2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
سعید فتحی روشن، شعبده باز برتر برنامه عصر جدید: این کارها جادو نیست

سعید فتحی روشن، شعبده باز برتر برنامه عصر جدید: این کارها جادو نیست

حتما شما هم از دیدن برنامه‌های سعید فتحی روشن شگفت زده شده‌اید. او در عصر جدید حسابی غوغا کرد اما هیچ کدام از کارهایش نه جادوگری است و نه او قدرت فوق‌العاده ای دارد.

دوات آنلاین-سعید فتحی روشن از زمان شرکت در فصل اول برنامه عصر جدید و کسب مقام چهارمی در این برنامه به شهرت زیادی رسیده و برنامه بازیمون را برای شبکه سه ساخته است. شعبده‌های او یا همان ذهن‌خوانی‌هایش بسیار شگفتی ساز بود اما او تاکید دارد این کارش مهارت است نه جادوگری.

 

شروع شعبده بازی از 12 سالگی

فتحی روشن با بیان اینکه از ۱۲ سالگی شعبده‌بازی را آغاز کرده است، درباره تفاوت مهارت شعبده‌بازی و منتال به ایسنا توضیح داد: آن اوایل که این کار را شروع کردم شعبده‌بازی می‌کردم. آن موقع 12 ـ 13 ساله بودم اما از ۱۴ سالگی سالگی تا الان که ۳۹ سال دارم فقط منتال کار کرده‌ام. از نظر ظاهری شعبده‌بازی ابزار و وسایل خاصی دارد مثل جعبه‌های بزرگ و وسایل رنگی، اما منتال بدون ابزار و وسیله است. فقط با یک کاغذ و خودکار و یا تخته و گچ می‌توان انجامش داد. اینکه من در برنامه‌ای مثل «عصر جدید» بنر بزرگ یا یکسری وسایل آورده‌ام فقط برای جلوه بصری و جذابیت بیشتر است. در شعبده‌بازی چشم را گول می‌زنند مثلا شما متوجه نمی‌شوید که آن کبوتر از آستین شعبده‌باز خارج می‌شود اما در منتال ذهن گول می‌خورد؛ یعنی ذهن یکسری توقعاتی دارد که در این زمان قاعدتا باید اتفاق بیفتد اما منتالیست ذهن را گول زده و کنترل می‌کند که چه کار باید بکند.

سعید فتحی روشن شعبده باز معروف برنامه عصر جدید

سحر و جادو در کار نیست

او درباره جایگاه مهارت منتال در ایران عنوان کرد: منتالیزم تا قبل از برنامه «عصر جدید» تقریبا هیچ جایگاهی در ایران نداشت اما بعد از این برنامه، کم کم دارد شناخته می‌شود و امکان درآمدزایی از این حرفه به وجود می‌آید. به غیر از خودم خیلی از افرادی که این کار را انجام می‌دادند در رستوران‌ها، کافه‌ها و مراسم دولتی دعوت شدند و این اتفاق برایشان خیلی خوب بود.

 

ببینید: ذهن‌خوانی سعید فتحی روشن در مرحله دوم برنامه عصر جدید

 

فتحی روشن در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان به مخاطب  آگاهی داد که شعبده‌بازی و منتال  یک مهارت هستند و نه سحر و جادو، توضیح داد: خیلی سعی کردم که این مساله را توضیح دهم؛ در واقع بعضی اوقات مجبور بودم که توضیح دهم و گاهی خودم می‌خواستم تا توضیح دهم که این یک مهارت است و نیاز به تمرین دارد. در تمام جاهایی که تولیدی داشته‌ام ـ چه در سی‌دی‌ها و چه در ویدیوها و یا برنامه‌ی «عصر جدید» ـ گفته‌ام که من با بقیه آدم‌ها هیچ فرقی ندارم و با تمرین این مهارت را یاد گرفته‌ام. اصلا همه جذابیتش به این است که مردم بدانند این یک علم قابل یادگیری است.

 

این منتالیست درباره‌ تاثیر تصویربرداری بر اجرای ترفندهای شعبده‌بازی عنوان کرد: فیلمبرداری در شعبده‌بازی خیلی تاثیر دارد. یک خطای کوچک می‌تواند شعبده را لو دهد؛ مثلا ممکن است جعبه‌ای را از پشت فیلمبرداری کنند و معلوم شود چه چیزهایی درونش پنهان شده است. اما در منتال بیشتر از زاویه فیلم‌برداری، فیلمسازی اهمیت دارد تا فضای توهم و رعب و وحشت کار را بیشتر کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.