2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
متخصص بیماری‌های عفونی: کرونا آنقدرها هم خطرناک نیست

متخصص بیماری‌های عفونی: کرونا آنقدرها هم خطرناک نیست

آیا کرونا واقعا مرگبار است؟ آیا ویروس خطرناک‌ترین ویروس در جهان است؟ چرا خبر کرونا در تمام جهان پیچید؟ یک متخصص بیماری‌های عفونی به این سوالات جواب داده است.

دوات آنلاین-در حالی‌که کرونا به بحث داغ در ایران و جهان تبدیل شده است یک متخصص بیماری‌های عفونی این بیماری را چندان هم خطرناک نمی‌داند و می‌گوید ویروس‌هایی با درصد مرگ بالاتر در جهان وجود دارند. دکتر حافظ باجغلی، روانپزشک با دکتر حمید عمادی کوچک، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، مدیر گروه عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، درباره ویروس کرونا گفت‌وگو کرده است که می‌خوانید:

 

* آقای دکتر ویروس کرونا در ایران آمده‌؟

به ایران نیامده، ولی اگر هم بیاید اتفاق آن‌قدر اتفاق بدی نیست. همین الان ویروس‌های بدتر با کشندگی بالاتری در ایران و همه جای دنیا وجود دارد.

 

ویروس‌های کشنده در جهان

* ولی این ویروس ظاهراً خیلی کشنده است!

میزان کشندگی این ویروس ۳ درصد است. دو ساب‌تایپ دیگر از کرونا ویروس قبلا اپیدمی شده بود که مورتالیتی (میزان کشندگی) خیلی بیشتری داشتند ولی این‌قدر رسانه‌ای نشدند. SARS COV یا کرونا ویروس «سارس» در سال ۲۰۰۳ اپیدمی شد. این نوع از کرونا مورتالیتی (قدرت کشندگی) ۱۰ درصد داشت و دومین نوع کرونا «مرس» یا MERS COV بود که قدرت کشندگی ۳۷ درصد داشت و در سال ۲۰۱۲ اپیدمی شد. این اپیدمی‌ها به آن صورت تحت تاثیر پروپاگاندا قرار نگرفتند. ولی نوع جدید کرونا یا N.COV یا Novel.COV که در حال حاضر اپیدمی شده است، به شدت تحت تاثیر پروپاگاندا قرار گرفته است.

 

* ولی به هر حال می‌شود گفت که در حال حاضر شایع‌ترین ویروس کشنده در دنیا همین ویروس N.COV است؟

نه اصلا. آنفلوآنزا مورتالیتی ۳ درصد دارد. که دقیقاً به اندازه‌ کرونا است و آن قدری هم رسانه‌ای نشده. ویروس آنفلوآنزای H1L1 هم الان اپیدمی نیست ولی بقایایش هنوز وجود دارد. مورتالیتی این ویروس ۱۰ درصد است.

 

اعلام وضعیت اضطراری توسط سازمان بهداشت جهانی

* پس چرا سازمان بهداشت جهانی «وضعیت اضطراری» اعلام کرده‌است؟

اعلام وضعیت اضطراری توسط سازمان بهداشت جهانی مساله‌ عجیبی نیست. وضعیت اضطراری به معنای وضعیت خطرناک نیست. صرفاً این معنی را می‌دهد که باید مراقبت‌های بیشتری برای کنترل یک بیماری داشته باشیم و نسبت به آن آگاهی داشته باشیم. در ۵ سال اخیر، سازمان بهداشت جهانی حدود ۲۰ بار وضعیت اضطراری اعلام کرده است، ولی شاید بیشتر آن‌ها را شما نشنیده ‌باشید؛ چون رسانه‌ای نشده‌اند.

ویروس کرونا چندان هم کشنده نیست

* خیلی دردناک است که چنین اتفاقات رسانه‌ای می‌افتد

بله دقیقاً همین طور است. رسانه ها هر وقت بخواهند هر چیزی را که در جهت اهداف آن‌ها باشد بزرگ می‌کنند. البته ویروس کرونای جدید یا N.COV ویروس خطرناکی است و همه باید مراقب باشیم، ولی هیچ اتفاق عجیب و غریب و تازه ای نیفتاده. از این ویروس‌های کشنده در هوا زیاد است.

 

* من همیشه به مراجعانم که فوبیا دارند می‌گویم قرار نیست ما به خاطر خطرهایی که احتمال کم دارند ذهن‌مان را درگیر کنیم. احتیاط همیشه خوب است، ولی باید بتوانیم به فوبیا غلبه کنیم.

بله همین‌طور است. من چند روز پیش عکسی دیدم که یک نفر در چین در خیابان مرده بود ( احتمالأ به علت حمله‌ قلبی یا یه علتی شبیه به آن) ولی زیرش نوشته شده بود که بیمار به علت ابتلا به کرونا فوت شده است! انگار ویروس کرونا مثل باد پاییزی برگ‌های خزان را روی زمین می‌ریزد! این تبلیغات خیلی اثر مخرب دارند و فوبیاهای غیر منطقی را بیشتر می‌کنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.