2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
دلیل گرفتگی عضلات یا اسپاسم چیست + راه‌های پیشگیری و درمان

دلیل گرفتگی عضلات یا اسپاسم چیست + راه‌های پیشگیری و درمان

یک متخصص تغذیه درباره دلایل اسپاسم عضلانی توضیح داده و راه‌هایی را پیشنهاد کرده که می‌توانید از گرفتگی عضلات پیشگیری کنید.

دوات آنلاین-گرفتگی عضلات گاهی اوقات با درد خیلی زیادی نیز همراه است. افرادی هستند که مرتب دچار این اتفاق می‌شوند دلیل آن چیست و چگونه می‌توان از اسپاسم جلوگیری کرد؟

 

کمبود منیزیم دلیل اسپاسم عضلانی

آخرین خبر به نقل از سلامانه نوشت: یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این نکته گفت: معمولا این عارضه در افرادی که دریافت منابع غذایی حاوی منیزیم مثل سبزیجات برگ سبز تیره از جمله کلم و اسفناج در برنامه غذایی‌شان پایین است یا برای مدت طولانی از مکمل کلسیم استفاده می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.

دلیل گرفتگی عضلات چیست

دکتر میترا زراتی، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای توجیه این مساله گفت: عضلات ما برای انقباض خود به کلسیم نیاز دارند یعنی وقتی دست خود را خم می‌کنیم کلسیم سبب انقباض عضلات ما شده و بالعکس، عنصر منیزیم باعث انبساط یا برگشت عضله به حالت اول می‌شود. زمانی که فرد برای مدت طولانی مکمل کلسیم استفاده می‌کند، به علت افزایش کلسیم در بدن و کاهش منیزیم بیشتر دچار اسپاسم و گرفتگی عضلات می‌شود. درحالی که نسبت کلسیم به منیزیم در بدن باید ثابت باشد.

 

وی یادآور شد: منیزیم در انواع سبزیجات سبز تیره مثل سبزی خوردن، کاهو، اسفناج و بروکلی و البته انواع آجیل یافت شده و کلسیم نیز در لبنیات وجود دارد.

 

تاثیر تغذیه در گرفتگی عضلات

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از افراد میزان بسیار کمی سبزیجات و آجیل در برنامه غذایی خود دارند، گفت: در این افراد سطح منیزیم در خون پایین آمده و این باعث می‌شود که وقتی عضله منقبض می‌شود، همانطور بماند!

 

دکتر زراتی همچنین گفت: بسیاری از افراد مخصوصا خانم‌های یائسه همه روزه از مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کنند این در حالی است که به دریافت منابع غذایی حاوی منیزیم دقتی ندارند به مرور زمان این مساله منجر به کاهش منیزیم نسبت به کلسیم شده و در نتیجه اسپاسم یا گرفتگی عضلانی به سراغ فرد می‌آید.

 

وی درخصوص رفع این مشکل توصیه کرد: در این شرایط توصیه می‌شود برای مدت محدودی مثلا 10 روز مصرف مکمل کلسیم قطع و از منابع سرشار منیزیم بیشتر استفاده شود. یا اینکه ترجیحا از مکمل‌های کلسیمی استفاده شود که همراه آن منیزیم نیز وجود دارد.

 

دکتر زراتی در نهایت خاطرنشان کرد: مکمل کلسیم را حتما باید با معده پر یعنی همراه یا بلافاصله بعد از غذا میل شود تا جذب خوبی داشته باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.