2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
چرا و چگونه به قلعه گنج برویم

چرا و چگونه به قلعه گنج برویم

بهترین راه برای رسیدن به قلعه‌گنج این است که با هواپیما تا بندرعباس بروید، از فرودگاه بندرعباس هم با سه ساعت رانندگی به قلعه‌گنج می‌رسید.

دوات آنلاین-درباره نام  قلعه ‌گنج دو روایت وجود دارد. یکی اینکه این منطقه در گذشته صاحب قنات‌ها، گنج‌ها، نعمت‌ها و آبادانی‌های فراوان و سرزمین حاصل‌خیز و پردرآمدی بوده و به‌همین‌خاطر به نام قلعه‌گنج شهرت دارد؛ اما روایت دیگری هم هست که می‌گوید: «یک تکه نان در قلعه‌گنج، حکم گنج دارد!».

 

وجود چشمه آبگرم با رنگ قرمز در دل کویر جازموریان می‌تواند یک جاذبه بسیار منحصر بفرد در دل تالاب جازموریان باشد. جایی که حیات را در این قسمت از جازموریان حفظ کرده است. این چشمه آب گرم در فاصله  تقریبا صد کیلومتری شهرستان قلعه گنج در بخش چاه دادخداد و در فاصله کمتر از 30 کیلومتری روستای توریگ واقع شده که به دلایل متعدد تاکنون برای گردشگران و مشتاقان طبیعت گردی ناشناخته مانده و کمتر کسی پا به این منطقه بکر گذاشته است.

 

چگونه برویم؟

بهترین راه برای رسیدن به قلعه‌گنج این است که با هواپیما تا بندرعباس بروید، از فرودگاه بندرعباس هم با سه ساعت رانندگی به قلعه‌گنج می‌رسید. مسیر از دل کوه‌ها و زمین‌های خاکی که در آن جابه‌جا بوته‌های خار و درختچه‌های تاغ و... روییده‌اند، می‌گذرد و تابلوی هشداردهنده «خطر تصادف با شتر» در مسیر دیده می‌شود و واقعا هم عبور شتر از جاده، منظره‌ای طبیعی در طول مسیر است.

 

در طول راه و در همین مسیر بی‌آب و علف که گاهی پل و نرده‌های آن نشان می‌دهند که در گذشته رودی از آن می‌گذشته، گاهی خانه‌های کپری (خانه‌هایی ساخته ‌شده از تنه و برگ‌های نخل که تا شش نفر در آن جا می‌شوند) دو، سه‌تایی کنار هم قرار دارند. اگر انتظار دارید با رسیدن به قلعه‌گنج وارد شهر یا فضایی روستایی شوید، سخت در اشتباهید. گاهی با گذشتن از کنار چند خانه یک طبقه یا چند کپر در منطقه ای از یک روستا به روستای دیگر رفته‌اید. اگر در اینترنت جست‌وجو کنید، در صفحه اصلی ویکی‌پدیا عکس یک میدان کوچک با عنوان میدان ولیعصر و بلوار آزادگان به چشمتان می‌خورد، اما نباید انتظار چیزی بیشتر از همین عکس داشته باشید. فضای موجود در عکس کل فضای شهری منطقه است و از جمعیت 50‌هزارنفری قلعه‌گنج هم شاید تک و توک آدمی در شهر ببینید.

 

اقامت در نخستین هتل کپری جهان

در نگاه اول وجود هتل در چنین منطقه بکر و خلوتی کمی غیرعادی به نظر می‌رسد اما جالب است بدانید نخستین هتل کپری جهان در منطقه قلعه گنج، برگرفته از مصالح بومی منطقه جنوب کرمان و نمادی از آشتی انسان با سنت‌ها ساخته شده است. هتلی که خودش به تنهایی می‌تواند گردشگران زیادی را حتی از خارج از ایران به شوق دیدن یک هتل کپری به این منطقه بکشاند.

 

این هتل سنتی با توجه به ساختار فرهنگی و با بهره گیری از الگوهای معماری منطقه طراحی شده و برگرفته از فضاهای اقامتی بومی منطقه است.

 

ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺧﺖ هر واحد این هتل از 25 ﺳﺮﺷﺎک ‏(ﭼﻮﺏ ﺩﺭﺧﺖ ﺧﺮﻣﺎ) ﻭ 10 ﭘﯽ‌ﻭُﺭ ‏(ﺷﺎﺧﻪ ﺩﺭﺧﺘﭽﻪ ﺩﺍﺯ‏) ﭘَﭽﻮﮎ ﻭ ﭼﯽ‌ﻟﮏ (ریسمانی ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺧﺮﻣﺎ ﺗﻬﯿﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ) استفاده شده است.

 

دیدنی‌های قلعه گنج

قلعه گنج به جز این خصیصه‌های معماری، دارای دره‌های پرآب و دشت‌هایی است که باعث می‌شود در سفر به آنجا از طبیعت لذت بیشتری ببرید و حتی از زیستگاه پلنگ ایرانی هم دیدن کنید. دره پر آب و عمیق شهکهان در فاصله 100 کیلومتری از مرکز قلعه گنج و در مسیر قلعه گنج به بشاگرد و جاسک واقع شده و چشمه‌سارها و آب جاری در دره شهکهان حتی در فصل‌های گرم و تابستان نیز جاری است.

 

دره‌ای که در دو طرف آن کوه‌های سربه فلک کشیده و درختان جنگلی انبوه کَهور و کُنار و درختچه‌های دراز وجود دارد و همچنین یکی از زیستگاه‌های پلنگ ایرانی به شمار می‌رود. جنگل پایابی که در فاصله 12 کیلومتری شمال قلعه گنج، بعد از روستاهای حسین آباد و چاه صادق قرار گرفته، با انبوه درختان کهور و کنار، یکی از بزرگترین جنگل‌های قلعه گنج است که بیشترین گونه درخت کهور را در خود جای داده و در این موقع از سال، بسیار دیدنی و جذاب است. دشت چاه باغ، دشت دیگری است که در فاصله 15 کیلومتری و در حاشیه جازموریان واقع شده، دشتی با پوشش گیاهی بسیار ضعیف و درختچه‌های کوتاه است و کمتر درختی دارد و در مواقع بارش باران پوشیده از آب می‌شود و آب آن تا چند روز روی دشت باقی می‌ماند و یکی از چراگاه‌های عمده شتر در شهرستان قلعه گنج است. مزارع گندم و یونجه هم در حاشیه رودخانه هلیل در روستاهای ده‌گود، ریگ‌متین، چهل‌منی و عباس‌آباد در فصل نوروز بسیار سرسبز و دیدنی و جذاب هستند.

 

پذیرایی در خانه های محلی

به جز هتل کپری معروف این منطقه، مردم روستای کوهپایه‌ای کشیت که در زیر دامنه کوه‌های شرق قلعه گنج و کوه گنو آرمیده است، مهمان‌نواز و سفره‌دارند و با خونگرمی از مسافران و گردشگران در خانه‌های محلی و اقامت‌گاه‌های بومگردی پذیرایی می‌کنند. روستایی با آب‌وهوای خنک، کوچه‌باغ‌های دیدنی که چشمه‌های جاری از میان آنها می‌گذرد و انبوه درختان لیموترش، خرما و سایر مرکبات در باغ‌های این روستا نشان از این دارد که چشمه‌های کشیت در تمام ماه‌های سال، جاری و ساری است. در ورودی این روستا، خانه‌های بوم‌گردی با همکاری مدیریت هتل کپری قلعه گنج و جمعی از اهالی و زنان خانه دار کشیت احداث شده که در موقعیت‌ها و فصول خاصی چون نوروز، پذیرای میهمانان این روستا هستند.

 

بزقورمه هم بخورید

درباره غذاهای محلی هم بد نیست بدانید در خانه‌های محلی با غذاهایی چون کشک‌وبادمجان، بزقورمه و کباب تنوری از مهمانان پذیرایی می‌شود. برای مثال  بزقورمه، یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه استان کرمان است که به دلیل داشتن نخود و گوشت بسیار مقوی و حاوی پروتئین است.

 

برای طبخ این غذای محبوب و خوشمزه در زمان‌های قدیم از گوشت بزغاله استفاده می‌کردند، گوشت بزغاله بر خلاف گوشت بز بسیار خوش‌طعم و لذیذ است و در تهیه آن از گوشت بزغاله استفاده می‌شده به همین دلیل نام این غذا به قورمه بزغاله یا بزقورمه معروف شده است. بزقورمه برای کسانی که کرمانی نیستند در نگاه اول شبیه گوشت کوبیده‌ای است که روی آن را کشک و نعنا داغ ریخته‌اند؛ اما تنها بعد از خوردن آن متوجه تفاوت بزقورمه با گوشت کوبیده می‌شوید.

 

برای تهیه این غذا، گوشت را در پیاز و سیر سرخ شده تفت می‌دهند و سپس، نخودهایی را که از قبل پخته شده به آن اضافه می‌کنند تا نخودها با آب گوشت بیشتر بپزد سپس آن را می‌کوبند و زعفران و کشک اضافه می‌کنند، روی بزقورمه نیز کشک، نعنا داغ و پیاز داغ می‌ریزند. اگر به دنبال خورشت سنتی متفاوت و خوشمزه‌ای هستید، بز قورمه را امتحان کنید که طعمی فوق‌العاده دارد.

 

منبع: ایرنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.