2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
طرز تهیه کامل آش دوغ ؛غذای محلی کرمانشاه و اردبیل

طرز تهیه کامل آش دوغ ؛غذای محلی کرمانشاه و اردبیل

اگر هوس آش دوغ کرده‌اید حتما دستور پخت آن را که در این مطلب آمده است با دقت بخوانید تا آش شما از همه خوشمزه‌تر شود.

دوات آنلاین-وقتی صحبت از آشپزی ایرانی می‌شود همه ذهن‌ها به‌سرعت به سمت انواع آش می‌رود. در این میان آش دوغ که به‌نوعی غذای سنتی کرمانشاه و اردبیل است جایگاه ویژه ای دارد. طرز تهیه این آش را به نقل از ایرنا بخوانید:

 

مواد لازم برای تهیه آش دوغ

دوغ: ۲ لیتر

برنج: ۲ پیمانه

نخود: ۱ پیمانه

سبزی آش: ۵۰۰ گرم

بلغور گندم: ۱ پیمانه

نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه کامل آش دوغ

دستور پخت آش دوغ

بهتر است برای تهیه آش دوغ برنج، بلغور گندم و نخود را هر کدام در ظرف‌های جداگانه بریزید و با آب خیس کنید و بگذارید در این حالت بمانند. این کار باعث می‌شود هم مواد راحت‌تر پخته شوند و هم از نفخ شکم جلوگیری می‌کند. (بهتر است که آب آن‌ها را هریک ساعت یک‌بار عوض کنید، این کار را سه بار تکرار کنید).

 

سبزی‌های آش دوغ کدامها هستند

حالا نوبت به تمیز کردن سبزی آش می‌رسد. سبزی آش شامل تره، گشنیز و نعنا است. در هنگام تمیز کردن سبزی‌ها برگ‌ها را از ساقه جدا کنید و ساقه‌ها را در آش استفاده نکنید و دور بریزید. سپس سبزی‌ها را با آب با دقت بشویید و سپس با یک چاقوی تیز بر روی تخته آشپزخانه آن را به صورت یکدست و منظم خرد کنید.

 

بیشتر بخوانید: دستور پخت آش ماست اردبیلی

 

آبی که برنج، نخود و بلغور گندم را در آن ریخته بودید دور بریزید و آنها را یک بار دیگر بشویید. سپس نخود و بلغور گندم را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس یک قابلمه را انتخاب کنید و مخلوط بلغور گندم و نخود را در آن بریزید و به آن آب اضافه کنید. میزان آب اضافه شده باید به اندازه سه بند انگشت بالاتر از مخلوط نخود و بلغور گندم باشد. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا به آرامی پخته شوند.

 

بیشتر بخوانید: دستور پخت آش حبوبات

 

بعد از اینکه مخلوط بلغور گندم و نخود پخته شد، حالا نوبت اضافه کردن سبزی خرد شده به همراه برنج به قابلمه است. بعد از اضافه کردن خوب مواد را هم بزنید تا مخلوط شوند و سپس به آن ۳۰ دقیقه وقت دهید تا سایر مواد نیز به خوبی پخته شوند.

 

سپس به سراغ آماده سازی دوغ بروید، برای این کار یک قابلمه بزرگ را انتخاب کنید و دوغ را درون آن بریزید و سپس یک عدد تخم مرغ را بشکنید و به آن اضافه کنید. سپس بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و مرتب دوغ را هم بزنید تا تخم مرغ درون آن حل شود. به این نکته دقت کنید که انتخاب قابلمه با گنجایش مناسب مهم است، چون قرار است سایر مواد پخته شده به این قابلمه اضافه شود. بعد از اینکه دوغ به جوش آمد، حالا سایر مواد پخته شده در قابلمه دیگر که شامل سبزی آش، برنج، نخود و بلغور گندم است را به دوغ اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید.

 

بیشتر بخوانید: دستور پخت آش اوماج ؛ غذای سنتی آذربایجان

 

در مرحله آخر باید به طور مداوم به مدت زمان ۴۵ دقیقه آش را هم بزنید تا کاملا مواد پخته شوند و به جوش آیند. در این مرحله نیز باید نمک و فلفل را به قابلمه اضافه کنید.

 

در نهایت بعد از پخته شدن آش دوغ، آن را از اجاق گاز پایین بیاورید و بگذارید کمی سرد شود. آش دوغ را می‌توانید با پیاز داغ  یا نعناع داغ تزیین کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.