال حاضر بزرگ‌ترین طلبکار باشگاه استقلال وینفرد شفر است که 550 هزار دلار طلب دارد که معادل 13‌میلیارد و‌860 میلیون تومان است، البته تا دیروز و نرخ روز گذشته ارزش ریال برابر دلار! پس از سرمربی سابق و آلمانی استقلال بویان نایدونف بازیکن مقدونیه‌ای است که طلب‌30 هزار دلاری‌اش به خاطر بی‌درایتی مسئولان وقت باشگاه به‌350 هزار دلار تبدیل شده، یعنی معادل 8 میلیارد و‌820 میلیون تومان! پس از این 2 بدهی سنگین چند پرونده هم وجود دارد که حکم آن‌ها آمده‌ و استقلال باید هرچه زودتر با شاکیان خارجی‌اش تسویه حساب کند که به شرح زیر است.

 

 ایسما بازیکن آفریقای‌جنوبی و باشگاه پاختاکور:‌120‌هزار دلار، معادل 2 میلیارد و 770 میلیون تومان‌

 سرور جپاروف بازیکن ازبکستانی: 100هزار دلار، معادل 2 میلیارد و 520 میلیون تومان

 ساشا شفر آنالیزور استقلال: 82 هزار دلار، معادل 2 میلیارد و 50 میلیون تومان‌

 لئوناردو پادوانی بازیکن برزیلی: 100 هزار دلار، معادل 2 میلیارد و 520 میلیون تومان‌

 گادوین منشا بازیکن نیجریه ای: 42 هزار دلار، معادل یک میلیارد و 50 میلیون تومان‌

 مارتین فورکل دستیار شفر: 18هزار دلار، معادل 450 میلیون تومان‌

 دستمزد وکلای خارجی‌: یک میلیارد و‌500 میلیون تومان

 

استقلال علاوه‌بر این پرونده‌ها که حکم فیفا را گرفته‌اند، 2 پرونده در جریان هم دارد. پرونده غرامت‌خواهی پادوانی که خواهان 9 میلیون دلار شده، معادل 227 میلیارد تومان می‌شود و پرونده شکایت آندره‌آ استراماچونی سرمربی سابق و ایتالیایی که خواهان دریافت دستمزد و غرامت یک میلیون و‌600 هزار یورویی شده، معادل 45 میلیارد و‌500 میلیون تومان است که اگر استقلال در هر‌کدام یا یکی از این 2 پرونده سنگین محکوم شود، فاجعه بزرگی رقم خواهد خورد که در تاریخ این باشگاه و شاید تاریخ فوتبال باشگاهی ایران بی‌نظیر باشد. مجموع بدهی ارزی استقلال بدون در‌نظر گرفتن پرونده پادوانی و استراماچونی یک میلیون و 362 هزار دلار است که با هزینه دستمزد وکلای خارجی حدود  36 میلیارد تومان می‌شود. ‌

 

منبع: روزنامه خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.