2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
نقدی بر سریال بچه مهندس؛ ضعف‌ها و قوت‌های داستان زندگی جواد جوادی

نقدی بر سریال بچه مهندس؛ ضعف‌ها و قوت‌های داستان زندگی جواد جوادی

سریال بچه مهندس به چه دلیل جذاب است و این سریال چه نقطه ضعف‌هایی دارد؟ نقدی بر این مجموعه را بخوانید.

دوات آنلاین-سریال بچه مهندس از همان فصل اول پرتماشاگر بود و خیلی‌ها این سریال را در هر سه فصل دنبال کرده‌اند. این مجموعه نیز مانند هر فیلم و سریال دیگری ضعف‌ها و قوت‌هایی دارد که در نقد زیر به آنها نگاهی شده است.

 

ایرنا نوشت: در سال‌های اخیر چندین سریال صداوسیما بوده‌اند که به دلایل مختلف به ساخت فصل‌های دیگر رسیده‌اند و معمولا فصل‌های ابتدایی آن مخاطبان بیشتری داشته و در ادامه روند سریال جذابیت‌های خود را از دست داده است. سریال «پایتخت» یا «نرگس» از جمله این سریال‌ها بوده‌اند و حالا مهندس ۳  از شبکه دوم در ماه رمضان پخش می‌شود و نظرات مخاطبان در مورد آن بسیار مختلف است.

روزبه حصاری در سریال بچه مهندس

جواد جوادی؛ از کودکی تا جوانی

بچه مهندس یا همان جواد جوادی پسربچه‌ای است که در نوزادی از طرف مادرش به پرورشگاه سپرده می‌شود تا مادرش مانع شود که پدرش او را بفروشد. جواد در پرورشگاه بزرگ می‌شود و سخت‌گیری‌های مدیر پرورشگاه که نقش آن را بهناز جعفری بخش جدای ناپذیر از زندگی او می‌شود. بچه مهندس علاقه زیادی دارد تا با وسایل به ‌درد نخور وسیله‌های عجیب و غریب درست کند؛ به همین دلیل به بچه مهندس مشهور شده است.

 

 این سریال برای اولین بار در ماه رمضان سال ۱۳۹۷ در ۳۰ قسمت پخش شد. در فصل اول این سریال نکاتی در مورد به سرپرستی گرفتن کودکان پرورشگاه بیان می‌شود که برخی از آنها به درستی و برخی دیگر نقدهایی به همراه داشت.

 

در این سریال اطلاعات غلطی در مورد روند فرزندخواندگی به بینندگان داده می‌شود؛ برای مثال در مراکز سازمان بهزیستی که مخصوص نگهداری از کودکان زیر ۶ سال و شیرخواره‌ها هستند تنها دختران و پسران در کنار هم قرار دارند و این کودکان در سنین بالای ۶ سال تفکیک جنسیتی می‌شوند.

 

اما پررنگ‌ترین نقدی که به این سریال وارد شد در زمستان سال ۱۳۹۷ بود. درست در زمانی که در دولت و مجلس صحبت‌های بسیاری در مورد کودک‌همسری وجود داشت و فعالان اجتماعی در حوزه کودک و همچنین برخی نمایندگان تلاش داشتند که سن ازدواج را افزایش دهند، در این سریال داستانی در مورد روابط عاطفی دو بازیگر نوجوان سریال که در سن ۱۶ سالگی هستند مورد انتقادات بسیاری بابت ترویج و تبلیغ کودک همسری قرار گرفت.

یونا تدین و مانی رحمانی در سریال بچه مهندس

انتقادات جدی از سریال بچه مهندس

کاربران در فضای مجازی و منتقدان بسیاری سریال را ترویج‌دهنده کودک همسری دانستند. علی غفاری کارگردان سریال با رد تمامی این اتهامات و نقدها گفته بود که چنین قصدی نداشته‌ است و پایان داستان به شکلی دیگر خواهد بود اما پاسخ‌های غفاری برای بسیاری از منتقدان قانع‌کننده نبود. منتقدان بر سر حرفاشان همچنان هستند و تصویر کردن رابطه عاشقانه نوجوانان در سریال بچه‌مهندس را و بیان شروط ازدواج را مساوی با تبلیغ کودک همسری می‌دانند و باور دارند که مسئله پایان‌بندی داستان که کارگردان آن رامطرح کرده است هیچ تاثیری در این موضوع نخواهد داشت.

 

و اما فصل سوم این سریال در فضای دانشگاهی و خوابگاهی اتفاق می‌افتد؛ بچه مهندس حالا واقعا دانشجوی مهندسی شده است و روابط خود را شکل داده است. این فصل از زبان جواد روایت می‌شود و قسمت‌های اولیه که مربوط به دوران دانشگاه و دوستی این سه نفر است، بخشی از خاطرات جواد هستند و نویسنده این داستان باور دارد که فصل سوم از ۲ فصل گذشته جذاب‌تر شده ‌است. دانشجویان نخبه‌ای که از دانشگاه‌های خارجی دعوتنامه دارند و تلاش آن‌ها برای ساخت هواپیمایی که نمونه‌ی ایرانی ندارد مهم‌ترین موضوع در فصل سوم این سریال است.

بازیگران سریال بچه مهندس

بازی‌های خوب در سریال بچه مهندس

این سریال بازیگرانی دارد که فارغ از داستان فیلم بازی خوب آنها می‌تواند بیننده را ترغیب کند تا این سریال را دنبال کند. فرهاد قائمیان بازیگر سینما و تلویزیون است که تا کنون چندین بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر شده است، ثریا قاسمی بازیگر باسابقه که در سال ۹۵ موفق به دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم ویلایی‌ها شد، کامران تفتی، اتابک نادری و روزبه حصاری هستند.

 

کارگردانی این سریال بر عهده علی غفاری و تهیه‌کننده آن سعید سعدی است. این سریال را نه یک نویسنده بلکه گروه نویسندگان نوشته‌اند و نویسندگان آن حسن وارسته، امیر شاداب و رضا خمسه هستند.

 

حالا که فصل سوم این سریال در حال پخش است نظرات مخاطبان در مورد آن بسیار متفاوت است. برخی معتقدند که این فصل فیلمنامه تکراری و قابل پیشبینی دارد و نسبت به فصل‌های گذشته افت داشته است و برخی دیگر آن را جذاب‌ترین سریال ایرانی می‌دانند که داستان داستان پرکشش و جذابی دارد تا آن جا که در پایان هر قسمت بیننده ترغیب می‌شود قسمت بعدی را ببینید.

 

این سریال در حال پخش است و برخی باور دارند که فصل سوم شروع بدی داشته است. شخصیت‌ها بازی‌های تکراری و مصنوعی دارند و باید دید که در ادامه نظر غفاری در مورد انتقاداتی که به آن وارد شد می‌تواند برای نقادان قابل پذیرش باشد؟

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
خوب 1402/02/11
چرامربی پرورشگاه اینقدرظالم بودوخیلی سریع هم بدون مجازات رفت
ازسرنوشتی 1401/10/09
فصل سوم شعاری بود هیچکدوم ازفصلهاش جالب نیس وبهم ربط نداره سریال ازسرنوشت قشنگترازاین سریال بود
مجید 1400/09/01
به نظرم سریال جالبیه و هر شب دنبال میکنم اما ضعف های کارگردانی واقعا فاحش هستن مثلا توی عمین فصل اول نمیدونم چرا اینقدر کارگردان روی استفاده از ماشینهای کلاسیک اصرار داره در حالی که همه جای سریال پر از 206 و پرایده توی فصل 2 هم توی انتخاب ماشین ها اصلا دقت به زمانبندی فیلم و سال ساخت خودروها نشده
الینا 1399/03/03
این سریال یکی از بهترین سریال هایی است که تا به حال دیدم از بازی خوب اقای حصاری هم خیلی ممنونم تازه جواد عشق پاکی داره و این انتقاد در مورد کودک همسری اشتباه است من هر شب این سریال رو دنبال می کنم ممنون از دستندرکاران
تسنیم 1399/02/30
بهترییییییییییین سریال تلویزیون.. مررررررررررسی عااااااالی دررررررجه یک..
ناشناس 1399/02/30
عااااااالیییییییییی کاشی فصل چهارمی هم باشه 😳
ناشناس 1399/02/24
بنظرم نقش مسعود شباهتی با جوانی های مسعود نداده..... ولی در کل سریال خوبی هست و ما هرشب میبینیم.... باتشکر از عوامل سریال
****** 1399/02/24
به نظرم این نقد ها کاملا اشتباهه کجای این قانون نوشته که عشق جرمه هدف این سریال اصلا کودک همسری نیست اگه این دو نفر توی همون ۱۶سالگی ازدواج میکردن این نقد ها درست بودن ولی ازدواجشون توی سن ۲۵ سال به بعد هست و هیچ کجای قانون هم ننوشته که ازدواج توی سن ۲۵سالگی جرمه اینا توی ۱۶سالگی فقط عاشق هم بودن و اگه به ایمان جواد به خدا توجه داشته باشیم میبینیم که عشقون هم کاملا پاک بوده
ناشناس 1399/02/24
به نظرم عالیه
ناشناس 1399/02/24
سریال عالی و پربیننده . با بازیگران عالی مخصوصا جناب آقای روزبه حصاری ..و سعید کریمی ... 🙂👏👏👏

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.