2019/10/16
۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۴ مهر
به این 7 دلیل تخم مرغ را به صبحانه خود اضافه کنید

به این 7 دلیل تخم مرغ را به صبحانه خود اضافه کنید

زمانی که قصد دارید تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، باید به وضعیت سلامت و عادات غذا خوردن خود توجه داشته باشید.

دوات آنلاین-آنچه در نظر همه متخصصات تغذیه و پزشکان یکی است اهمیت خوردن صبحانه است. پزشکان بر این باورند که صبحانه مفصل‌ترین وعده غذایی باید باشد و نباید از خوردن آن امتناع کنید. اما توصیه‌ها برای خوردن یک صبحانه مفید و خوب متفاوت است. به تازگی پزشکان بر اساس تحقیقاتی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که قرار دادن تخم مرغ در وعده صبحانه می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد و حتما باید آن را به وعده صبحانه خود اضافه کنید.

 

یک تخم مرغ اندازه متوسط دارای 60 کالری، 6 گرم پروتئین، 4 گرم چربی کل، و 165 میلی گرم کلسترول است و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی را نیز ارائه می کند.

 

عصر ایران نوشت:  به طور کلی، مصرف متعادل تخم مرغ توسط فردی سالم می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل در نظر گرفته شود. در واقع، مصرف یک تخم مرغ در روز خطر بیماری قلبی را افزایش نمی دهد.

 

زمانی که قصد دارید تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، باید وضعیت سلامت و عادات غذا خوردن خود توجه داشته باشید. اگر با سطوح بالای کلسترول خون، دیابت یا بیماری قلبی مواجه هستید، بهتر است مصرف تخم مرغ کامل (شامل زرده و سفیده) را به دو وعده یا کمتر در هفته محدود کنید.

 

افزون بر این، اگر غذاهایی مانند املت و نیمرو را به صبحانه خود اضافه می کنید، بهتر است مصرف مواد غذایی دیگر حاوی چربی های اشباع را محدود کنید. از این رو، تخم مرغ در وعده غذایی صبحانه را با غذاهایی مانند سوسیس یا نان سفید ترکیب نکنید.

 

در ادامه با برخی از فواید مصرف تخم مرغ در وعده غذایی صبحانه بیشتر آشنا می شویم.

 

خوردن تخم مرغ برای دریافت ویتامین دی بیشتر

یک تخم مرغ حاوی یک میکروگرم ویتامین دی است که چیزی حدود پنج درصد از نیاز روزانه بیشتر افراد به این ماده مغذی را تامین می کند.

 

ویتامین دی که به نام ویتامین آفتاب نیز شناخته می شود، یک هورمون استروئیدی است که پوست می تواند آن را در مواجهه با نور خورشید تولید کند و البته می توانید این ماده مغذی را از رژیم غذایی خود نیز دریافت کنید. ویتامین D به روده در جذب کلسیم و فسفر کمک می کند و برای سلامت استخوان ها، عملکرد سیستم ایمنی، پیامرسانی بین سلولی و بسیاری موارد دیگر ضروری است.

 

ویتامین دی از اهمیت ویژه ای برای سلامت انسان برخوردار است و سطوح کم آن با بیماری های مزمن مختلف از جمله سرطان، دیابت، پوکی استخوان، بیماری قلبی و مرگ مرتبط است.

 

به رغم اهمیت ویتامین دی، افراد بسیاری به میزان کافی این ماده مغذی را دریافت نمی کنند. مصرف تخم مرغ می تواند در تامین نیاز روزانه انسان به این ویتامین نقش داشته باشد.

 

تخم مرغ سرشار از آنتی اکسیدان ها

تخم مرغ منبعی خوب برای آنتی اکسیدان های لوتئین و زیزانتین است. آنتی اکسیدان ها به کاهش آسیب سلولی کمک می کنند و به عنوان بخشی کلیدی از یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته می شوند. به طور خاص، لوتئین و زیزانتین در شبکیه چشم جمع می شوند و به تقویت سلامت این بخش از بدن کمک می کنند.

 

افزون بر این، دریافت این مواد مغذی به میزان کافی ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید و انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن، دو نمونه شایع از بیماری های چشم که می توانند به نابینایی منجر شوند، را کاهش دهد. بنابر تجزیه و تحلیلی که در سال 2017 در نشریه Nutrients منتشر شد، آنتی اکسیدان ها ممکن است به محافظت در برابر نور آبی ساطع شده از آفتاب، یا نمایشگر دستگاه هایی مانند رایانه و تلویزیون نیز کمک کند.

 

دریافت اسیدهای چرب امگا-3

شاید تخم مرغ هایی را در فروشگاه ها دیده باشید که برچسب مرغ های تغذیه شده با بذر کتان یا جلبک روی بسته بندی آنها چسبیده است. رژیم غذایی مرغ ها می تواند بر محتوای اسید چرب چندغیراشباع امگا-3 تاثیرگذار باشد و آن را افزایش دهد. اسیدهای چرب امگا-3 که معمولا ماهی های چرب به عنوان منبعی خوب برای آنها شناخته می شوند، در تخم مرغ ها نیز وجود داشته و فواید سلامت مختلف از جمله کاهش خطر مشکلات قلبی و نشانگرهای التهابی را ارائه می کنند.

 

مطالعه ای در سال 2018 شرایط 161 فرد بزرگسال که حداقل سه وعده تخم مرغ غنی شده در هفته مصرف می کردند را طی یک بازه زمانی شش ماهه مورد بررسی قرار داد و مشخص شد سطوح اسیدهای چرب امگا-3 در این افراد افزایش داشته است.

 

سرشار از پروتئین

تخم مرغ کامل منبعی عالی برای دریافت پروتئین است. در شرایطی که سفیده تخم مرغ به عنوان منبع پروتئین اصلی تخم مرغ شناخته می شود، اما زرده نیز حاوی این ماده مغذی است.

 

بدن از پروتئین غذایی برای ساخت و ترمیم بافت ها و همچنین تولید هورمون ها و آنزیم ها استفاده می کند. یک فرد عادی به 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود نیاز دارد تا عملکردهای اساسی حیات به درستی دنبال شوند. پس فردی با وزن 150 پوند (68 کیلوگرم) تقریبا به 55 گرم پروتئین در روز نیاز دارد. تخم مرغ ها منبعی ارزان برای دریافت پروتئین با کیفیت بالا هستند که تمام نه اسید آمینه اضروری را در اختیار بدن قرار می دهد.

 

سرشار از کولین

کولین یک ماده مغذی ضروری برای حافظه و عملکرد شناختی است و بر همین اساس دریافت آن به میزان کافی از رژیم غذایی اهمیت ویژه ای دارد. در شرایطی که کبد مقدار کمی کولین تولید می کند، این میزان برای تامین نیازهای روزانه انسان کافی نیست.

 

تخم مرغ یکی از معدود مواد غذایی سرشار از کولین است و یک تخم مرغ بزرگ می تواند 27 درصد از مقدار توصیه شده برای این ماده مغذی را تامین کند. کولین یک ماده مغذی مهم در دوران بارداری نیز است و در رشد اولیه مغز نقش دارد.

 

افزایش سطوح کلسترول خوب

مصرف تخم مرغ می تواند سطوح کلسترول خوب (HDL) را نیز افزایش دهد. کلسترول خوب بر خلاف کلسترول بد (LDL) که می تواند در دیواره سرخرگ ها رسوب کرده و موجب گرفتگی آنها شود، چربی اضافه را به کبد منتقل می کند تا پردازش های لازم در آنجا انجام شود. مطالعه ای در سال 2018 که در نشریه Nutrients منتشر شد، نشان داد که مصرف تخم مرغ به کلسترول خوب در انجام بهتر وظیفه خود کمک می کند.

 

افزون بر این، افزایش سطوح کلسترول خوب با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

 

مفید برای سلامت مغز

تخم مرغ حاوی برخی مواد مغذی است که ذهن را تیز و قوی حفظ کرده که از مهم‌ترین آنها می توان به ویتامین های B و کولین اشاره کرد. مطالعه ای در سال 2016 که در نشریه Nutrients منتشر شد، نقش ویتامین های B12، B6 و فولات را در زمینه سلامت مغز مورد بررسی قرار داد و این گونه نتیجه گیری کرد که آنها برای عملکرد سالم مغز ضروری هستند.

 

مطالعه ای دیگر که در ژوییه 2019 در نشریه The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد، ارتباط بین دریافت کولین از رژیم غذایی و زوال عقل را مورد بررسی قرار دارد که نتایجی امیدوارکننده در این زمینه را به همراه داشت. پژوهشگران شرایط 2,500 مرد که به زوال عقل مبتلا نبودند و در بازه سنی 42 تا 60 سال قرار داشتند را طی یک بازه زمانی پنج ساله مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که بیشترین میزان مصرف کولین و فسفاتیدیل کولین (یک ماده مغذی مرتبط) را داشتند، 28 درصد کمتر بوده است. 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.