2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
شمارش معکوس برای حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان

شمارش معکوس برای حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان

پرسپولیس و استقلال به تأیید هر ساله پروانه حرفه‌ای‌شان نیاز دارند و تقریباً می‌دانند که هر سال چه زمانی باید به ای‌اف‌سی مدرک بدهند اما انگار این موضوع در نظرشان خیلی بی‌اهمیت است

دوات آنلاین-دعواها و لابی‌های مدیریتی دیگر وقتی نمی‌گذارند برای رسیدگی به مشکلات پرسپولیس و استقلال. انگار که همه چیز این دو باشگاه در انتخاب مدیرعامل خلاصه شده و بس. تنها چیزی هم که اهمیت ندارد، تأییدیه‌ای است که سرخابی‌ها بدون آن نمی‌توانند به لیگ قهرمانان بروند.

 

مثل هر باشگاه دیگری، پرسپولیس و استقلال هم به تأیید هر ساله پروانه حرفه‌ای‌شان در کنفدراسیون فوتبال آسیا نیاز دارند و تقریباً می‌دانند که هر سال چه زمانی باید به ای‌اف‌سی مدرک بدهند اما انگار این موضوع در نظرشان خیلی بی‌اهمیت است که هر بار با سندسازی سر و ته آن را به هم می‌دوزند و دوباره روز از نو روزی از نو.

 

ماجرای امروز آنها هم همین پروانه حرفه‌ای است که اگر تا روز ۹ شهریور مدارک مربوط به آن را به دست ای‌اف‌سی نرسانند، دست‌شان از لیگ قهرمانان کوتاه خواهد ماند. درست مثل همان اتفاقی که برای سه باشگاه عراقی افتاد و کنفدراسیون فوتبال آسیا محروم‌شان کرد. خبر این بود که باشگاه‌های الطلبه، النجف و المینا به خاطر پرداخت نکردن بدهی‌هایشان از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شده‌اند و پروانه حرفه‌ای آنها هم باطل شده است.

 

البته خودِ ای‌اف‌سی در بیانیه‌ای که برای شفاف‌سازی منتشر کرد، مدعی شد که هنوز مجوز هیچ باشگاهی را باطل نکرده اما تهدیدش این بود که باشگاه‌های بدهکار عراقی اگر در فرصت کوتاه باقیمانده با طلبکاران‌شان تسویه حساب نکنند و یا به توافق نرسند نه تنها از مسابقات آسیایی محروم خواهند شد، بلکه حق حضور در رقابت‌های داخلی را هم نخواهند داشت.

 

در واقع کنفدراسیون فوتبال آسیا به در گفت که دیوار بشنود و حالا پرسپولیس و استقلال هم باید بترسند از این تهدید که هیچ بعید نیست امروز و فردا بر سر آنها سایه بیندازد. اتفاقی که می‌توانست در سال‌های گذشته یقه سرخابی‌ها را بگیرد اما خوش‌شانسی آنها جایی بود که ای‌اف‌سی به فدراسیون‌های داخلی کشورهای آسیایی اعتماد کرد و تأیید مدارک یا به قول خودش راستی‌آزمایی باشگاه‌ها را گذاشت به عهده آنها. طبیعی است که فدراسیون فوتبال ایران نخواهد سهمیه‌هایش را از دست بدهد و به همین دلیل با سندسازی، کنفدراسیون فوتبال آسیا را به شفافیت مدارک مالی باشگاه‌ها قانع کرد.

 

در تمام این سال‌ها تأکید ای‌اف‌سی بر این بود که اگر متوجه شود فدراسیونی بر تخلف باشگاهش سرپوش گذاشته و آن را پنهان کرده، تمام ارکان فوتبال آن کشور را تنبیه خواهد کرد و این نشان می‌دهد که فدراسیون ایران کارش را به درستی انجام داده!

 

امسال اما وضعیت کمی عوض شده و از آنجا که برخی شکایت‌ها به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون در کنفدراسیون فوتبال آسیا هم ارائه شده است، دیگر امکان سندسازی وجود ندارد و این یعنی شمارش معکوس برای بدهکارها آغاز شده است. کافی بود کمیته تعیین وضعیت روی این حرفش که قرارداد بازیکنان جدید تیم‌های بدهکار (چه در لیگ برتر و چه لیگ یک) را ثبت نخواهد کرد، بماند تا همه از بابت سهمیه‌های آسیایی ایران آسوده‌خاطر باشیم.

 

در نهایت اما فصل جدید فوتبال ایران با حضور همه باشگاه‌های بدهکار و بازیکنان جدیدشان سوت خورد و حالا دوباره باید نگران آسیایی‌ها و به ویژه پرسپولیس و استقلال باشیم با آن بدهی‌های کمرشکن‌شان. البته از قرار معلوم همه باشگاه‌ها به اندازه بدهی‌هایشان به سازمان لیگ چک داده‌ و متعهد شده‌اند که تا دو ماه دیگر ۵۰ درصد از بدهی‌های خود را پرداخت کنند اما از بدشانسی آسیایی‌ها، این مهلت دو ماهه شامل حال آنها نمی‌شود و کنفدراسیون فوتبال آسیا تنها تا ۹ شهریور به آنها مهلت داده که تکلیف بدهی‌های معوقه خود را مشخص کنند. در غیر این‌صورت حق حضور در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا را نخواهند داشت.

 

پرسپولیس و استقلال اما عین خیال‌شان نیست و بدون توجه به این موضوع، به بازی‌های مدیریتی مشغولند. حال آنکه انبوهی از پرونده‌های انضباطی به نام آنها در کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ایران و همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا روی هم تلنبار شده و ای‌اف‌سی هم با کسی تعارف ندارد که بخواهد برای پرسپولیس و استقلال استثنا قائل شود.

 

البته می‌گفتند مدیر‌عامل باشگاه استقلال با کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ارتباط‌هایی برقرار کرده و قول داده که به زودی مدارک مربوط به تسویه حساب با طلبکاران این باشگاه را ارائه خواهد کرد اما واقعیت این است که نه استقلال و نه پرسپولیس تا امروز و این لحظه هیچ قدمی برای از میان برداشتن موانع حضورشان در لیگ قهرمانان برنداشته‌اند. شاید هم حاشیه‌های داخلی و مدیریتی آنقدر درگیرشان کرده که دیگر فرصتی ندارند برای پرداختن به مسائل مالی و جمع‌آوری مستندات.

 

خطر حذف آنها وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم مهلت کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایان همین هفته به پایان می‌رسد و با توجه به تعطیلی ای‌اف‌سی در روزهای شنبه و یکشنبه، دیگر زمانی باقی نمی‌ماند برای ارسال مدارک. نگرانی سازمان لیگ هم از همین است. اینکه شوخی حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان با کوتاهی مدیران کارنابلد این دو باشگاه به یکباره جدی شود و فوتبال ایران سهمیه‌های آسیایی‌اش را از دست بدهد.

 

بدتر اینکه با نسخه‌ای که ای‌اف‌سی برای بدهکارهای عراقی پیچیده و آنها را حتی به محرومیت از لیگ داخلی‌شان تهدید کرده، هیچ راه گریزی پیش‌روی پرسپولیس و استقلال نیست. اگر مجوز حرفه‌ای آنها صادر نشود نه تنها حق حضور در لیگ قهرمانان را نخواهند داشت، بلکه با نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا ممکن است حضورشان در لیگ برتر هم به چالش کشیده شود.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.