2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
دره خزینه استان لرستان؛ چرا و چگونه برویم

دره خزینه استان لرستان؛ چرا و چگونه برویم

دره خزینه یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر در ایران است. آدرس این دره و دیدنی‌های آن در این مطلب آمده است:

دوات آنلاین-دره خزینه یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران و استان لرستان است. این دره که شباهت‌های زیادی به گرندکانیون آمریکا دارد، بر اثر سال‌ها فرسایش به وجود آمده است.

 

آدرس دره خزینه

این آدرس ساده را به خاطر بسپارید: استان لرستان، شهرستان پلدختر، روستای دره خزینه

 

برای رسیدن به این جاذبه به شهرستان پلدختر بروید و از آنجا وارد جادهٔ اندیمشک شوید. پس از طی ۴۷ کیلومتر به روستای دره خزینه می‌رسید و سپس با طی دو کیلومتر به محل کارگاه سدسازی کرخهٔ ۲ وارد می‌شوید.

 

با عبور از محل کارگاه سدسازی کرخهٔ ۲ و طی مسافت ۳ کیلومتری به بالای پل معلق می‌رسید و می‌توانید از زیبایی‌های دره خزینه لذت ببرید.

عکسی از پل معلق در دره خزینه

پل معلق در دره خزینه

در جریان مطالعات و جانمایی اولیه سد کرخه وجود یک گسل تشخیص داده شد که ساخت و ساز را تعطیل کرد. در ادامه، در محلی دیگر با فاصله تقریبی یک کیلومتر از محل قبلی، مطالعات ثانویه زمین‌شناختی و ژئوتکنیک آغاز شد تا محلی دیگر برای ساخت سد مشخص شود.

 

بیشتر بخوانید: جزیره اشک کجا است و چه جاذبه‌هایی دارد

 

تردد و نقل و انتقال گروه مطالعاتی نیاز به یک پل را محسوس کرد. این پل بعد‌ها با طول ۱۱۲ متر، ارتفاع ۸۵ متر و عرض دهانه ۸۰ متر به عنوان بلندترین پل معلق ایران و حتی خاورمیانه شناخته شد، اما در نوروز ۹۷ توسط افرادی ناشناس، از سمت ورودی دره استان ایلام در روستای ماژین تخریب شد.

 

بلندترین پل معلق ایران و حتی خاورمیانه یکی از جذابیت‌های دره خزینه به حساب می‌آمد.

 

پیچ نعل اسبی در دره خزینه

از جاذبه‌های دیگر دره خزینه می‌توان به پیچ نعل اسبی اشاره کرد.

 

دره خزینه شباهت زیادی به گرندکانیون در آمریکا دارد و نمونه‌ای از آن در ایران می‌باشد. در یکی از بخش‌های دره، این شباهت به اوج خود می‌رسد و تصویری بسیار مشابه با پیچ نعل اسبی در گرند کانیون پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

 

در این قسمت صخره‌ای را در وسط خواهید دید که در اثر فرسایش نقش و نگاری خاص به خود گرفته و آب، آن را احاطه کرده‌ است.

دره خزینه جاذبه های گردشگری زیادی دارد

بهترین زمان سفر به دره خزینه

به‌طور کلی لرستان در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده‌است که در بهار و تابستان از آب و هوایی معتدل برخوردار می‌باشد. به دلیل قرارگیری دره خزینه در منطقه‌ای که در معرض تابش آفتاب قرار دارد، بهتر است بهار و اوایل پاییز را برای این سفر انتخاب کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.