2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کویر جندق کجا است و چگونه باید برویم

کویر جندق کجا است و چگونه باید برویم

رمل‌های شنی و حیات وحش بی‌نظیر از جاذبه‌ها و دیدنی‌های كویر جندق هستند.

دوات آنلاین-کویر جندق از آن جاهایی است که هر علاقه‌مند به گردشگری و به‌ویژه کویرنوردی باید حتما رفتن و دیدن آنجا را در زمره اولویت‌های خودش قرار بدهد. راهنمای کامل سفر به کویر جندق را به نقل از جام جم بخوانید.

 

چگونه به کویر جندق برویم

كویر جندق در فاصله ۳۵۰ كیلومتری شهر اصفهان و در شمال شرق این شهر قرار دارد.

جندق از توابع شهر خور است و از سمت شمال و جنوب به دشت كویر و از سمت غرب به ریگ جن منتهی می‌شود. برای رسیدن كویر جندق دو مسیر وجود دارد كه مسیر اول شناخته شده است و مسیر دوم راهی كویری است و شاید بیشتر مناسب افرادی باشد كه به رانندگی طولانی در جاده‌ها علاقه دارند و آن را بخشی از لذت سفر می‌دانند.

 

برای رفتن به كویر جندق از طریق مسیر اول باید به شهر خور رفته و از آنجا به سمت جندق حركت كنید. مسیر دوم از طریق جاده تهران ـ مشهد است. در میانه این مسیر و در ورودی شهر شاهرود، جاده‌ای كم‌رفت‌وآمد و ناشناخته وجود دارد كه بعد از وارد شدن به آن و پس از شش ساعت رانندگی به كویر جندق خواهید رسید.

رمل‌های شنی و حیات وحش بی‌نظیر از جاذبه‌ها و دیدنی‌های كویر جندق هستند.

کویر جندق چه دیدنی‌هایی دارد

یكی از دیدنی‌های كویر جندق، تنگه‌ها و باتلاق‌های نمكی در قسمت نزدیك به كویر ریگ جن است. در اثر عبور سیلاب‌ها هنگام بارندگی از میان مسیل‌های خشك و باتلاقی اشكال فرسایشی زیبایی ایجاد شده و با هر بارندگی سیلاب‌ها باعث عمیق‌تر شدن مسیل‌ها می‌شوند. گود محمود هم از دیگر جاذبه‌های كویر جندق است. ویژگی گود محمود وجود تپه‌های مخروطی پراكنده در كویر است كه منظره بسیار زیبا و منحصربه‌فردی را ایجاد كرده است.

 

رمل‌های شنی و حیات وحش بی‌نظیر با وجود حیواناتی مانند خرگوش، قمری، تیهو، كل، بز، روباه شنی، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ و... هم از جاذبه‌ها و دیدنی‌های كویر جندق هستند.

 

یكی از لذت‌های سفر به كویر شترسواری است و پیشنهاد می‌كنیم حتما آن را در كویر جندق امتحان كنید و از فراز شتر از سكوت و ابهت كویر لذت ببرید. توصیه می‌كنیم بدون راهنمای محلی در كویر گردش نكنید، چون مناطق باتلاقی در عین زیبایی می‌توانند بسیار خطرناك باشند. امكان راه گم كردن در كویر هم وجود دارد، پس هیچ‌گاه بدون راهنمای محلی به دل كویر نزنید.

 

پوشش گیاهی خاص كویر هم از جاذبه‌های خاص این منطقه به حساب می‌آید. منطقه كویر بسیار كم باران است و میانگین بارش سالانه‌اش از صد میلی‌متر كمتر است، اما به دلیل همین آب و هوای خاص پوشش گیاهی خاص مناطق كویری مانند درختچه تاق، بادام كوهی، خارشتر، گز و… در كویر جندق به چشم می‌خورد. در منطقه جندق كشت زعفران هم انجام می‌شود و گفته می‌شود زعفران این منطقه، بهترین زعفران ایران است. مزرعه زعفران بسیار زیباست و بازدید از آن و نحوه چیدن گل‌های ظریفش خالی از لطف نیست و می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به كویر جندق را رقم بزند.

 

یكی از عمیق‌ترین لذت‌های سفر به كویر قدم زدن در میان تپه‌های ماسه‌ای و گوش سپردن به سكوت محض و لذت بردن از آرامش بی‌نظیر این منطقه است؛ لذتی كه ما شهرنشینان از آن بهره‌ای نداریم. در سفر به كویر جندق حتما به شهر جندق هم سر بزنید و از قلعه انوشیروان و آبشار این شهر پرراز و رمز با بیش از 2000سال قدمت، دیدن كنید.

 

تاریخچه شهر جندق

​​​​​​​قدمت شهر جندق بر اساس آثار باقیمانده از ادوار گذشته، به 2000سال می‌رسد و قلعه انوشیروان تنها قلعه‌ای در كشورمان است كه هنوز هم در آن مردم سكونت دارند. این قلعه، یكی از بزرگ‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود كه بر فراز هر چهار گوشه آن، برجی قد برافراشته است. این قلعه تاریخی و دیدنی، دارای دروازه‌ای با ویژگی‌های خاص است. اگر در اوایل فصل پاییز به این قلعه بروید، هوای مطبوع و خنكی را تجربه خواهید كرد و اگر در فصل زمستان در كوچه‌های آن قدم بزنید، هوای نسبتا گرمی را تجربه خواهید كرد.

 

جندق بسیار كم باران است، اما از جمله ویژگی‌های مهم كویرنشینان ایران این است كه از اندك آبی نیز بیشترین بهره را می‌برند و درست به همین دلیل و به‌رغم بارندگی اندك، جندق از محصولات كشاورزی بی‌نصیب نیست و حتی مشهور است زعفران این منطقه، بهترین و باكیفیت‌ترین زعفران ایران است و صد حیف كه به دلیل كمبود منابع آبی، میزان برداشت آن بسیار اندك است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.