2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
دارچین چه خاصیت‌هایی دارد؛ از لاغری تا کاهش فشار خون

دارچین چه خاصیت‌هایی دارد؛ از لاغری تا کاهش فشار خون

دارچین چه خاصیت‌هایی دارد؟ آیا واقعا برای لاغری مفید است؟ چه تاثیری بر فشار خون یا سلامت کبد دارد؟ آیا در دوران بارداری می‌توان این ادویه را مصرف کرد؟

دوات آنلاین-یکی از خوش‌طعم‌ترین و خوش بوترین ادویه‌هایی که ما ایرانیان استفاده می‌کنیم دارچین است. چای دارچینی یکی از انواع چای است که از قدیم در خانه‌های ما موجود بوده اما بد نیست بدانید دارچین چه خاصیت‌هایی دارد. فایده‌های این ادویه طبق یافته‌های طب سنتی و طب نوین بسیار زیاد است؛ از لاغری و کاهش فشار خون تا ...

 

دارچین پوست درختی هندی و بومی جزیره سیلان است، این درخت قبل ها در شهر نوشهر ایران کشت شد اما به عمل نیامد. لازم به ذکر است که دارچین های موجود در بازار، همه از گونه زیلانیکوم که بومی کشور هند است، نبوده و اثربخشی مناسب، تنها در این نوع دارچین است.

 

نحوه جداسازی دارچین از درخت به این ترتیب است که وقتی درخت دارچین، به پنج سالگی می رسد، پوست شاخه ها را زمانی که شیرابه گیاه جریان دارد، شکاف می دهند و چند روز دست نمی زنند تا بر اثر تابش آفتاب، خشک و پیچیده شده، از شاخه جدا شود.

با فایده های دارچین آشنا شوید

فواید دارچین چیست

* در طب سنتی ایران طبیعت دارچین را گرم و خشک در درجه سوم دانسته اند.

 

* دارچین نشاط آور، درمان کننده برخی عفونت ها و تریاق (پادزهر) سموم معدنی، حیوانی و نباتی است و موجب تقویت قلب، مغز، کبد و معده می شود.

 

* دارچین نیروی بینایی را می افزاید؛ همچنین این دوای مفید، نفخ را کاهش می دهد و رطوبت های مغزی که به صورت نزله (ترشحات پشت حلقی) دیده می شود و شکل مزمن شده آن، یعنی سینوزیت، از مشکلات بزرگ بهداشت و سلامت بشر امروز است را درمان می کند.

 

خاصیت‌های دارچین برای بیماری‌های روحی

* از دارچین در فرآورده های دارویی مؤثر در بیماری های روحی- روانی چون تپش قلب، ترس، وسواس، جنون و همچنین برخی بیماری های ریوی و تنفسی چون سرفه های مرطوب و خلط دار، تنگی نفس و گرفتگی صدا نیز استفاده می شود؛ همچنین دارچین آثار خوبی در تقویت کبد و رفع بیماری های آن، بهبود زخم های عفونی، کاهش رعشه، درمان سکسکه، سنگینی سر و برخی سردردها و دردهای رحمی دارد.

 

* دارچین ادرارآور و قاعده آور، رفع کننده برخی از بیماری های سوداوی (مثل وسواس و جنون) و برطرف کننده بدبویی دهان است و در برخی بیماران مبتلا به آسم و دارای خلط غلیظ در سینه مفید می باشد.

 

بیشتر بخوانید: با خاصیت انواع ادویه آشنا شوید

 

کاهش فشار خون با دارچین

* دارچین را می توان به عنوان ضددرد، آلرژی زا، بی حس کننده، ضداسهال، ضدتهوع، ضدهیستامین، ضدلوسمی، ضدتب، ضدزخم، ضداسپاسم، ضدویروس، قابض، ضدقارچ و کاندیدا، معرق و کاهنده پرفشاری خون، حشره کش و کاهنده چربی به کار برد.

دارچین از نظر طب سنتی و طب نوین چه خاصیت هایی دارد

دارچین در طب سنتی

نعمت الله مسعودی، متخصص طب سنتی درباره خواص دارچین توضیح داد: دارچین  مقوی کبد است؛ یعنی برای درمان تقویت کبد می‌توانیم از چوب دارچین در غذاها استفاده کنیم.گرم و خشک بوده و ماندگاری آن زیاد است؛ البته باید دقت کنیم تا اگر قصد خرید از عطاری‌ها را داریم، برخی که دارچین را بیرون از مغازه می‌گذارند و آفتاب می‌خورد، باعث کم شدن خاصیت آن می شود.

 

این متخصص طب سنتی خاطر نشان کرد: اگر دارچین را جلوی نور قرار ندهیم تا 15 سال می‌توانیم آن  را استفاده کنیم؛ ضمن اینکه برای انواع عفونت‌ها بسیار خوب است. اکنون موضوع ویروس کرونا مطرح است و دارچین برای این عفونت و ویروس بسیار مفید است و می‌توانیم آن را در دهان گذاشته و مزه مزه کرده یا به صورت دمنوش استفاده کنیم.

 

مسعودی بیان داشت: سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و مزه مزه کردن آن باعث از بین بردن بوی بد دهان می‌شود. حکما استفاده از دارچین را به عنوان سرمه نیز نام برده‌اند؛ البته به دلیل اینکه طبع گرم دارد، توصیه می‌شود افراد گرم مزاج مانند جوانان که مستعد جوش زدن بدن بوده و کبد گرم دارند، استفاده نکنند.

 

وی یادآور شد: افراد مسن که مزاج و کبدشان سرد شده و قوت هضم آنها کم است می‌توانند استفاده کنند؛ افراد دارای میگرن باید کمی مراقب  باشند؛ چراکه ممکن است در برخی افراد شدت میگرن را زیادتر می‌کند.

 

این متخصص طب سنتی خاطر نشان کرد: از روغن دارچین نیز می‌توانیم استفاده کنیم؛ به ویژه برای افرادی که دارای رعشه، پارکینسون و ضعف قوه اعصاب هستند بسیار مفید است؛ به این شکل که روغن را ماساژ دهند.

 

مسعودی ابراز داشت: پایین آورنده قند خون است و به دلیل اینکه تبع گرم دارد و افراد دیابتی معمولا سرد هستند، افراد دارای قند خون بالا با مشورت پزشک خود مقداری دارچین را در غذا مصرف کنند.

 

بیشتر بخوانید: با فایده‌ها و ضررهای زردچوبه آشنا شوید

 

دارچین در طب نوین

در پژوهش های نوین نیز آثار مفید دارچین در کاهش قند خون و درمان دیابت، کاهش وزن، کمک به گوارش غذا، سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه، کاهش مشکلات قاعدگی، و درمان اضطراب ثابت شده است. همچنین این گیاه دارویی، اثرات ضدقارچ دارد، در آفت دهان به صورت غرغره استفاده می شود و اثرات ضدتشنجی آن نیز مطالعه شده است.

 

از دارچین برای درمان ضعف و دوران نقاهت بیماری ها، درد عضلات و اسهال کودکان می توان استفاده کرد.

آیا دارچین باعث لاغری می شود

لاغری با دارچین

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف دارچین، سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن را بهبود بخشیده و افزایش می‌دهد.

 

یافته‌های حاصل شده از این تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه یک چهارم قاشق چایخوری از این ادویه، سوخت و ساز (متابولیسم) بدن را تا ۲۰ بار فراتر از توانایی طبیعی بدن افزایش می‌دهد و به بدن اجازه می‌دهد تا چربی و کالری‌های ذخیره شده را با سرعت بیشتر و کارآمدی بهتری بسوزاند.

 

در حقیقت، هنگامی که سوخت و ساز (متابولیسم) بدن افزایش می‌یابد، بدن این توانایی را پیدا می‌کند که برای انرژی خود از چربی ذخیره شده در سلول‌ها استفاده کند.

 

اگر بدن افراد دارای رژیم، از سوخت و ساز (متابولیسم) پایینی برخوردار باشد، بدن آن‌ها نمی‌تواند چربی ذخیره شده را بسوزاند، در نتیجه وزن آن‌ها افزایش یافته یا به عبارتی وزنی از دست نمی‌دهند.

 

براساس مطالعات، هنگامی که دارچین را با غذا مصرف کنیم نه‌ به‌صورت جداگانه، به بدن کمک می‌کند تا قند ذخیره شده را بهتر و کارآمدتر بسوزاند و در نتیجه این کار، سطوح قند خون کاهش می‌یابد.

 

با کاهش یافتن سطوح قند خون، بدن می‌تواند سطوح انرژی، میل به غذا و سیگنال‌های گرسنگی خود را تنظیم کند.

 

علاوه بر این، تمایل بدن برای ذخیره چربی را نیز کاهش می‌دهد.

 

با فوایدی که به خاطر افزایش سوخت‌وساز (متابولیسم) و تعادل قند خون نصیب بدن می‌شود، دارچین در نهایت به سلول‌های چربی درون بدن کمک می‌کند تا نسبت به سطح انسولین خون پاسخ‌ده و دارای عکس‌العملی سریع باشد؛ و نتیجه این پاسخ‌دهی فوایدی است که از سوزاندن چربی و کاهش وزن به دست می‌آید.

آیا زنان باردار می توانند دارچین مصرف کنند

مصرف دارچین در  بارداری

بله، اگر از دارچین به مقدار بسیار کم استفاده شود، در طول بارداری مشکلی ایجاد نمی کند. برای مثال، می توانید از دارچین به عنوان چاشنی در نوشیدنی ها و دسرها استفاده کنید. اما اگر مقدار زیادی از دارچین را در دستور غذایی استفاده کنید و یا به مقدار زیاد از روغن دارچین استفاده کنید، تاثیرات مخربی خواهد داشت.

 

استفاده از ۱ الی ۶ گرم دارچین در طول روز برای بزرگسالان مجاز است. البته مقدار مجاز برای زنان باردار، این مقدار نیست. در نتیجه توصیه می شود که زنان باردار از مقدار کمتری دارچین استفاده کنند. اگر به این توصیه ها عمل کنید، استفاده از این مقدار دارچین مزایایی نیز دارد.

 

بیشتر بخوانید: 17 خاصیت شگفت‌انگیز سیاه دانه

 

افراط در مصرف دارچین

استفاده از داروهای طبیعی، حتماً نسبت به داروهای شیمیایی و صناعی اولویت دارد اما لزوماً در همه موارد جایگزین آن ها نمی شود و لازم است در امر بهداشت و درمان از هرگونه افراط و تفریط پرهیز گردد.

 

مصرف خودسرانه همه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی نیز مانند داروهای شیمیایی، موجب عوارضی می شود که گاه می تواند بسیار زیان بار و جدی باشد، تدابیر طب ایرانی و مصرف داروهای طبیعی حتماً باید زیر نظر پزشکی متخصص دانشگاهی این رشته باشد تا به لطف و اراده خداوند که طبیب اول و آخر و شافی یگانه و مطلق است، موجب شِفا و تندرستی شود.

 

* تاکنون هیچ عارضه جانبی خطرناکی در مقادیر درمانی، شناسایی نشده است اما دارو به دلیل داشتن سینام آلدئید دارای پتانسیل متوسطی برای ایجاد حساسیت است.

 

* مصرف مقادیر زیاد دارچین می تواند باعث تپش قلب، بی خوابی و افسردگی و بروز عوارض، به خصوص در افراد دارای مزاج پایه گرم و خشک شود.

 

دکتر نعمت الله مسعودی، متذکر شد: مصرف دارچین به شکل متناوب عیب ندارد اما به طور مداوم بیماری زاست. کم نیستند افرادی که در سن جوانان بوده و  زیاد مصرف می‌کنند و این کار باعث بیخوابی  و عصبانی می‌شوند و یا در برخی ایجاد جوش شده و اگزما را تشدید می‌کند.

 

میزان مناسب برای مصرف دارچین

ترکیبات دارچین، به شرط نگهداری مناسب، تا پانزده سال باقی می ماند.

دارچین پودر شده در ظرف پلاستیکی نگهداری نشود.

هرچه پوست دارچین کهنه تر باشد اسانس کمتری خواهد داشت.

 

به عنوان چایی می توان 0.5 تا 1 گرم از پوست خشک شده را در یک لیوان ریخت و روی آن آب جوش ریخته و روی آن را پوشاند و بعد از 10 دقیقه میل کرد. این دمنوش را 2 تا 3 بار می توان مصرف کرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.