2024/04/16
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
ادعای شرف از نظر قانونی چیست و چگونه باید شکایت کنیم

ادعای شرف از نظر قانونی چیست و چگونه باید شکایت کنیم

اعاده حیثیت یا ادعای شرف از موضوعاتی است که قانون برای آن پیش بینی‌های لازم را کرده است. در این مطلب نحوه شکایت برای ادعای شرف توضیح داده شده است.

دوات آنلاین-چنان چه شکایت های مطرح شده واهی و با سوء نیت باشد می توانید برای طرح شکایت تهمت و افترا علیه نام بردگان اقدام کنید.آن چه را که مردم از آن به «ادعای شرف» تعبیر می‌کنند، در واقع همان اعاده حیثیت است که قانون گذار بیان کرده است.

 

اعاده به معنای بازگرداندن است و به عبارت دیگر با این کار تلاش می شود آب رفته به جوی بازگردد، زیرا علاوه بر این که جان و مال مردم مورد حمایت قانون‌گذار قرار گرفته است حیثیت و آبروی آن ها هم در نظر قانون گذار محترم و مورد حمایت است، پس تعرض به آن موجب برخورد قانونی می شود.

 

بنابراین فردی که در اثر تهمت دروغین و ادعای خلاف واقع دیگری آبرویش از دست برود، تلاش می کند در افکار عمومی یا در جمع خاصی این آبرو مجدداً احیا شود و با اثبات بی گناهی خود، موقعیت اجتماعی خود را تا حد امکان به حالت قبل برگرداند.

 

به طور مثال فردی همسایه اش را متهم به سرقت از منزلش می کند، اما بعد از رسیدگی قضایی مشخص می شود همسایه بی گناه است و سارق شخص دیگری است. بنابراین همسایه بعد از اثبات بی گناهی خویش می تواند مطابق ماده ۶۹۷ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تحت عنوان مفتری شخص شاکی را تعقیب کند. معمولاً در این خصوص شخص با طرح شکایت افترا در دادسرا تقاضای تحقیق، تعقیب و محکومیت مفتری را می کند.

 

بنابراین با اثبات سوء نیت شاکی و احراز این امر که وی قصد ضرر رساندن به دیگری را داشته است، جرم افترا محقق و مفتری به مجازات آن که یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آن ها حسب مورد است، محکوم خواهد شد.

 

باید توجه داشت که صرف این که فردی علیه دیگری اقدام به شکایت کیفری کند، موجب نمی شود در صورت عدم پیروزی در دعوا، طرف مقابل وی بتواند وی را به عنوان مفتری تحت تعقیب قرار دهد؛ زیرا در این صورت باید بعد از هر شکایت کیفری که منجر به نتیجه نمی شود، منتظر طرح شکایت افترا باشیم.

 

پس فردی را می توان به جرم مفتری تحت تعقیب قرار داد که با سوء نیت و به قصد هتک حرمت شخصیت دیگری، امری را که جرم محسوب می شود به وی نسبت داده باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.