2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
معرفی جاذبه‌های گردشگری سواد کوه در استان مازندران

معرفی جاذبه‌های گردشگری سواد کوه در استان مازندران

سواد کوه در کجای استان مازندارن قرار دارد؟ فاصله اش تا تهران چقدر است و چه دیدنی هایی دارد؟

دوات آنلاین-سواد کوه یکی از دیدنی ترین مناطق استان مازندران است؛ منطقه ای که هم جنگل دارد و هم دریاچه و هم جاذبه های دیگر. چگونه به این شهرستان برویم و از کجاها بازدید کنیم؟ راهنمای سفر به سواد کوه در ادامه آمده است.

 

 

قبل از هر چیز بد نیست بدانید سوادکوه در مجموع ۶ دهستان دارد که یکی از آن‌ها ده لفور با ۲۹ آبادی است. اسکلیم رود در دهستان لفور یکی از معروفترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه به حساب می‌آید که لذت دیدن آن در اواخر بهار یا در تابستان دو چندان می‌شود.

 

مسیر تهران تا سواد کوه

سواد کوه حدود ۲۵۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید از جاده تهران- فیروزکوه به سمت منطقه سوادکوه و شیرگاه حرکت کنید. زمان تقریبی رسیدن به منطقه حدود ۳ ساعت است. در مسیر حرکت خود به سمت سوادکوه شما از شهر دماوند، فیروزکوه، ورسک، پل سفید، زیرآب، شیرگاه عبور خواهید کرد.

 

لفور در سواد کوه

آبشار آهکی و کلبه‌های جنگلی لفور از دیدنی‌های این منطقه به حساب می‌آید که در کنار جنگل بکر لفور یکی از جاذبه‌های تماشایی این منطقه است. جنگل‌های هیرکانی این منطقه با قدمت چندین میلیون ساله که گفته می‌شود به دوران ژوراسیک برمی‌گردد، از دیدنی‌های این منطقه است. گفتنی است درختان این منطقه مانند راش، ممرز، لیلکی، انجیلی، ازگیل و... از نمونه‌های آن است.

 

سد لفور یا سد البرز، ارتفاعی حدود ۷۲ متر دارد. از دیگر دیدنی‌های این منطقه همین سد است. این سد را بر روی تلاقی سه رود خانه کارسنگ رود، آذر رود و اسکلیم رود ساخته‌اند.

 

این سد برای تامین آب بسیاری از روستای شهر‌های بابل، بابلسر، قائمشهر و جویبار اهمیت دارد. این سد ۱۰ مگاوات برق تولید می‌کند. چشم انداز این سد بسیار زیباست و تا چشم کار می‌کند، همه جا پوشش سبز رنگ و چشم نوازی دیده می‌شود. تماشای عظمت این سد هم خالی از لطف نیست.

پل ورسک واقعا دیدنی است

از پل ورسک دیدن کنید

ورسک، در فاصله‌ ۴۵ کیلومتری از بخش جنوبی شهرستان سوادکوه و در مسیر راه‌آهن شمال کشور، روی دره‌ ورسک (عباس‌آباد)، قرار دارد

 

این پل در مسیر راه آهن سراسری شمال-جنوب و در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد. این پل دو کوه عظیم و سخت‌گذر عباس‌آباد را به هم متصل می‌کند.

سه خط طلا در کجا قرار دارد

سه خط طلا کجاست

اصطلاح سه خط طلای راه‌آهن شمال مربوط به دره ای در سه کیلومتری بعد از پل ورسک و بعد از روستای ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده فیروزکوه به سوادکوه مشاهده می‌باشد.

 

طراحی این خطوط به جهت کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوها در نظر گرفته شده است که برای ایرانیان ارزشی به مراتب بیشتر از طلا دارد. از این رو به این سه حط راه آهن که بالای یکدیگر قرار دارند به اصطلاح سه خط طلا می گویند.

دریاچه شورمست یکی از دیدنی های شهرستاد سوادکوه است

دریاچه شورمست؛ از دیدنی های سواد کوه

دریاچه شورمست که وسعت آن 15 هزار متر مربع و عمیق‌ترین قسمت آن 5 متر است، یکی از توریستی‌ترین دریاچه‌های شمال ایران است. منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته ‌است.

 

دریاچه مورد نظر در فاصله ۵ کیلومتری از شهرک صنعتی شورمست پل سفید قرار دارد .

در سواد کوه از غار استبهد خورشید دیدن کنید

غار-دژ اسپهبد خورشید تماشایی است

برخی یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد؛ اسپهبد خورشید فقط یک غار نبوده، بلکه در گذشته از آن استفاده نظامی نیز می‌شده است. بنابراین می‌توان آن را دژ یا غار-دژ نیز نامید که دیواره دارد و فضای درونی آن اتاقک‌سازی شده است. گفته می‌شود غار-دژ اسپهبد خورشید به عنوان دژی طبیعی، مورد استفاده اسپهبدان طبرستان بوده‌ است. ساختار طبقات پلکانی شامل ۱۷پله، قوس‌های گهواره‌ای، بقایای ورودی محوطه شاه‌نشین، قوس‌های مستحکم دوره ساسانی، راهروهای منتهی به انبارها، بقایای ۶ا تاق و اتاق‌های نگهبانی از جمله آثار معماری به جای مانده در غار اسپهبد خورشید هستند.

 

این غار در محور سوادکوه و حد فاصل دوآب و ارفعده می باشد.

قلعه کنگلو از مناطق دیدنی سواد کوه است

به قله کنگلو بروید

قلعه کنگلو به فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتری در جنوب شرقی دوآب در شهرستان سوادکوه در نزدیکی روستای کنگلو روی صخره‌ای قرار دارد.

 

نمای خارجی قلعه را یک بازوی عظیم سنگی تشکیل می‌دهد که در قسمت میانی و طرفین آن، برج‌های دیده‌بانی تعبیه شده‌است. فضای داخلی این قلعه با توجه به بقایای آن، مدور و در دو طبقه ساخته شده‌بود که قسمت عمده آن از بین رفته و در حال ویرانی است. عمده مصالحی که در ساختمان قلعه به کار رفته عبارتند از؛ سنگ لاشه با ملات آهک و سنگ ریزه.

 

لذت رفتن به آبشار شوراب در سواد کوه

وقتی از فیروزکوه به سوی پل سفید پیش می روید درست بعد از گدوک می توانید آن را ببینید.این آبشار در آنسوی دره و پایین دست روستای شورآب و درست در کنار ریل راه آهن قرار گرفته است. آب این چشمه و آبشار بخاطر گذر از لایه های گوگردی زیر زمین قابل استفاده نبوده و به همین دلیل شوراب نام دارد. بدین وجود املاح فراوان مجرا و محل ریزش این آبشار بشکل بسیار زیبائی به رنگ قرمز در آمده است. بنابر گفته سالخوردگان در زمان جنگ جهانی دوم، روس ها از این آب و گل ولای آن برای مصارف پزشکی بهره برداری می کردند.

 

این آبشار زیبا درست در کنار جاده ی گدوک به پل سفید قرار دارد.

با رصدخانه آلاشت آشنا شوید

رصدخانه آلاشت را فراموش نکنید

مجموعه رصد خانه و آسمان ‌نمای آلاشت با نام رصدخانه آیت الله صالحی مازندرانی به عنوان تنها رصد خانه استان‌های شمالی روی یکی از تپه‌های شهر آلاشت بنا شده ‌است.

 

ارتفاع این رصدخانه از سطح دریا ۱۸۱۵ متر می‌باشد. کل مجموعه رصدخانه حاضر بر بالای تپه‌ای به ارتفاع ۵۰ متر قرار گرفته که از ۳ طرف به پرتگاه و از طرف دیگر به دامنه کوه محصور شده‌است. به همین خاطر تمام رفت‌وآمدها به رصدخانه و مرکز اداری مجموعه از طریق پلکان و با پای پیاده مقدور است. زمین مجموعه ۳۰۰۰ مترمربع و زیربنای آن ۳۰۰ مترمربع مساحت دارد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.