2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
با تاریخچه پل ورسک آشنا شوید

با تاریخچه پل ورسک آشنا شوید

ورسک به دلیل وجود درختچه‌های ورس که در قسمت پشت پل به‌طور انبوه وجود دارد، به این نام معروف شده‌ است. تاریخچه قدیمی‌ترین پل راه آهن ایران را در زیر بخوانید:

دوات آنلاین-پل ورسک پلی است که به احتمال بسیار زیاد خیلی از شما از روی آن عبور کرده‌اید، البته با قطار اما شاید هرگز این فرصت پیش نیامده باشد که پل را با دقت تماشا کنید یا از تاریخچه آن مطلع شوید.

 

این پل در ارتفاعات روستای ورسک در ۲۷کیلومتری شهر پل سفید در شهرستان سواد کوهدر استان مازندران قرار دارد.

 

قدیمی ترین پل راه آهن ایران

برترین‌ها نوشت: پل ورسک که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پل راه‌ آهن کشور است در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد. این پل دارای ارتفاعی بیش از ۱۱۰ متر است و از این نظر شرایط بسیار ویژه و منحصربه‌فردی دارد.

با تاریخچه پل ورسک آشنا شوید

پل ورسک راه ارتباطی دو کوه صعب‌العبور در منطقه است و طولی در حدود ۷۳ متر نیز دارد. ساخت و شروع به کار این پل به دوران پهلوی اول و سال ۱۳۱۵ باز می‌گردد. در آن زمان چیزی حدود ۲۶ میلیون ریال برای ساخت این پل هزینه صرف شده است.

 

هزینه ساخت این پل از مالیات به دست آمده پرداخت شده است و هنوز هم قوت و استحکام خود را حفظ کرده است. این پل هنوز هم روزی چند بار محل رفت و آمد قطار‌های تهران- ساری و هم‌چنین تهران-گرگان است.

 

در سال ۱۳۵۶ پل ورسک به ثبت ملی رسید.

با تاریخچه پل ورسک آشنا شوید

امروزه پل ورسک به عنوان یک سند تاریخی و البته جاذبه گردشگری در کشور ما از شهرت و اهمیت بالایی برخوردار است و سالانه مسافران زیادی برای بازدید از آن مراجعه می‌کنند. وجود این پل در میان طبیعتی بکر و سرسبز از خطه شمالی کشور و هم‌چنین کوهستان زیبای البرز آن را در شرایط منحصربه‌فردی قرار داده است.

 

این پل در روز‌های بارانی غرق در مه و بوی باران است و به راحتی می‌تواند روح شما را شست‌وشو دهد. معمولاً مسافرانی که برای بازدید از این پل به این منطقه سفر می‌کنند ساعت‌ها مشغول عکاسی و لذت از این پل دیدنی هستند.

با تاریخچه پل ورسک آشنا شوید

پل ورسک را چه کسانی ساختند

داستان از اینجا شروع که در سال ۱۳۰۵ در مجلس شورای ملی صحبت از راهکار و مسیری بود که با کمک آن بتوان دسترسی‌ای میان شمال و جنوب ایران شکل داد.

 

در این مجلس طرح احداث راه‌آهن سراسری ایران به تصویب رسید و برای آن هم از نیرو‌های خارجی کمک گرفته شد. اجرای این طرح بر عهده شرکتی دانمارکی به عنوان کامپساکس قرار گرفت. گروه سازنده این پل همگی از مهندسان خبره و متخصص بودند و برای ساخت آن تضمینی ۷۰ ساله داده‌اند.

با تاریخچه پل ورسک آشنا شوید

در فرآیند ساخت راه‌آهن تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه راه‌آهن احداث شده باید از روستای عباس‌آباد یا همان ورسک نیز بگذرد. در نتیجه نقش این پل در ساخت راه‌آهن ایران در آن دوره از اهمیت بالایی برخوردار بود.

 

در هنگام ساخت پل ورسک برای آنکه بتوان شرایط مناسبی را برای عبور قطار فراهم کرد مسافتی در حدود ۱۱ کیلومتر بعد از روستای ورسک به صورت سه پله و روی دامنه کوه احداث شد. این کار باعث می‌شد که شیب بالای منطقه بشکند و رفت و آمد از آن راحت‌تر باشد.

 

امروزه ساخت این مسیر با نام‌های سه پله و یا سه خط طلا نیز شهرت دارد. سه خط طلا در واقع در سه کیلومتری پل ورسک و بعد از آبادی ورسک قرار دارد و به کم کردن شیب و البته افزایش ضریب قدرت لوکوموتیو‌ها کمک می‌کند.

با تاریخچه پل ورسک آشنا شوید

یکی دیگر از اقداماتی که در رابطه با پل ورسک صورت گرفت احداث تونلی بود که در زیر رودخانه ورسک قرار دارد. این کار باعث شد که از صدمات احتمالی طغیان رودخانه جلوگیری شود و مانعی برای تخریب منطقه به وجود آید.

 

باید گفت که برای ساخت پل ورسک از ملات سیمان و شن شسته شده و هم‌چنین آجر استفاده شده است. این پل دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و همان‌طور که گفته شد ۱۱۰ متر ارتفاع است، به همین دلیل می‌توان گفت که مجموعاً حجم این پل چیزی حدود ۴۵۰۰ مترمکعب است.

 

این پل به عنوان یکی از پل‌های استراتژیک ایرانی در میان سایر مناطق مشابه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل نیز به ثبت تاریخی ملی دست یافته است.

 

 پل ورسک محل اقامتی دارد؟

وقتی تصمیم به بازدید از پل ورسک را دارید احتمالاً به چگونگی اقامت در این منطقه نیز فکر می‌کنید. امروزه خانه‌های ویلایی بسیاری در اطراف این منطقه وجود دارند که به مسافران اجاره داده می‌شوند. علاوه بر این هتل‌هایی که در اطراف این منطقه و در شهر‌های مختلف استان مازندران قرار دارند نیز می‌توانند شرایط مناسبی را برای اقامت شما در این منطقه فراهم کنند.

 

توصیه ما این است که قبل از رفتن به این منطقه حتماً هم از وجود هتل و خانه اطمینان خاطر حاصل کنید و پیشاپیش آن‌ها را رزرو نمایید و هم آنکه با بررسی شرایط راه‌ها و آب‌وهوای موجود در این منطقه از امنیت و شرایط مساعد آن برای سفر خود مطمئن شوید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.