2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
عوارض رژیم‌ چند روزه و سریع لاغری؛ از ضعف اعصاب تا بازگشت دوباره وزن

عوارض رژیم‌ چند روزه و سریع لاغری؛ از ضعف اعصاب تا بازگشت دوباره وزن

قصد دارید خیلی فوری و چند روزه لاغر شوید؟ دنبال رژیم‌های سریع هستید؟ قبل از این کار دو دقیقه وقت بگذارید و در این مطلب با عوارض کاری که قصد انجامش را دارید آشنا شوید. بعد از آن تصمیم با خودتان.

دوات آنلاین-بعضی‌‌ها دست به دامن رژیم سریع می‌شوند تا مثلا در هفت روز، هفت کیلو کم کنند یا در یک ماه، 10 کیلو لاغرتر شوند. طبق استانداردی که از طرف سازمان جهانی بهداشت (who) اعلام شده، هر فرد نهایتاً، نیم کیلو تا یک کیلو در هفته و در ماه نیز، دو تا چهار کیلو باید لاغر کند. اگر شما هم از آن دسته از کسانی هستید که می‌خواهید رژیم سریع بگیرید و حسابی لاغر شوید، قبل از شروع چنین کاری، از مضراتش مطلع شوید.

 

نه به مواد مغذی در رژیم‌های سریع

جام جم نوشت: بسیاری از رژیم‌های سریع، بر روی یک گروه مواد غذایی یا حتی بخشی از آن، تمرکز دارند. این روند شما را از دریافت مواد غذایی دیگر محروم می‌کند. به عنوان مثال، رژیم غذایی که در آن لبنیات حذف می‌شود، باعث کمبود کلسیم می‌شود و رژیمی که کربوهیدرات ندارد، به همان اندازه فیبر هم نخواهد داشت. در رژیم کم‌کالری بسیار اهمیت دارد که به موادی مانند کلسیم، ویتامین D، ویتامین 12 B و آهن توجه شود. دریافت نکردن یکی از این گروه‌های غذایی، یعنی موها و ناخن‌های شکننده و سیستم ایمنی تضعیف شده.

آیا رژیم های لاغری سریع مفید است

برگشت دوباره وزن در رژیم‌های لاغری چند روزه

از عوارض کاهش سریع وزن، برگشت سریع‌تر آن است. تحقیقات علمی نشان داده است که حدود 20 درصد افرادی که برنامه طولانی مدت برای کاهش وزن را رعایت کردند حداقل تا یک سال وزن کم شده را ثابت نگه داشتند. یک راه مشخص برای کاهش وزن موفق وجود ندارد اما مجموعا رعایت دو چیز الزامی است؛ اول این که پیگیر برنامه غذایی خود باشید و بی‌وقفه ادامه دهید.

 

دوم این‌که ورزش را حتما وارد برنامه کنید. مشکل کاهش وزن سریع این است که در طولانی مدت دوامی ندارد و کمک زیادی به سلامت کلی بدن نمی‌کند. موضوع اینجاست که با رعایت چنین الگوی غذایی، سوخت و ساز بدنتان کند می‎شود و بیشتر هم در معرض افزایش وزن قرار می‌گیرید.

 

ضعیف شدن اعصاب به‌دلیل کاهش وزن سریع

کاهش سریع وزن، ممکن است به سلامت روان‌تان آسیب بزند. مشکلاتی مانند دیسمورفیا، آناروکسیا یا بولیمیا از بیماری‎هایی است که ممکن است به آن دچار شوید.

 

از بین رفتن عضله به‌دلیل رژیم لاغری

در برخی از موارد، به جای این که چربی شما آب شود، عضله‌تان از بین می‌رود. شما رژیم می‌گیرید و وزن کم می‌کنید تا بافت چربی را از بین ببرید، اما باید این را هم درنظر بگیرید که در صورتی که رژیم درستی را اجرا نکنید، عضله‌‌تان تحلیل می‌رود. رژیم‌های غذایی بسیار کم‌کالری بدن را مجبور می‌کند تا برای تامین انرژی بافت عضلانی را نیز بشکند.

 

بیشتر بخوانید: عمل کوچک کردن معده چقدر به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند؟

 

کم‌آبی بدن از عوارض رژیم‌های کوتاه مدت

در هفته اول، شما با از دست دادن آب، وزنتان را از دست می‌دهید. از دست دادن آب بدن عوارض جانبی زیادی مانند، یبوست، سردرد، گرفتگی عضلات و بی‌انرژی بودن را برایتان خواهد داشت.

رژیم های لاغری چند روزه چه تاثیری دارد

رژیم‌های فوری عامل کاهش سوخت و ساز بدن

اگر در روز، سه هزار کالری مصرف می‌کردید و حالا به یکباره، این میزان را به هزار و دویست کالری رسانده‎اید، بدن این تغییر را سریع شناسایی می‌کند و واکنش نشان می‎دهد. این باعث می‌شود که سرعت سوخت و ساز را کاهش داده تا انرژی بیشتری ذخیره کند. در بسیاری از مواقع، با کاهش سوخت و ساز بدن، وزن کمتری کم می‌شود و این یعنی، برگشتن وزن.

 

بیشتر بخوانید: دستگاه کمک لاغری چیست و چه تاثیری دارد

 

رژیم‌های سریع باعث سنگ کیسه صفرا می‌شود

بر اساس تحقیقات انجام شده، حدود 15 تا 25 درصد کسانی که کاهش وزن شدید دارند، دچار سنگ کیسه صفرا می‌شوند. کیسه صفرا، صفرا را در روده کوچک آزاد می‌کند تا مولکول‌های چربی آنجا را بشکند. کاهش وزن سریع خطر شکل‌گیری سنگ‌های کوچک در کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. این سنگ‌ها منجر به گرفتگی می‌شوند. اگر مقدار زیادی وزن کم کردید یا می‌خواهید سریع وزن کم کنید باید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض کاهش ناگهانی وزن چیست

در رژیم‌های سریع گرسنگی می‌کشید

وقتی از رژیم‌های غذایی بسیار کم‌کالری استفاده می‌کنید، سطح لپتین (هورمونی که گرسنگی و سیری را کنترل می‌کند) دچار نوسان می‌شود. زمانی که سطح لپتین طبیعی باشد به مغز فرمان می‎دهد تا چه زمانی بدنتان به اندازه چربی دارد و این نشانه‌ای است برای مغز که اعلام سیری کند. پژوهش‌ها نشان داده که در رژیم‌های غذایی بسیار کم‌کالری سطح نامتوازن لپتین سبب ایجاد وسواس غذایی می‌شود. در این شرایط بیشتر احساس گرسنگی می‌کنید و احتمال پرخوری هم بیشتر می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک چیست و چه عوارضی دارد

 

کاهش وزن فوری باعث یبوست می‌شود

تغییر در عملکرد گوارش، یکی از مشکلات رژیم غذایی سریع است. با کاهش وزن شدید ممکن است یبوست یا اسهال را تجربه کنید چون عملکرد گوارش‌تان تغییر می‌کند. هرچند که این مساله به چیزهایی که می‎خورید وابسته است. اگر گوشت زیادی مصرف می‌کنید به یبوست دچار خواهید شد.

 

 سردرد از عوارض رژیم‌های فوری

سردرد از عوارض شایع رژیم‌های غذایی سریع است. اگر رژیمتان کربوهیدرات کمی داشته باشد، با کمبود در گلیکوژن، بدن بافت عضلانی را می‌شکند تا گلیکوژن ذخیره شود. مغز از گلیکوژن به عنوان سوخت استفاده می‌کند. اگر ذخایر مغز دچار کمبود شوند، چربی‌های ذخیره شده را می‌گیرد و تبدیل به چیزی شبیه گلوکز می‌کند که مغز از آنها استفاده کند. عوارض چنین اتفاقی سردرد است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.