2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
بامیه سبز چه خاصیت‌هایی دارد، از فواید برای دیابتی‌ها تا کاهش فشار خون

بامیه سبز چه خاصیت‌هایی دارد، از فواید برای دیابتی‌ها تا کاهش فشار خون

بامیه از آن گیاه‌های پرخاصیت است که در طب سنتی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. این فقط دیابتی‌ها و زنان باردار نیستند که می‌توانند از فواید بامیه سبز بهره‌مند شوند بلکه این گیاه برای سلامتی هر فردی مفید است.

دوات آنلاین-خواص بامیه و مزایای مصرف آن برای سلامت انسان شامل توانایی این ماده غذایی در بهبود سلامت و کارکرد دستگاه گوارشی، افزایش سلامت پوست، حفاظت از نوزادان، جلوگیری از ابتلای به سرطان‌های خاص و تقویت استخوان‌هاست.

 

همچنین مصرف بامیه باعث بهبود سلامت قلب و عروق، تعادل در سطوح کلسترول بدن، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشارخون و حفظ سلامت قلب می‌شود.

 

بامیه ۳ هزار و پانصد سال پیش در کشور اتیوپی کشف شد و برده‌ها آن را به آمریکای شمالی و اروپا، آسیا، آمریکای جنوبی و مرکزی بردند. این‌گونه بود که مصرف آن در سراسر جهان رواج پیدا کرد.

گیاه بامیه چه تاریخچه ای دارد

بامیه ممکن است یک سبزی متعارف در باغ نباشد، اما دارای محتوای غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، ازجمله ویتامین A، B، C، E و K و همچنین کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی است. علاوه بر این، این ماده غذایی حاوی مقادیر زیادی فیبر مخاطی است. اکثر مزایای و خواص بامیه برای سلامت به‌دلیل وجود مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات ارگانیک موجود در آن است.

 

بامیه به بهبود فرایند هضم کمک می‌کند

شاید بهترین بخش اضافه کردن بامیه به رژیم غذایی شما این است که این ماده می‌تواند افزایش قابل‌توجهی در مصرف توسط فیبر شما را به‌همراه داشته باشد. فیبر مخاطی موجود در بامیه می‌تواند از طریق افزودن حجم مواد غذایی به دستگاه گوارش شما کمک کند. این بدان معناست که حرکات روده بیشتر منظم می‌شود و موارد مسمومیت دستگاه گوارش مانند نفخ، گرفتگی، یبوست و گاز اضافی کاهش می‌یابد. همچنین این ماده غذایی به بدن کمک می‌کند تا از اسهال جلوگیری می‌کند، زیرا این ماده به مقدار زیادی حجم به مدفوع آبکی اضافه می‌کند.

 

کاهش فشارخون با مصرف بامیه سبز

بامیه منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، ازجمله پتاسیم است که دارای فواید زیادی در یک جنبه اساسی در سلامت انسان است. پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات در بدن ضروری است زیرا این ماده باعث تعادل در مقدار سدیم می‌شود. علاوه بر این، پتاسیم کمک می‌کند تا فشار بر رگ‌های خونی و عروق خونی را کاهش دهد که همین امر فشارخون را کاهش می‌دهد و فشار بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. این بدان معنی است که احتمال لخته شدن و آترواسکلروزیس(تصلب شرائین) بسیار کاهش می‌یابد.

فایده بامیه در کاهش خون چیست

خواص بامیه برای مراقبت از پوست

آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین A همچنین می‌توانند از سلامت پوست محافظت کنند که این امر از طریق بهبود سریع‌تر، کاهش ظاهر زخم‌ها و آکنه و از بین بردن چین‌وچروک است. این به این دلیل است که آنتی‌اکسیدان‌ها قادر به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد هستند که ممکن است این به سلول‌های پوست آسیب وارد کنند.

 

بیشتر بخوانید: توفو یا پنیر سویا چیست و چه خاصیت‌هایی دارد

 

تاثیر بامیه در بهبود بینایی

بامیه حاوی مقدار بسیار بالایی از ویتامین A و همچنین اجزای آنتی‌اکسیدانی مانند بتا کاروتن، زانتین و لوتین است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات قدرتمند هستند که باعث تخریب یا خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد می‌شوند که محصولات جانبی خطرناک متابولیسم سلولی هستند. رادیکال‌های آزاد مسئول تخریب سلول‌های بدن هستند، ازجمله تخریب اندام‌هایی که مسئول دید هستند.

 

بیشتر بخوانید: برگ مو چه خاصیت‌هایی دارد

 

بامیه ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

اجزای آنتی‌اکسیدان مختلف بامیه باعث شده که این ماده غذایی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد بسیار مفید باشد و همچنین مقدار بالا ویتامین C در این ماده غذایی نیز به معنی افزایش ایمنی بدن است. این ویتامین می‌تواند سیستم ایمنی را برای ایجاد گلبول‌های سفید تحریک کند که این گلبول‌ها می‌توانند با پاتوژن‌های و مواد خارجی و بیگانه در بدن که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند، مبارزه کند.

خاصیت های بامیه از نظر طب سنتی چیست

فواید بامیه سبز از دیدگاه طب سنتی

محسن پویان، محقق وپژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: بامیه را می شود به صورت پخته میل کرد. این صیفی باعث لطیف شدن پوست می شود و برای رفع التهاب های مخاطی بدن هم بسیار مفید است.

 

او افزود: بامیه سوزش مجاری اداری را از بین می برد؛ همچنین بامیه پخته را می توان به عنوان مرحم نیز استفاده کرد و بر روی ماهیچه هایی که آسیب دیده اند و یا سفت شده اند به صورت ضماد استفاده کرد؛ این کار باعث نرم شدن ماهیچه ها نیز می شود.

 

پویان ادامه داد: بامیه دارای ویتامین A,B,C که از ویتامین های ضروری بدن نیز است.

 

او گفت: بامیه برای درمان زخم هایی که در گلو و دهان بوجود آمده بسیار مفید عمل می کند.

 

پویان افزود: بامیه گیاهی است که خاصیت ضد سرطانی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؛ همچنین برای درمان زخم معده و روده نیز مفید است.

 

او تصریح کرد: افرادی که بیماری روماتیسم و آرتروز دارند می توانند با مصرف این گیاه به بهبود بیماری خود کمک کنند.

 

بیشتر بخوانید: بادمجان چه فایده‌هایی برای سلامتی دارد؟

 

این پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: فیبر محلول در آب که در بامیه وجود دارد، باعث می شود مصرف آن برای افرادی که بیماری قند خون دارند مفید باشد، زیرا این گیاه مانع جذب قند در روده می شود.

 

پویان افزود: این گیاه باعث کاهش کلسترول خون می شود چراکه این گیاه خون ساز است و به افراد کم خون، کمک بسزایی می کند.

 

او تصریح کرد: افرادی که به یبوست دچار می شوند؛ می توانند با مصرف بامیه به درمان خود کمک کنند. همچنین این گیاه باعث تعدیل صفرا و سودا شده و برای تقویت غده پروستات نیز مفید است.

دیابتی ها بامیه را در رژیم غذایی خود قرار بدهند

بامیه سبز برای دیابتی‌ها

نمناک نوشت: دانه و پوست بامیه عوامل ضد دیابتی دارند و نتایج نشان می دهد که بامیه در کاهش جذب گلوکز و کاهش قند خون نقش بسیار مهمی دارد.

 

تحقیقات و مطالعات زیادی روی حیوانات از جمله خرگوش ها انجام شده و محققان دریافتند که عصاره بامیه تاثیرات ضد دیابتی خود را به اثبات می رساند و در طول یک دوره 10 روزه بامیه قند خون را کاهش می دهد و در واقع اثر بامیه از داروهای مخصوص دیابت بالاتر است.

 

بامیه غنی از فیبر می باشد که برای درمان سیستم گوارشی برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند، بسیار مناسب است.

 

معمولا به دیابتی ها پیشنهاد می کنند غذاهایی استفاده کنند که گلایسمیک پایینی دارند. بامیه نیز جزء همین دسته از غذاها می باشد که نوشیدن آب بامیه یا مصرف خود آن می تواند تاثیرات مثبتی برای دیابتی ها داشته باشد.

 

کنترل استرس برای افراد مبتلا به دیابت پیشنهاد می شود. سطح قند خون آن ها در صورت قرار گرفتن در معرض استرس بالا افزایش پیدا می کند و به همین دلیل بهتر است از عصاره دانه بامیه استفاده کنید که خواص آنتی اکسیدان دارد و می تواند به عنوان یک ضد استرس مناسب در بدن عمل کند.

 

همانطور که گفتیم بامیه فیبر بالا و آنتی اکسیدان دارد که می تواند برای افراد دیابتی مناسب باشد و همچنین کلسترول را پایین می آورد و مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که مبتلا به دیابت هستند، معمولا سطح کلسترول بالایی دارند پس بنابراین بسیار مهم است که بامیه را جزو مصارف روزانه خود قرار دهید.

بامیه برای شفافیت و طراوت موها مفید است

خاصیت بامیه برای مو

برای ایجاد طراوت در موها، بامیه ها را به صورت افقی برش بزنید و در آب بپزید تا مایه چسبناک به دست بیاید.

 

پس از خنک شدن آن را صاف و چند قطره لیمو به آن اضافه کنید. پس از شامپو و شستن مو در آخرین مرحله با مایه به دست آمده موهای خود را شست وشو دهید.

بامیه را چگونه مصرف کنیم

بهترین نحوه مصرف بامیه

خورشت بامیه که از غذاهای رایج و خوشمزه ایرانی است اما غیر از آن این گیاه را می‌توان به شکل‌های دیگر هم مصرف کرد.

 

محسن پویان، پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد می توانند از بامیه دمنوشی تهیه کنند که خاصیت آرام بخش دارد. افراد می توانند بامیه را خرد کرده و به مدت پانزده دقیقه همرا با آب، دم کنند.

 

این پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد: افرادی که برای کاهش قند خون و درمان یبوست می خواهند این گیاه را مصرف می کنند، می توانند بامیه را از وسط دو شکاف بدهند و در لیوان آب از شب تا صبح قرار دهند؛ سپس آب آن که حاوی مقادیر زیادی فیبر است را میل کنند. همچنین در موارد دیگر نیز افراد می توانند از بامیه خورشی تهیه کرده و آن را میل کنند.

 

او در پایان توصیه کرد: افرادی که سرد مزاج هستند باید بامیه را با ادویه های گرم مصرف کنند تا اثر آن از بین نرود.

 

مصرف بامیه در بارداری

مصرف این گیاه که سرشار از اسید فولیک است به زنان باردار توصیه می شود. اسید فولیک در شکل گیری شبکه عصبی جنین در هفته چهارم و دوازدهم بارداری لازم است.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
سهیلا 1398/11/24
من ک عاشق بامیه ام

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.