2019/12/10
۱۳۹۸ سه شنبه ۱۹ آذر
چرا هر چقدر رژیم  می‌گیریم لاغر نمی‌شویم

چرا هر چقدر رژیم می‌گیریم لاغر نمی‌شویم

برخی مواقع پیش می آید که رژیم لاغری میگیریم اما وزنمان کم نمی شود. دلایلی برای عدم این کاهش وزن وجود دارد که یکی از مهمترین آنها افراط در خوردن مواد غذایی سالم است .

دوات آنلاینبسیاری مواقع پیش آمده است که ما رژیم لاغری می‌گیریم و خیلی از خوراکی ها را که چاق کننده هستند حذف می کنیم اما وزن کم نمی کنیم و لاغر نمی‌شویم" چرا همین عدم کاهش وزن باعث می شود تا بسیاری از افرادی که رژیم می‌گیرند دچار ناامیدی شوند.

 

سایت بهداشت نوشت:افرادی که اضافه وزن دارند همواره به دنبال روش های لاغری هستند تا علاوه بر احساس رضایت از تناسب اندام، سلامتی خود را نیز تضمین کرده و از بیماری های مرتبط با چاقی مصون بمانند.

 

گرچه رعایت رژیم غذایی صحیح و انجام تمرینات ورزشی برای رسیدن به این هدف ضروری است اما عوامل دیگری هم در کاهش یا افزایش وزن تاثیر دارند. به همین دلیل بعضی افراد به رغم مدت ها رژیم غذایی، توجه به کالری دریافتی و تحرک کافی باز هم موفق به کاهش وزن نمی شوند.

 

 

اگر از اضافه وزن رنج می برید و دوست دارید به وزن ایده آل برسید، حتما به این عادات اشتباه در زندگی که مانع از نتیجه مطلوب رژیم های لاغری می شود، توجه نمایید:

 

نوشیدن ناکافی آب باعث می شود لاغر نشوید

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که برای کاهش وزن باید در کنار رعایت برنامه غذایی صحیح روزانه 6 تا 8 لیوان آب نوشید.

آب نوشیدنی ضروری برای تامین رطوبت مورد نیاز بدن است که عملکرد مطلوب اندام های مهم را تضمین می کند.

 نوشیدن کافی آب همچنین در دفع مواد سمی و مضر بدن مؤثر بوده و به علاوه در کنترل اضطراب ناشی از رژیم غذایی نقش دارد.

 

محدودیت تحرک با وزش های هوازی

افرادی که دوست دارند در مدت کوتاهی از شر چربی های بدن رها شوند می توانند از فواید ورزش های هوازی یا ایروبیک کمک بگیرند.

 

این تمرینات موجب حرکت کردن ماهیچه های بزرگ بدن مانند پاها و افزایش ضربان قلب و تنفس می شود. با این حال، محدودیت تحرک روزانه به این نوع تمرینات می تواند مانعی برای کاهش وزن باشد.

 متخصصان توصیه می کنند برای کسب نتایج بهتر در زمینه کاهش وزن در مدت کوتاه، ورزش های هوازی را در کنار ورزش های قدرتی مانند بدنسازی، وزنه برداری و... انجام داد.

 

 افراط در مصرف خوراکی های سالم

خشکبار، روغن زیتون و شکلات جز خوراکی های مفیدی هستند که در دوران رژیم های لاغری توصیه می شود.

 اما افراط در مصرف این نوع خوراکی ها نیز با افزایش کالری و در نتیجه افزایش وزن همراه است.

 

خواب ناکافی از دلایل کم نشدن وزن

کسانی که از خواب مطلوب بی بهره اند نسبت به کسانی که به راحتی می خوابند بیشتر در معرض چاقی هستند.

اختلالات خواب بر ریتم متابولیسم و عملکرد هورمون های گرسنگی مانند لپتین و گرلین تاثیر می گذارد.

 لپتین مسئول فرستادن پیام های دست کشیدن از غذا خوردن به مغز است در حالی که گرلین گرسنگی را تحریک می کند.

افرادی که از بی خوابی رنج می برند یا ساعات کمی در شبانه روز می خوابند دچار سطح پایین لپتین و افزایش گرلین هستند.

 به همین دلیل مقدار بیشتری غذا می خورند و در نتیجه وزن بیشتری نسبت به حد معمول دارند.

برای غلبه بر چنین مشکلی توصیه می شود ریتم منظم خواب و حداقل 8 ساعت خواب شبانه رعایت شود.

 

نشستن طولانی در تمام طول روز

سبک زندگی مدرن و صنعتی امروز بسیاری از افراد را به ساعات طولانی مشاغل نشسته مانند کار با رایانه وادار می کند.

 برای اینکه بکجانشینی مشکلاتی در متابولیسم بدن و وزن ایجاد نکند لازم است تا چند بار در طول روز استراحت کوتاه داشت و در صورت امکان چند دقیقه ای پیاده روی یا نرمش کرد.

 

اختلالات هورمونی؛ دلیل لاغر نشدن

یکی از مهم ترین علل بازدارنده کاهش وزن ابتلا به اختلالات هورمونی است. بعضی از هورمون ها بر عملکرد متابولیسم و دیگر فرایندهای حیاتی حفظ تناسب اندام تاثیر می گذارد که البته گاه چندان مورد توجه نیست.

 

اختلالات هورمونی مانند کم کاری تیروئید، سندروم تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین مانع از لاغری می شوند.در چنین مواردی لازم است با پزشک مشورت شود تا درمان مناسب  و برنامه غذایی مناسب تجویز گردد.

 

استرس یکی از دلایل بی تاثیر بودن رژیم لاغری

سبک زندگی با تحمل استرس مداوم می تواند به طور مستقیم با مشکلات تناسب اندام همراه باشد. استرس سطح هورمون کورتیزول را افزایش می دهد که علاوه بر بروز حالات هیجانی ناآرام، اشتها و تمایل به مصرف کالری بیشتر را زیاد می کند.

 

 مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین

آبمیوه ها و نوشابه های صنعتی هرگز جایگزین آب و آبمیوه های طبیعی نمی شوند زیرا فاقد ریزمغذی ها هستند و از طرفی مقدار خیلی زیادی شکر دارند. همچنین این نوشیدنی ها به تامین آب بدن کمکی نمی کنند و کالری بالای آنها نیز زمینه ساز افزایش وزن می شود.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.