2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
شهر زنجان چه جاهای دیدنی و چه سوغاتی‌هایی دارد

شهر زنجان چه جاهای دیدنی و چه سوغاتی‌هایی دارد

بدون شک یکی از محبوب ترین سوغاتی های شهر زنجان چاقو بوده اما لازم است بدانید در این شهر سوغاتی های خوشمزه زیادی نیز وجود دارد.

دوات آنلاین-شهر زنجان بی شک یکی از زیباترین شهرهای ایران است که حتما باید به آن سفر کنید. این شهر که تاریخی دیرینه دارد جاذبه‌های گردشگری زیبا و دیدنی زیادی دارد.

 

بهترین زمان سفر به زنجان

بیتوته نوشت: شهر زنجان به طور کلی دارای آب و هوای معتدل و رو به خنکی می باشد زیرا همانطور که گفته شد این شهر جزو شهرهای شمال غرب ایران به شمار می آید. حال با این وجود اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به زنجان از لحاظ آب و هوایی را بررسی کنیم می توان گفت اردیبهشت تا تیر بهترین فصل سفر به این شهر است زیرا در این فصل آب و هوای زنجان در بهترین حالت خود قرار دارد. از طرفی اگر افراد قصد استفاده از پیست اسکی و ورزشهای زمستانی زنجان را دارند، باید توجه داشته باشند که فصل سرما بهترین فصل برای سفر به زنجان می باشد البته در این زمان لازم است که لباس های گرم با خود بردارید.

 

جاذبه های گردشگری زنجان

اگر شما هم از  دسته افرادی هستید که به دنبال بازدید از مناطق بکر و کمتر دیده شده ایران می باشید، بهتر است سری به شهر جذاب زنجان بزنید به طوری که باید توجه داشته باشید این شهر پر از جاذبه های گردشگری بوده است. مثلاً مسجد جامع زنجان که معروف به مسجد سید است در قلب بافت قدیمی شهر قرار گرفته و جزو زیباترین مساجد این شهر می باشد.

 

مسجد چهل ستون نیز دیگر مسجد تاریخی زنجان بوده که در بافت بازار بالای زنجان واقع شده است. بازار زنجان دیگر جاذبه زیبای این شهر بوده که طویل ترین بازار ایران می باشد. موزه رختشویخانه یا موزه مردم شناسی زنجان با وجود حوضچه های زیاد با کاربردهای گوناگون از بی نظیر ترین جاذبه های این شهر به شمار می‌آید. همچنین مسجد خانوم، بلوار شیخ اشراق، مسجد اسحاق میرزا، موزه حیات وحش طبیعی، موزه نسخ خطی، حمام حاج داداش، گرمابه حاج ابراهیم، خانه ذوالفقاری از دیگر جاذبه های این شهر به شمار می‌رود.

 

مراکز خرید زنجان

علاوه بر این که در هنگام سفر به زنجان لازم است حتماً از بسیاری از جاذبه های این شهر دیدن کنید طبیعتاً رفتن به مراکز خرید این شهر نیز خالی از لطف نخواهد بود. باید توجه داشته باشید که این شهر مانند دیگر شهرهای ایران مراکز خرید متعددی دارد به طوری که پاساژ نور واقع در خیابان امام یکی از مهم‌ترین مراکز خرید این شهر به شمار می رود. از دیگر مراکز خرید این شهر می‌توان به بازار قدیم زنجان، پاساژ مروارید، پاساژ ایران زمین، مرکز فروش خیابان سعدی و غیره اشاره نمود.

 

سوغاتی‌های زنجان چیست

خرید سوغاتی در هنگام سفر یکی از موارد فراموش نشدنی بوده با این حال افرادی که قصد سفر به شهر زنجان را دارند طبیعتاً با بازارگردی و چرخ در بازارها و مراکز خرید زنجان به دنبال خرید سوغاتی برای اقوام و آشنایان خود خواهند بود. بدون شک یکی از محبوب ترین سوغاتی های شهر زنجان چاقو بوده اما لازم است بدانید در این شهر سوغاتی های خوشمزه زیادی نیز وجود دارد. سقز، انگشت پیچ، شیرینی شستی، پیاز کوهی، سبزی غازیاغی و نان اردک از جمله خوراکی ها و نان های سنتی و محلی زنجان بوده که می توانید از آن به عنوان سوغاتی استفاده کنید.

 

همچنین این شهر دارای صنایع دستی مختلف بوده به طوریکه ساخت اشیا فلزی از گذشته در این شهر رواج داشته است که از مهمترین انواع آن می توان به میل کاری، چارق دوزی و چاقو سازی اشاره نمود. اشیاء مسی زیبایی نیز در بازار زنجان مشاهده می‌شود زیرا در میان صنایع دستی مرتبط با فلزات، مسگری جزو قدیمی ‌ترین صنایع در این شهر است.

 

غذاهای محلی شهر زنجان

خوردن غذاهای محلی در هنگام سفر در آن می تواند تجربه ای بی نظیر برای افراد باشد. با این حال شهر زنجان نیز دارای خوردنی های محلی فراوان بوده که همگی تقویت کننده، سالم و طبیعی هستند. یکی از خاص ترین غذاهای محلی این شهر جغور بغور می باشد که بسیار خوشمزه بوده و در آن از جگر سیاه و سفید به همراه پیاز و سیب زمینی استفاده شده است. خورشت آلوچه با مرغ نیز از اصیل ترین خوراکی های سنتی استان زنجان بوده که طعم لذیذی دارد. بوغدا آشی، آش ترش، آش شیر، حلیم ،کشک بادمجان و کله جوش از دیگر خوراکی های زنجان هستند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.