2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
کمبود امگا ۳ چه عوارضی برای بدن دارد

کمبود امگا ۳ چه عوارضی برای بدن دارد

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نرخ ابتلا به افسردگی در کشورهایی که مردم از اسیدهای چرب امگا3 به‌طور منظم استفاده می‌کنند، بسیار کمتر است.

دوات آنلاین-تحقیقات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا۳ باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و آرتریت روماتوئید کمک کنند.

 

فعالیت اسیدهای چرب امگا۳ به همین‌جا ختم نمی‌شود.این چربی‌ها تاثیرات مستقیم روی مغز دارند و منجر به بهبود عملکرد شناختی و رفتاری می‌شوند. معمولا این چربی‌ها که شامل دو نوع DHAو EPA می‌شوند، عمدتا در موادغذایی خاصی مانند ماهی، گردو، دانه‌های چیا، روغن‌زیتون، روغن سویا و میگو وجود دارند. فقر اسیدهای چرب امگا۳ با هشدارهای جدی برای بدن همراه است:

 

بیماری قلبی

محققان ثابت کرده‌اند افزایش کلسترول LDL در بیماران قلبی خطر مرگ را در آنها بالا می‌برد. این در حالی است که اسیدهای چرب امگا3 منجر به کاهش LDL می‌شوند و با کاهش التهاب در سراسر بدن، کاهش فشارخون و کاهش خطر لخته‌شدن خون، منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز می‌شوند.

 

آرتریت روماتوئید

متخصصان بر خاصیت ضدالتهابی اسیدهای چرب امگا3 تاکید می‌کنند. به‌طور کلی عدم مصرف کافی این چربی‌ها با افزایش التهاب در بدن، شانس ابتلا به بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید همراه با درد شدید مفاصل را افزایش می‌دهد.

 

افسردگی

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نرخ ابتلا به افسردگی در کشورهایی که مردم از اسیدهای چرب امگا3 به‌طور منظم استفاده می‌کنند، بسیار کمتر است. این چربی‌ها فعالیت عصبی مغز را نرمال می‌کنند. امگا3 از ترکیبات اصلی هورمون سروتونین است که در بهبود روحیه نقش دارد.

 

اگزما

مطالعه‌‌ای که نتایج آن در ژورنال درماتولوژی انگلستان منتشر شد نشان می‌دهد مصرف مکمل‌‌های اسیدهای چرب DHA می‌‌تواند عوارض اگزما را تا 23 درصد کاهش دهد.اگزما بر اثر واکنش‌‌های آلرژیک و التهاب ایجاد می‌شود .

 

ناخن‌های شکننده

ناخن‌های نرم، پوسته‌پوسته شده و شکننده همگی نشانه‌‌های خارجی هستند که می‌‌گویند چیزی در بدنتان درست کار نمی‌کند. این مشکل می‌تواند کمبود امگا3 باشد. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که امگا3 موجود در منابع حیوانی مانند روغن ماهی بسیار ساده‌‌تر از منابع گیاهی جذب بدن می‌شوند.

 

آسیب پوستی

اسیدهای چرب امگا3 مسئول حفظ سلامتی غشاهای سلولی در پوست هستند. علاوه‌بر این، امگاه 3 به پوست اجازه می‌دهد که مواد مغذی سالم را جذب و موادزاید را دفع کند. فقر امگا3 آسیب‌های پوستی جدی به‌همراه دارد.

 

منبع: آرمان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.