2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
قتل‌های ناموسی؛ نتیجه فاصله گرفتن از سلامت اخلاقی

قتل‌های ناموسی؛ نتیجه فاصله گرفتن از سلامت اخلاقی

به دلیل کمرنگ شدن ارزش های اخلاقی زن یا مرد آن ها از حریم سلامت اخلاقی فاصله می گیرند و در این صورت است که قتل ناموسی رخ می دهد و باعث می شود قاتل پای چوبه دار کشیده شود.

دوات آنلاین-قتل‌های ناموسی موضوعی است که دکتر مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی در یادداشتی در روزنامه خراسان به تحلیل آن پرداخته است و در زیر می‌خوانید:

 

قتل به عنوان خشن ترین رفتار برخاسته از پرخاشگری دلایل مختلف اجتماعی دارد. اصلی ترین دلیل قتل های ناموسی در حوزه بررسی رفتارهاست. همچنین برای ارتکاب قتل فاصله گرفتن از ارزش های اخلاقی نیز مهم تلقی می شود.

 

افرادی که در مدیریت رفتارهای شان ضعیف عمل می کنند و رفتارهای هیجانی برخاسته از خشم دارند زودتر در نزاع و درگیری مرتکب قتل می شوند. نبود کنترل بر رفتار هنگام عصبانیت سبب می شود فرد دست به قتل نزدیکان خود نیز بزند. در بررسی قتل های مختلف قتلی که با عنوان ناموسی مطرح می شود دلایل مربوط به خود را نیز دارد گاهی افراد با دلایل و توجیه دفاع از حریم نوامیس خود عمدا دست به قتل می زنند که حتما در این بین پای فرد سومی در میان است که تشکیل دهنده رابطه عاطفی تلقی می شود. 

 

از سوی دیگر به دلیل کمرنگ شدن ارزش های اخلاقی زن یا مرد آن ها از حریم سلامت اخلاقی فاصله می گیرند و در این صورت است که قتل ناموسی رخ می دهد و باعث می شود قاتل پای چوبه دار کشیده شود. یعنی با وقوع هر قتل یک فرد قربانی خشم و فرد دیگر به خاطر هنجار شکنی وقانون گریزی به مرگ محکوم می شود. کمرنگ بودن آموزش های مهارت زندگی در دوران نوجوانی و جوانی از یک سو و آموزه های اخلاقی از سوی دیگر سبب می شود یک نفر دست به جنایت بزند تا بتواند از ناموس خود دفاع کند. در گفت وگو با این قبیل قاتلان آن ها بیان کرده اند که دفاع از ناموس نه تنها واجب است بلکه از تکرار این رفتارها نیز احساس پشیمانی نکرده اند .

 

بنابراین به این نتیجه می رسیم که اگر خانواده ها از دوران کودکی به ارائه آموزه های دینی و معیارهای اخلاقی توجه کنند هیچ گاه روابط عاطفی مخربی رخ نمی دهد که منتهی به قتل ناموسی شود.  البته در این بین نقش رسانه ها نیز جدی است زیرا ساخت برنامه های فرهنگی متنوع و پیشگیرانه در کاهش این اتفاقات هولناک بی ثمر نخواهد بود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.