2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
آیا رای قطعی دادگاه قابل تجدیدنظر است یا خیر؟

آیا رای قطعی دادگاه قابل تجدیدنظر است یا خیر؟

اگر بعد از صدور حکم قطعی مدرک جدید به دست بیاید که در رای تاثیرگذار باشد می توان درخواست اعاده دادرسی داد.

دوات آنلاین-هرچند تصور می شود آرای قطعی دادگاه ها قابل تغییر یا تجدیدنظر خواهی نیست اما بر اساس قانون برخی آرای قطعی می تواند قابل تغییر باشد و حتی پس از تایید یک حکم در دادگاههای تجدیدنظر می توان درخواست بررسی مجدد کرد.

 

براساس قانون تمامی رای ها و حکم هایی که در دادگاه های بدوی یا اولیه صادر می شوند قابل تجدیدنظر خواهی هستند و هر کدام از طرفین پرونده می توانند درخواست کنند یک بار دیگر به موضوع درخواست و دادخواست آنها رسیدگی شود. این اتفاق در مرجع قضایی بالاتر یا همان دادگاه های تجدید نظر رخ می دهد و پس از آن حکم قطعی خواهد شد اما حتی بعد از قطعی شدن حکم هم می توان به آن اعتراض کرد.

 

تجدیدنظر خواهی برای حکم قطعی کمی سخت و پیچیده است و فقط در شرایطی امکان این کار وجود دارد که مدرکی جدید به دست آمده باشد . در این صورت طرفین می توانند درخواست اعاده دادرسی را مطرح کنند. در این مرحله پرونده در شعبه دیگری مورد بررسی مجدد قرار می گیرد و درصورتی که مدارک جدید موثر دانسته شود درخواست اعاده دادرسی پذیرفته می شود.

 

پذیرش اعاده دادرسی به معنای جلوگیری از اجرای حکم یا لغو رای قطعی نیست اما فرد متضرر می تواند درخواست توقف اجرای حکم را نیز بصورت همزمان مطرح کند.

 

بعد از پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی پرونده باید یک بار دیگر از ابتدا مورد رسیدگی قرار بگیرد و حکم های لازم صادر شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.