2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
کدام سردردها خطرناک هستند

کدام سردردها خطرناک هستند

همه ما ممکن است بارها سردرد را تجربه کنیم اما آیا همه آنها جدی و خطرناک هستند؟ در چه شرایطی باید نسبت به این موضوع حساس شویم؟

دوات آنلاین -سردرد می‌تواند به دلیل طیف گسترده‌ای از علایم بروز کند. جالب است بدانید حتی کم آبی بدن هم باعث سردرد می‌شود. کم آبی بدن، وجود لخته خونی یا سرطان باعث سردرد می‌شود. سوالی که مطرح می شود  این است که چه زمانی باید با مشاهده سردرد به پزشک مراجعه کنیم؟ 

 

علت های اصلی  سردرد

خراسان نوشت: بر اساس علت به‌وجود آمدن، دو نوع کلی سردرد وجود دارد؛ سردردهایی که به دلیل بیماری زمینه‌ای به‌وجود می‌آیند و از نوع سردرد خطرناک هستند که به آن‌ها سردرد ثانویه و سردردهایی که بیماری خاصی علت بروز آن‌ها نیست و به آن‌ها سردرد اولیه می‌گویند. سه مورد از مهم‌ترین انواع سردرد اولیه، سردرد تنشی، سردرد هورمونی، سردرد میگرنی و سردرد خوشه‌ای هستند.

 

سردردهای ثانویه به دلیل وجود بیماری در بدن به وجود می آید که به عنوان نمونه می‌تواند یکی از حالات زیر باشد:

 

آنوریسم یا تومور مغزی،  این نوع سردرد خطرناک به دلیل فشار ناشی از وجود بخش اضافی در جمجمه ایجاد می‌شود. آنوریسم به اتساع عروق خونی و خون ریزی آن‌ها می‌گویند. در نتیجه جمع شدن خون یا بر اثر بافت توموری، فضای جمجمه اشغال و بر اثر فشاری که وارد می‌شود، احساس درد به وجود می‌آید.

چگونه بفهمیم سردرد خطرناک است یا نه

علایم سردرد خطرناک

اگر فردی دچار عفونت است یا خون ریزی دارد، دچار لخته خون شده یا با تومور دست و پنجه نرم می کند باید با مشاهده سردرد به پزشک مراجعه کند.علایم فوریت‌های پزشکی شامل موارد زیر است:

 

 بروز سردرد ناگهانی که در گذشته سابقه نداشته است

 

در همین زمینه: راه درمان سردرد سینوسی چیست

 

تشدید سردرد در زمان ورزش کردن یا مقاربت جنسی

 

سفتی گردن به ویژه مواردی که پس از شروع سردرد نمایان شود

 

تب بالایی که با مصرف مسکن کاهش نیابد

 

سردردهایی که پس از جراحت در ناحیه گردن و سر بروز می‌کند

 

تغییر خلقیات و رفتار به طرز عجیب

 

ضعف و بی حسی در یک طرف بدن

برای کدام سردردها باید به پزشک مراجعه کرد

درمان انواع سردرد

برای درمان انواع سردرد باید ابتدا نوع آن را مشخص و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید. بهتر است تا حد امکان از مصرف خودسرانه قرص مسکن پرهیز کنید تا بتوانید علت انواع سردردهای خود را پیدا کنید. برخی از انواع درمان‌هایی که در طب سنتی گفته شده است، برای کاهش سردرد موثر هستند، برای مثال استفاده از دارچین روی پیشانی به هنگام درد، می‌تواند درد را از سر خارج کند. همچنین مصرف مواد مغذی کافی و به‌خصوص ویتامین B12، ویتامین Q10 و منیزیم به کاهش سردردهای میگرنی کمک می‌کند. افرادی که به انواع سردردهای میگرنی دچار می‌شوند، با تحرک کافی، دوری از استرس، داشتن خواب کافی، برنامه غذایی منظم و مصرف نکردن کافئین زیاد یا غذاهای محرک، می‌توانند به پیشگیری و کاهش حملات میگرن کمک کنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.