2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
با خاصیت‌ها و فواید تخم شربتی آشنا شوید؛ از لاغری تا رفع مشکلات معده

با خاصیت‌ها و فواید تخم شربتی آشنا شوید؛ از لاغری تا رفع مشکلات معده

تخم شربتی در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است اما ضررهایی هم دارد به همین دلیل باید در مصرف آن احتیاط کنید.

دوات آنلاین-تخم شربتی از جمله دانه‌های گیاهی است که برای سلامتی خواص فراوانی دارد و از لاغری و درمان مشکلات معده تا رفع استرس از جمله فواید مصرف این گیاه است که آن را معمولا به صورت شربت استفاده می‌کنیم.

 

تخم شربتی حاوی فیبر، پروتئین، ویتامین ها، اسیدهای چرب امگا-3، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ...هستند.

 

فواید تخم شربتی از نظر طب سنتی

داود حاج محمد خانی متخصص طب سنتی درباره تخم شربتی گفت: تخم شربتی از گیاهی به نام ریحان کوهی یا ریحان بادروج به دست می‌آید.

 

او افزود: ترکیب تخم شربتی با عرق بیدمشک و کمی آبلیموی تازه باعث ایجاد آرامش، کاهش عطش و حرارت بدن به ویژه در فصول گرم سال می‌شود.

 

این متخصص طب سنتی با اشاره به فواید درمانی تخم شربتی اظهار کرد: مصرف تخم شربتی نیم ساعت قبل از مصرف غذا باعث کاهش اشتها می‌شود و می‌تواند کمک بزرگی به سوزاندن چربی‌های اضافی کند.

 

حاج محمدخانی تصریح کرد: مصرف تخم شربتی به صورت ناشتا همراه با بارهنگ، قدومه و خاک شیر در آب گرم کمک شایانی به بهبود یبوست و درمان زخم‌های گوارشی می‌کند.

تخم شربتی چه خاصیت هایی دارد

این متخصص طب سنتی درباره تاثیر مصرف تخم شربتی بر کاهش بیماری‌های قلبی گفت: افراد مبتلا به ضعف قلب باید یک قاشق مرباخوری تخم شربتی فرنجمشک، عرق بادرنجبویه و تخم ریحان را با هم مخلوط کرده و روزی دو بار میل کنند.

 

حاج محمدخانی تصریح کرد: نوشیدن تخم شربتی و قدومه پس از جوشاندن آن در آب جوش کمک زیادی به تسکین سرفه در افراد می‌کند.

 

حاج محمدخانی در پایان گفت: افرادی که به طور مداوم دچار درد دندان می‌شوند بهتر است برای جلوگیری از این موضوع مقداری تخم شربتی را مکیده و پس از آن بجوند تا تیر شگفت انگیز این داروی گیاهی را ببینند.

 

بیشتر بخوانید: چطور شربت خاکشیر و تخم شربتی خاص درست کنیم

 

تخم شربتی برای لاغری

استفاده از تخم شربتی در محلول آب یکی از بهترین مواد برای کم کردن وزن است. دانه‌های ژلاتینی تخم شربتی بدون آنکه کالری داشته باشد تا مدت‌ها فرد را سیر نگه می‌دارد و به جای خوردن داروهای زیان آور برای کم کردن اشتها، می‌توان از تخم شربتی استفاده کرد.

 

تخم شربتی استرس را کم می‌کند

مصرف تخم شربتی تاثیر مثبت روی خلق و خوی افراد گذاشته و استرس و تنش های روزانه را کاهش می دهد و از اختلالات روحی مانند افسردگی، خستگی ذهن و میگرن پیشگیری می کند.

 

رفع مشکلات معده و گوارش با تخم شربتی

سوزش و اسیدی شدن معده معمولا به دلیل رژیم غذایی نادرست ایجاد می شود. تخم شربتی به دلیل اثر خنک کنندگی و آرام بخشی برای درمان مشکلات معده استفاده می شود.

 

1 فنجان شیر و 1 قاشق چایخوری تخم شربتی را مخلوط کرده و برای درمان ناراحتی و سوزش معده مصرف کنید.

با فواید تخم شربتی آشنا شوید

تخم شربتی برای  دیابت

مصرف تخم شربتی برای کاهش قند خون و درمان دیابت نوع 2 مفید است. یک قاشق تخم شربتی را خیس کرده با یک لیوان شیر و مقداری وانیل برای مزه دار شدن مخلوط کنید. این معجون بدون افزایش قند بدن، انرژی زیادی تولید می کند.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت‌های نوشیدن انواع چای

 

برای درمان  یبوست تخم شربتی مصرف کنید

تخم شربتی خیس خورده باعث تمیز کردن معده می شود، حرکات روده را بهبود می بخشد و از بدن سم زدایی می کند. مصرف مخلوط تخم شربتی و شیر قبل از خواب یبوست را درمان می کند.

 

خاصیت آنتی اکسیدانی تخم شربتی

تخم شربتی دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان های فراوان از جمله فلاونوئیدها و پلی فنل است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

 

از دیگر مواد موجود در تخم شربتی می توان به لیمونن، سیترال، اوژنول، ویتامین A، K، بتاکاروتن، زاکسنتین، پتاسیم، مس، کلسیم، فولات، منیزیم و منگنز اشاره کرد.

تخم شربتی چه ضررهایی دارد

عوارض و مضرات تخم شربتی چیست

– زنان باردار و کسانی که از اختلالات تیروئید یا مشکلات هورمونی رنج می برند قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

 

– تخم شربتی سرخ شده حاوی ماده اوژنول است که باعث نوسان ضربان قلب، سوزش دهان، گلو و مشکلات تنفسی می شود.

 

– تخم شربتی در مقادیر زیاد ممکن است باعث سرگیجه، خون در ادرار، کما، کاهش شدید سطح قند خون، کاهش فشار خون و خونریزی در برخی افراد شود.

 

– معمولا مصرف معمولی تخم شربتی همراه غذا برای بچه ها عوارض خاصی ندارد اما مصرف زیاد آن در برخی موارد باعث بروز مشکلات کبدی در کودکان می شود.

 

منابع: باشگاه خبرنگران- مشرق- همشهری

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.