2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
علت‌های اصلی سردرد و راه‌های درمان

علت‌های اصلی سردرد و راه‌های درمان

سردرد انواع و البته دلایل مختلفی دارد. در این مطلب درباره دلایل سردرد و راه درمان آن توضیح داده شده است.

دوات آنلاین-درد مهمترین نشانه اختلال در بدن است. وقتی در بخشی از بدن احساس درد داریم باید به آن توجه کنیم چرا که این درد قطعا نشانه مشکلی در یکی از ارگان‌های بدن است. سردرد یکی از مهمترین واکنش هایی است که بدن از خود نشان می‌دهد و ناراضی بودن خود را وضعیت به ما اعلام می‌کند.

 

انواع سردرد

به طور کلی 3 نوع سردرد وجود دارد،  سردرد سینوسی (سینوزیت)، سردرد میگرنی و سردرد تنشی توسط متخصصین مشخص شده است.

 

استرس مهم‌ترین علت سردرد

یکی از مهمترین علت های سردرد ترشح هورمونهای استرس است. شما ممکن است در طول هفته هیچ سردردی نداشته باشید بسیار عادی کار خود را انجام دهید و به خانه بروید اما به محض اینکه یک روز تعطیل داشته باشید سردرد به سراغتان می‌آید، یعنی درست زمانی که شما از بند یک کار سنگین خلاص شده‌اید.

 

علت این نوع سردرد در واقع آزاد شدن هورمون استرس و نشستن آن روی نورون‌های مغزی شماست. تشخیص علت این نوع سردرد سخت است چون فقط یک بخش سر را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و تقریبا همه بخش‌های سرتان درد می گیرد.

 

بهترین راه درمان این نوع سردرد قرار گرفتن در یک فضای باز کاملا ساکت است. مثلا می‌توانید کنار دریا بروید. چشمان خود را ببندید و برای یک ربع به هیچ چیز فکر نکنید. چند بار این کار را تکرار کنید. این کار باعث می‌شود هم سردردتان بهتر شود و هم اینکه می‌توانید استرس تان را کنترل کنید.

 

افت قند خون از دلایل مهم سردرد

دومین دلیل سرد پایین آمدن ناگهانی قند خون است . این نوع سردرد نیز معمولا سراغ کسانی می‌آید که به صورت مرتب غذا نمی‌خورند و زمان غذا خوردن آنها به موقع نیست. یا اینکه این افراد ازمواد غذایی خوبی استفاده نمی‌کنند.

 

انواع کالباس و سوسیس، کلم ترشی، سس سویا و پنیر کهنه و در برخی افراد خوردن پیاز و مرکبات باعث بروز سردرد و میگرن می‌شود. خوراکی‌های دیگری که درد میگرن را تحریک می‌کنند شامل مواد غذایی حاوی کافئین، مونوسدیوم گلومات (MSG) و آسپارتام هستند.

6 دلیل که به سردرد مبتلا می‌شوید و راههای درمان آن

مونوسدیم گلومات نمکی است که به عنوان طعم‌دهنده در بسیاری از کنسروها و غذاهای آماده استفاده می‌شود و آسپارتام نوعی شیرین کننده‌ مصنوعی است که در محصولات کم کالری و رژیمی وجود دارد.

 

بنابراین باید به مواد غذایی که مصرف می‌کنید و نظم غذایی خود اهمیت زیادی بدهید. اگر می‌خواهید چاق نشوید هر 4 ساعت یک وعده بسیار سبک غذا بخورید و کالری که در روز باید استفاده کنید را تقسیم بر چهار کنید با این روش می‌توانید به دست آورید که در هر وعده چه مقدار کالری مصرف کنید.

 

خواب بی‌موقع از دلایل اصلی سردرد

سومین دلیل سردرد خواب بی‌موقع است. اگر در طول هفته سرکار هستید و ظهر نمی‌خوابید سعی کنید در روز تعطیل هم ظهر نخوابید البته می‌توانید صبح بیشتر بخوابید اما خواب ظهر باعث می‌شود متابولیسم بدن شما به هم بریزد و بدن با سردرد شکایت خود را نشان دهد. در روزهای تعطیل کارهای آرامش‌بخش بکنید اما پرخوری نکنید و زیاد هم نخوابید.

 

چاقی باعث سردرد می‌شود

چهارمین عامل سردرد چاقی است. تعجب نکنید. چاق‌ها بیشتر دچار سردرد می‌شوند. چرا که مصرف زیاد غذا و کم تحرکی باعث بالا رفتن فشار خون و تجمع مواد مضر در بدن  می‌شود و ریتم بدن را بهم می‌ریزد و شما را دچار سردرد می‌کند.

 

عادت ماهانه از عوامل سردرد درزنان

پنجمین دلیل سردرد مخصوص خانم‌ها و دخترهای جوان است. عادت ماهانه علاوه تاثیرات خلق‌وخویی و درد بدن، باعث انواع سردرد نیز می‌شود. تغییرات هورمونی علت سردرد حدود ۶۰ درصد خانم‌ها است.

 

بر اساس تحقیقات دانشگاه یوسی‌ال‌ای (UCLA) دقیقا قبل از عادت ماهانه میزان استروژن در بدن شما کاهش پیدا می‌کند و این تغییر در مغز می‌تواند باعث سردرد میگرنی شود.

 

بیشتر بخوانید:

روش‌های سریع تسکین سردردهای میگرنی

نشانه‌ها، دلایل و راه درمان سردردهای میگرنی

داروهای گیاهی برای درمان سردرد

 

سردرد به دلیل مشکلات دهان و دندان

ششمین عامل سردرد می‌تواند مشکلات دهان و دندان شما باشد. کسانی که در خواب دندان قوروچه یا خرو پف می‌کنند یا کابوس می‌بینند بسیار ممکن است دچار سردرد شوند چرا که به آرواره و فک خود فشار زیادی وارد می‌کنند.

 

این افراد وقتی بیدار می‌شوند خسته هستند و درد شدیدی را در سرشان احساس می‌کنند. کمک گرفتن از گارد‌های مخصوص  فک و همچنین درمان خرو و پف بهترین راه کنترل چنین سردردهایی است.

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.