2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
شب یلدا در تهران کجا برویم؛ معرفی برنامه‌های فرهنگی شب چله در پایتخت

شب یلدا در تهران کجا برویم؛ معرفی برنامه‌های فرهنگی شب چله در پایتخت

تهرانگردی در شب یلدا هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد. مخصوصا اگر بدانید کجاها برنامه‌های ویژه برگزار می‌شود.

دوات آنلاین-اگر ساکن تهران هستید و دوست ندارید شب یلدا در خانه بمانید چند گزینه هیجان انگیز و جالب توجه پیش روی شما است. برخی مراکز فرهنگی در این شب برنامه‌های ویژه‌ای دارند که در زیر معرفی شده است.

 

جشن مردمی یلدای ایرانی در کاخ سعد آباد

فارس نوشت:یکی از این مراسم «جشن مردمی یلدای ایرانی» است که از امروز ۲۷ آذرماه تا شنبه ۳۰ آذرماه در مجموعه تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود.

جشن مردمی یلدای ایرانی در کاخ سعد آباد

اجرای موسیقی سنتی و فولکلور، مراسم‌های آیینی اقوام، برگزاری مسابقات فرهنگی، هم‌نوازی دف، آیین شب یلدا و مراسم انارگردانی از جمله برنامه‌هایی است که در  این روزها برپا می‌شود، ساعت اجرای این برنامه‌ها از ۱۴ تا ۱۷ اعلام شده است.

 

همزمان با این جشن، نمایشگاهی نیز برای عرضه سوغات و صنایع دستی در محوطه سعدآباد برپا می‌شود که ساعت فعالیت آن‌ از ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر است.

 

حضور عموم برای شرکت در جشن یلدا «آزاد» و «رایگان» است، هرچند برای بازدید از کاخ‌ها و موزه‌های داخل مجموعه سعدآباد باید بلیت تهیه کرد.

 

تماشای رایگان کارناوالی از عروسک‌ها

همچنین در آستانه شب یلدا بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا 30 آذرماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.

تماشای رایگان کارناوالی از عروسک‌ها

این جشنواره با قصه‌گویی گیتی خامنه و اجرای شرکت کنندگان در بخش ملی و داوری چهره‌هایی چون ایرج طهماسب، رویا نونهالی، آزیتا حاجیان و بهرام شاه محمدلو در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اجرای برنامه می‌پردازد.

 

مرکز تئاتر کانون نیز کارناوال عروسک‌های قصه و اجرای نمایش خیابانی «پدربزرگ و ترب» را با عروسک‌های غول پیکر به عنوان یکی از برنامه‌های سرگرم کننده تدارک دیده که تا 30 آذر از ساعت 10:30 از خیابان حجاب به سمت پارک لاله حرکت خواهد کرد و علاقه مندان می توانند به صورت رایگان از برنامه‌های جشنواره استفاده کنند.

 

بازارچه یلدا در مجموعه فرهنگی و ورزشی شهربانو

این بازارچه که از 25 آذرماه کار خود را آغاز کرده تا 7 آذرماه با عرضه و فروش محصولات خانگی زنان کارآفرین و سرپرست خانوار به کار خود ادامه می‌دهد.

بازارچه یلدا در مجموعه فرهنگی و ورزشی شهربانو

این بازارچه با حضور ۳۰ غرفه در زمینه هنرها و کاردستی، منسوجات و پوشاک و پوشش، مواد غذایی و ..(شامل انواع دسرها و شیرینی های ایرانی ویژه شب یلدا، محصولات تزیینی شب یلدا، شامل شال و روسری و مانتو با طرح اشعار) و نیز برگزاری حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و مثنوی خوانی واز ساعت ۹ صبح الی ۱۹ برگزار می‌شود.

 

در کنار غرفه‌های بازارچه شب یلدا کارگاه‌های آموزشی هنری و فرهنگی شامل طراحی روی شال و روسری، طراحی روی لباس، تریکو بافی کارگاههای آموزشی و قصه خوانی مادر و کودک نیز برگزار می‌شود.

 

همچنین همزمان با فرارسیدن شب یلدا، روز شنبه ۳۰ آذر ماه در مجموعه شهربانو جشنی با بخش‌های مختلف همچون اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی ایرانی، سخنرانی در خصوص تحکیم بنیان خانواده، برگزاری مسابقه و ... برگزار می‌شود که شرکت در آن برای عموم آزاد و رایگان است.

 

 جشن «ناردونه یلدونه» در فرهنگسرای گلستان

فرهنگ‎سرای گلستان هم با اجرای موسیقی سنتی، نمایش خلاق برای کودکان، اجرای مسابقه، حافظ خوانی برخی از برنامه های جشن یلدا به استقبال زمستان می‌رود.

 

جشن «ناردونه، یلدونه » 30 آذر ساعت 15 در فرهنگسرای گلستان برگزار می‎شود و علاقه‎مندان برای حضور در این برنامه می توانند به نشانی نارمک، میدان هلال احمر،خیابان گلستان، بوستان فدک فرهنگ سرای گلستان مراجعه کنند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.