2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
تاریخچه شمس‌ العماره در کاخ گلستان تهران + ساعات و روزهای بازدید

تاریخچه شمس‌ العماره در کاخ گلستان تهران + ساعات و روزهای بازدید

شمس العماره از بناهایی است که در دوران ناصرالدین شاه ساخته شد و احداث آن از سال ۱۲۴۴ تا ۱۲۴۶ طول کشید.

دوات آنلاین-شمس العماره بنایی تاریخی در کاخ گلستان در تهران است که علاقه مندان به بازدید از مکان‌های تاریخی دیدن آن را حتما باید در برنامه خود قرار بدهند.

 

شمس العماره از بناهایی است که در دوران ناصرالدین شاه ساخته شد و احداث آن از سال ۱۲۴۴ تا ۱۲۴۶ طول کشید.

 

ناصر الدین شاه که عمارت عالی قاپوی اصفهان را دیده بود و فهمیده بود این عمارت به این دلیل ساخته شد که از آنجا بتوان شهر را تماشا کرد به فکر ساخت بنایی مشابه افتاد و البته این تصمیم را در جریان سفرهای اروپایی خود و دیدن بناهای فرنگی قطعی کرد چون عاشق برج‌های کشورهای اروپایی شده بود.

 

شمس العماره با 5 طبقه و 35 متر ارتفاع در آن زمان بلندترین ساختمان تهران بود و به نوشته کارناول خیلی زود با تزئینات، کاشی کاری ها، آینه کاری ها، رنگ آمیزی ها و نقاشی های داخلی تماشایی خود، جایش را در میان زیباترین ساختمان های کاخ گلستان و تهران باز کرد و به نماد تهران تبدیل شد. هر چند این عنوان بعدها به سردر باغ ملی رسید اما ساختمان شمس العماره با معماری ایرانی و غربی خود، جذابیت هایش برای پایتخت نشینان را حفظ کرد.

تاریخچه شمس‌ العماره در کاخ گلستان تهران

ساعت شمس العماره

اگر به این عمارت زیبا نگاه کنید، ساعتی را در بالاترین نقطه آن خواهید دید که هدیه ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه بود. این ساعت ناقوسی داشت که همیشه راس ساعت به صدا در می آمد اما نوای بلند آن باعث اعتراض کاخ نشینان شده بود. همین موضوع باعث شد تا به دستور شاه از صدای ساعت کم کنند اما این کار نوای ساعت شمس العماره را برای همیشه خاموش کرد. هر چند در سال 1391 بعد از انجام یک سری تعمیرات ساعت دوباره به کار افتاد و آوای آن دوباره در گوش پایتخت طنین انداز شد.

 

ساعات و روزهای بازدیداز شمس العماره

شما هر روز از سال می‌توانید برای دیدن شمس العماره به کاخ گلستان بروید البته این مجموعه در ایام سوگواری و همچنین سیزده بدر تعطیل است.

 

ساعت بازدید نیز در شش ماهه اول سال از ساعت 9 صبح تا ساعت 17:30و در شش ماهه دوم سال تا 16:00است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.