2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
انواع ماسک‌ها چه خاصیت‌هایی دارند و بهترین آنها کدام هستند

انواع ماسک‌ها چه خاصیت‌هایی دارند و بهترین آنها کدام هستند

اگر می‌خواهید از ماسک استفاده کنید باید بدانید ماسک انواع مختلفی دارد و شما باید بهترین آن را برای هدفی که دارید انتخاب کنید.

دوات آنلاین-این روزها همه دنبال ماسک می‌گردند و سوالات زیادی نیز درباره تاثیر آن دارند و حتی برخی می‌خواهند بدانند آیا ماسک قابل شست‌وشو است؟ در این مطلب با انواع ماسک‌ها و تاثیر آنها در مقابله با آلودگی هوا و انواع ویروس‌ها از جمله کرونا آشنا می‌شوید:

 

انواع ماسک

ماسک های آلودگی هوا روی صورت از چانه تا دماغ را می پوشانند و از فرد استفاده کننده در مقابل آلاینده های خطرناک و مضر که در هوا وجود دارند محافظت می کنند این ماسک ها در برابر  آلاینده ها می تواند هوا را برای استشمام ما فیلتر کند.

انواع ماسک ها چه کاراریی هایی دارند

 این ماسک ها به اندازه لازم کارآمد می باشند تا آلاینده های ریز را نابود کنند. شما با ماسک‌های آلودگی می توانید از خود در مقابل آلودگی های بیرون از خانه حفاظت کنید به خصوص در مکان هایی که دستگاه تهویه هوا در آنجا نصب نشده است.

 

آلودگی هوا باعث بیشتر بیماری های تنفسی و قلبی و دیگر بیماری ها می گردد تنفس کردن هوای آلوده می تواند عملکرد های روتین و روزمره بدن انسان همچون هضم غذا و گوارش را دچار اختلال کند و همچنین آلودگی های موجود در هوا می تواند به پوست و مو آسیب برساند.

 

یکی از بهترین و متداول ترین روش های جلوگیری از بیماری ها در هنگام آلودگی هوا، استفاده کردن از ماسک های بینی و دهان است که از آنها به عنوان ماسک آلودگی هم یاد می شود و به فیلتر کردن هوا و تصفیه آن پیش از استنشاق کمک فراوانی می کند، که البته انواع متفاوتی از این ماسک ها وجود دارد و در دسترس مردم قرار می گیرد و انتخاب کردن مناسب ترین نوع آن بسیار سخت است و می توانیم بر اساس تعداد دفعه های استفاده از آنها شدت فیلتراسیون و چگونگی کار آمدی آن دسته بندی کرد.

 

ماسک‌های ان ۹۹ و ان ۱۰۰

شاید این  نوع از ماسک ها بهترین و موثرترین نوع آنها باشد، چرا که می تواند ذرات ریز آلودگی در هوا را با راندمان ۹۷ الی ۹۹ درصد فیلتر کند و در سایز و اندازه های مختلف موجود است  این نوع ماسک ها قابلیت تا شدن را دارند که سبب راحتی استفاده از آنها می شودـ اگر از بیماری و مشکلات تنفسی رنج می برید توصیه می کنیم حتما از این ماسک ها استفاده کنید.

ماسک ان 95 چه مواقعی مفید است

ماسک ان ۹۵

رایج ترین و مقرون به صرفه ترین نوع ماسک ها هستند که حداقل بازده فیلتری آنها ۹۵درصد می باشد که میتوان از آنها برای پیشگیری استفاده کنیم این ماسک ها قابل حمل بوده و می توان آنها را تا کرده و در جیب یا کیف نگه داری کرد. یکی از مشکلات استفاده از این ماسک ها این است که قابلیت شست و شو ندارند و مدت زمان استفاده مداوم از آنها ۲ الی ۳ روز می باشد و فقط در یک سایز و اندازه موجود است توجه کنید که ماسک های آن قابلیت فیلتر الاینده های روغنی را ندارند.

 

ماسک پی ۹۵

فرق بین ماسک پی و آن در این است که ماسک های پی می توانند الاینده های روغنی را فیلتر کنند این نوع از ماسک ها خیلی گران هستند و کارایی ان زیاد نیست و فقط بای استفاده روزانه مناسب است بعداز گذشت ۸ الی ۹ ساعت باید دور انداخته شوند.

ماسک خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد

مزایای استفاده از ماسک

استفاده از ماسک‌ها مزیت های زیادی دارد، از جمله:

 

بیشتر شدن ظرفیت ریه

استنشاق هوای تمیز و فیلتر شده سبب زیاد شدن ظرفی ریه ها می شود و نفس کشیدن را راحت می کند و موجب تقویت قدرت عضلانی ریه و افزایش اکسبژن می شود.

 

از اثرات طولانی مدت آلودگی بر بدن جلوگیری می کند

قرار گرفتن در معرض الاینده های هوا در طولانی مدت باعث بیماری ها و مشکلات تنفسی از جمله اسم می شود، استفاده از ماسک های آلودگی مانع از مبتلا شدن به بیماری ها و مشکلات تنفسی می شود.

 

در مقابل قارچ ها و باکتری های گوناگون از بدن محافظت می کنند

ماسک های آلودگی در برابر قارچ ها و باکتری ها با فیلتر کردن کربن فعال در هوا محافظت می کنند و مانع از بیماری ها و واکنش های الرژیک می شوند.

 

تاثیر ماسک در مقابله با ویروس‌ها و کرونا

رعایت کردن اصول بهداشتی از مهم ترین توصیه‌ها برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های ویروسی است از جمله این ویروس‌ها که جدیدا شایع شده است کرونا ویروس می باشد که هنوز درمان اختصاصی برای آن کشف نشده است. کانون این ویروس شهر ووهان چین می باشد که جان بسیاری از افراد را در چین و دیگر نقاط کره خاکی گرفته است. سوالی که امروزه بیشتر برای مردم پیش آمده است این است که استفاده از ماسک تاثیری برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس دارد یا خیر؟

 

ماسک هایی که در مراکز بهداشتی و درمانی استفاده می شود که به آنها ماسک جراحی نیز می گویند در مقابل نفوذ قطره های ریز مایعات و ذره های درشت معلق موجود در هوا مناسب است. ماسک های ان ۹۵ هم با اینکه ماسک تخصصی می باشند که جهت کاهش احتمال نفوذ ویروس ها به سیستم تنفسی هستند.

 

طبق گفته دکتر کیانوش جهان پور رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت و روابط عمومی در این زمینه می گوید: هیچ یک از ماسک های موحود به طور قطعی در مقابل نفوذ ویروس ها مخصوصا کرونا مقاوم نیستند، در نتیجه رعایت کردن بهداشت فردی، شستن مرتب دست ها و عدم برخورد و تماس دست ها با بینی و چشم و دهان بیار موثر است و شدیدا توصیه می شود.

 

از یک ماسک چه انتظاراتی داشته باشیم؟

ماسک ها انواع مختلف و اقسام گوناگونی دارندـ ماسک های معمولی، معمولا یک بار مصرف می باشند. ماسک ها یک مانع فیزیکی که منع از ورود و نفوذ الاینده ها به دهان و بینی هستند که همه آنها کارایی یکسانی ندارند.در نتیجه شما نمی توانید از یک ماسک معمولی جراحی انتظار داشته باشید که در هنگام آلودگی هوا هم موثر عمل کند هرچند همین ماسک هم به نوبه خود غنیمت بزرگی حساب می شود.

 

ماسک جراحی ساده قادر خواهد بود جلوی ویروس ها و باکتری هایی که اندازه شان خیلی کمتر از یک میکرون هستند را بگیرد که دانشمندان در تلاش هستند تا در اینده نزدیک این ماسک ها بتوانند در برابر بسیاری از ویروس ها و باکتری ها که قصد نفوذ به مجاری تنفسی را دارند مقاومت کنند. قابل توجه است که بدانید هیج ماسکی نمی تواند سلامتی صد درصدی شما را در برابر الاینده ها تضمین کند اگر ماسکتان خراب شده و یا اسیب دیده است و نفس کشیدن برایتان دشوار است حتما ان را عوض کنید و در زمان برخور دستتان با ماسک استفاده شده دست هایتان را بشویید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.