2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
برنج قهوه‌ای؛ از خاصیت‌ها و تاثیر بر لاغری تا دستور پخت

برنج قهوه‌ای؛ از خاصیت‌ها و تاثیر بر لاغری تا دستور پخت

برنج قهوه‌ای چه فرقی با برنج‌های سفید و معمولی دارد؟ آیا راست است که به لاغری کمک می‌کند؟ خاصیت‌های دیگر آن چیست و دستور پخت آن چگونه است؟

دوات آنلاین-برنج قهوه ای هنوز در فرهنگ غذایی ما جا باز نکرده و اکثرا ترجیح می‌دهیم از همان برنج سفید استفاده کنیم. در حالی‌که برنج قهوه ای بسیار پرخاصیت است و ارزش غذایی بالایی دارد. ضمن این‌که نه تنها چاق کننده نیست بلکه می‌تواند به لاغری کمک کند.

برنج قهوه ای چه فرقی با برنج سفید دارد

برنج قهوه‌ای چیست؟

برنج قهوه‌ای یا همان برنج سبوس دار دانه کامل برنج است، که به آن شلتوک می‌گویند که البته پوست غیر خوراکی آن گرفته شده است. این برنج یک غله کامل می باشدکه در مرحله لایه برداری فقط پوست آن جدا می شود. به طوری که تمام ارزش غذایی آن کاملا محفوظ می‌ماند.

 

برنج سبوس دار قهوه ای سرشار است از کربوهیدرات‌های پیچیده و بدون ذره ای از سدیم و کلسیم. این برنج در قیاس با برنج سفید سه برابر بیشتر فیبر دارد و به همین دلیل شاخص گلایسمی آن کم می باشد. این به آن معنا است که کربوهیدرات های موجود در آن با سرعت بسیار پایین جذب بدن می شود.

فواید برنج قهوه ای چیست

خاصیت‌های برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای خاصیت های فراوانی دارد و دلیل شهرت یافتن آن نیز همین خاصیت ها است. از جمله از این خاصیت ها می توان به جلوگیری از پیشرفت دیابت، درمان اختلالات عصبی، درمان بی خوابی و کم خوابی، بهبود سیستم گوارشی بدن، جلوگیری از افزایش وزن و کمک به لاغری، کمک به سلامت استخوان های بدن و جلوگیری از پوکی استخوان و جلوگیری از سرطان سینه و روده اشاره کرد.

 

علاوه بر موارد ذکر شده برنج قهوه ای نقش آنتی اکسیدان در بدن را نیز ایفا می‌کند و همچنین برای سلامتی روان بانوان شیرده نیز مفید است و سبب سلامتی قلب و عروق می شود و همچنین کنترل کلسترول و چربی بدن را نیز به عهده دارد و برای درمان افسردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز توصیه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: بامیه سبز چه خاصیت‌هایی دارد، از فواید برای دیابتی‌ها تا کاهش فشار خون

 

برنج قهوه ای مقدار فراوانی سلنیوم دارد که می تواند نیاز روزانه بدن انسان را به این ماده تامین کند. برنج قهوه ای در لایه های خود مقدار زیادی ویتامین ب دارد که برنج سفید فاقد ان است و کمبود این ویتامین در بدن سبب بیماری بری بری می شود.

برنج قهوه ای به لاغری کمک می کند

تاثیر برنج قهوه ای بر لاغری

برخلاف تصور عام مردم که برنج سبب چاقی و اضافه وزن می شود باید بگویم که اصلا اینطور نیست. به شرطی که به میزان خوردن و نحوه پخت آن و همچنین نوع آن توجه شود. چه بسا که در خوش اندامی و لاغری نیز مفید است.

 

برنج قهوه ای سرشار از مواد معدنی مانند: منگنز ، آهن و منیزیم است و فسفر و کلسیم بیشتری نسبت به برنج سفید دارد و چون سبوس دار می باشد و میزان سدیم و کلسترول کمی دارد در نتیجه برای لاغری بسیار مفید است. اگر می خواهید لاغر شوید سعی کنید از جوانه برنج قهوه ای استفاده کنید که خاصیت ضد چاقی نیز دارد.

 

بیشتر بخوانید: دارچین چه خاصیت‌هایی دارد؛ از لاغری تا کاهش فشار خون

 

به این منظور باید برنج را از چند ساعت قبل در آب خیس کنید تا جوانه بزند. این بهترین و موثر ترین روش برای جذب بیشترین مقدار پروتئین آمینو بوتیریک اسید و آنزیم‌های مفید از این برنج می باشد.

 

طبق تحقیقات انجام شده و آمار به دست آمده، که نشان می‌دهند استفاده از این برنج بعد از شش الی ۷ هفته تفاوت چشمگیری در کاهش دور کمر و وزن کلی فرد در قیاس با قبل ایجاد می‌کند. البته که باید بگویم برنج قهوه‌ ای طبیعت سرد و خشک دارد. از طرفی دیگر فیبر بالای برنج قهوه ای به درمان یبوست کمک می‌کند در نتیجه با تخلیه به موقع روده از چربی‌های جذب نشده و مواد غذایی زاید به نوعی باعث کاهش وزن شما می شود.

برنج قهوه ای را با چه غذاهایی می خورند

موارد استفاده از برنج قهوه ای یا برنج  سبوس دار

این برنج در سبد غذایی ورزشکاران و همچنین اشخاصی که به دنبال تناسب اندام خود هستند توصیه می‌شود. برنج قهوه ای برای پیشگیری و درمان بیماری های دیگری همچون فشار خون و دیابت نقش اساسی و مهم دارد.

 

شما با استفاده از برنج قهوه ای می توانید همانند برنج سفید غذاهای خیلی خوشمزه که ارزش غذایی آن نیز بسیار بیشتر از برنج سفید است درست کنید. مثل: سالاد با سبزیجات ، مخلوط برنج با مرغ ، پودینگ و ...شما به راحتی می توانید این برنج را جایگزین برنج سفید مورد استفاده خود در منزل بکنید.

 

چرا باید برنج قهوه ای مصرف کنیم؟

خیلی از ما از برتری برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید مطلع و آگاه هستیم. اما از آن استفاده نمی‌کنیم. ولی برنج قهوه‌ای علاوه بر مواد مغذی فراوان کیفیت خارق العاده ای نیز دارد. هر چند بر خلاف برنج سفید مرحله های آماده سازی آن را طی نمی‌کند و همین عامل سبب حفظه اجزای مغزی و سالم آن شده است. چرا که روند تبدیل برنج قهوه‌ای به برنج سفید مقدار بسیار زیادی از مواد مغذی و مفید آن را از بین می‌برد. برنج قهوه‌ای در انواع طعم های خاص، غلظت ‌های اسید های چرب متفاوت و با ترکیب های عطر های گوناگونی در بازار موجود است.

دستور پخت برنج قهوه ای چگونه است

طرز پخت برنج قهوه ای

این برنج چون مقدار سبوس بیشتری نسبت به برنج سفید دارد در نتیجه زمان پخت آن از برنج سفید بیشتر است. مدت زمان حدودی یک ساعت. بهتر است برنج قهوه‌ای را قبل از شروع به پخت، مدتی خیس کنید تا بهتر پخته شود. در ازای هر فنجان برنج قهوه‌ای، دو فنجان آب نیاز دارید. ابتدا برنج را بشویید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه در آب بماند تا خیس بخورد.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت‌های اسطوخودوس و روغن آن برای سلامتی و پوست و مو

 

 سپس نصف قاشق چای خوری نمک اضافه کنید و به مدت ۴۵ دقیقه الی یک ساعت روی حرارت کم قرار دهید. لازم نیست آن را آبکشی کنید چرا که بسیاری از خواص آن را با این کار از بین می برید و در موقع پخت برنج قهوه ای نیز آب فراوانی به آن نریزید چرا که دانه های برنج به یکدیگر می چسبند. بعد از اینکه برنج دم کشیده آن را از روی حرارت بردارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد از آن میل نمایید، غذای شما حاضر است نوش جان.

 

نکات قابل توجه در خرید برنج قهوه ای

این برنج دارای یک نوع روغن خاص است به همین دلیل است که می‌گویم سعی کنید به طور تازه این برنج را تهیه کنید و از خرید نوع مانده این برنج واقعا خودداری کنید.

 

دقت کنید که رنگ برنج زیاد تیره نباشد چرا که این برنج رنگ مایل به کرم قهوه ای دارد. مصرف دو بار در هفته از این برنج توصیه می‌شود. پس به اندازه لازم خرید کنید تا خراب و مانده نشود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.