2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
دستور پخت کامل کوفته تبریزی؛ غذایی که همه می‌پسندند

دستور پخت کامل کوفته تبریزی؛ غذایی که همه می‌پسندند

اگر می‌خواهید کوفته تبریزی شما رنگ و بو و طعم خاص خودش را داشته باشد طرز تهیه این غذا را با دقت بخوانید و نکات آن را مو به مو اجرا کنید.

دوات آنلاین-کوفته تبریزی از غذای محلی و سنتی مردم آذربایجان فراتر رفته و در فرهنگ آشپزی ایرانی جای خودش را باز کرده است. البته پخت این غذا فوت و فن‌های خاص خودش را دارد که می‌توانید آنها را در زیر به نقل از ایرنا بخوانید:

 

مواد لازم برای کوفته تبریزی

گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم

لپه: ۱ پیمانه

برنج:  یک سوم پیمانه

تخم مرغ: ۱ عدد

پیاز: ۲ عدد

پیازچه خرد شده یا تره خردشده: ۱ پیمانه

مرزه تازه خرد شده: یک سوم پیمانه

 رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

زردچوبه:  ۲ قاشق غذا خوری

پودر جوز هندی: نصف قاشق چایخوری

پودر فلفل سیاه:  نصف قاشق چایخوری

 نمک: به میزان لازم

دستور پخت کامل کوفته تبریزی؛ غذایی که همه می‌پسندند

طرز تهیه و دستور پخت کوفته تبریزی

برای تهیه کوفته تبریزی اول باید لپه را جداگانه در آب بپزید تا کاملا پخته شود. سپس برنج را در ظرفی مناسب  با نیم پیمانه آب و مقداری نمک و زرد چوبه روی حرارت بالا قرار می‌دهیم تا بجوشد و آب آن کاملا کشیده شود. پس از آنکه آب برنج کشیده شد آن را کنار بگذارید تا سرد شود.

 

بعد از این مرحله لپه پخته شده را به همراه یک عدد پیاز و گوشت چرخ کرده داخل همزن بریزید تا کاملا باهم میکس شوند و بعد از میکس کامل مواد را به ظرف بزرگتری منتقل می‌کنیم و به آن پیازچه یا تره خرد شده  به همراه مرزه خرد شده، تخم مرغ‌ها، برنج نیمه پز، نمک، فلفل، زردچوبه و جوز هندی رنده شده اضافه می‌کنیم و با دست خوب ورز می‌دهیم. مواد را آن‌قدر ورز دهید تا زمانی که حالت چسبندگی پیدا کند و به دست بچسبد.

 

بیشتر بخوانید: دستور پخت آش ماست اردبیلی و نحوه سرو آن

 

برای تهیه سس کوفته در یک قابلمه، پیازها را با کمی روغن تفت دهید تا پیازها نیمه طلایی شود. در هنگام تفت پیاز به آن کمی زرد چوبه بزنید تا خوشرنگ‌تر و خوش‌طعم‌تر شود.

 

بعد از آن رب گوجه فرنگی را به پیازها اضافه کنید و کاملا تفت دهید. بعد از آن یک پیمانه آب هم درداخل ظرف بریزید  و در ظرف را بگذارید تا روی حرارت بالا به جوش بیاید و بعد از به جوش آمدن حرارت زیر ظرف را کم کنید.

 

بیشتر بخوانید: دستور پخت پیچاق قیمه ،غذای سنتی اردبیل

 

هنگام درست کردن کوفته‌ها، مواد آن را یکبار دیگر ورز دهید و به اندازه یک پرتقال از مواد بردارید و به صورت یک گلوله بزرگ داخل سس‌ها بگذارید. باید دستتان را با آب تر کنید تا کوفته‌ها به دستتان نچسبد.

 

سپس در ظرف را ببندید و حرارت را بالا ببرید تا کوفته‌ها در آب سس بجوشند. بعد از جوش آمدن کوفته‌ها شعله را کم کنید و اجازه دهید  ۴۰ دقیقه کوفته‌ها با حرارت کم بپزند.

 

کوفته آماده است؛ فقط دقت کنید بعد از پخت کوفته‌ها آنها را در آب سس نگه ندارید چون ممکن است وا برود و خراب شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.