2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چرا و چگونه به روستای کندوان برویم + راهنمای سفر

چرا و چگونه به روستای کندوان برویم + راهنمای سفر

برای رفتن به سمت کندوان باید از شهر تبریز به سمت اسکو حرکت کنید. سپس از شهر اسکو به سمت جنوب باید ادامه مسیر دهید تا با گذشتن از شهر اسفنجان و روستای کهنمو به این روستا برسید.

دوات آنلاین-روستای کندوان روستایی با شهرت جهانی است اما هنوز خیلی از ایرانی‌ها از نزدیک کندوان را که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است، ندیده‌اند. پیشنهاد ما این سات که حتما برای رفتن به این روستا برنامه ریزی کنید.

 

این روستای صخره‌ای در گذر زمان و به دلیل گدازه‌ها و مواد مذاب ناشی از فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند، باد، باران و برف و صد البته دخالت دست انسان به حالت امروزی خود درآمده است.

 

خیلی‌ها سفر به کاپادوکیه ترکیه را انتخاب می‌کنند تا از معماری زیبای آنجا لذت ببرند، غافل از اینکه روستای کندوان در ایران دارای همان معماری است با این ویژگی و برتری که در این روستا مردم زندگی می‌کنند اما در کاپادوکیه ترکیه این روستا صرفا به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و خالی از سکنه محلی است. این اتفاق در داکوتای آمریکا هم که دارای سبک معماری خاص خود است افتاده و بدین ترتیب روستای کندوان تنها روستای صخره‌ای در جهان است که در آن زندگی روستایی جریان دارد.

 

شیوه بنای خانه‌های این روستا از نوع معماری صخره‌ای و به شکل مخروطی یا کله‌قندی است و برخی از باستان‌شناسان قدمت این روستا را به دوره های پیش از اسلام نسبت می‌دهند. از آنجا که در معماری صخره‌ای مصالح ساختمانی مانند گچ، آهک، خشت و... حضور نداشته و فضای مورد نظر با حکاکی درون سنگ ایجاد می‌شود، این سبک معماری، نمونه‌ای از جدال انسان با طبیعت بر سر تصاحب صخره‌های طبیعی است. بر خلاف تصور، این خانه‌های صخره‌ای همانند منازل مسکونی عادی دارای بخش‌های مختلفی مانند اتاق نشیمن، صندوق‌خانه، آشپزخانه و حتی مجهز به سیستم لوله‌کشی آب و برق هستند. قطر دیوارهای این خانه‌های جالب در حدود ۲ متر بوده و از این رو، فضای داخل خانه به‌طور طبیعی در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌ها خنک است.

 

برای آنها که دنبال مقصد خنک هستند

از نکته‌های جالب توجه اینکه ارتفاع بیشتر این توده‌های صخره‌ای در حدود ۴۰ متر بوده و اغلب این کران‌ها از دو تا چهار طبقه تشکیل شده‌اند، ولی به دلیل ساختار صخره‌ای کران این طبقه‌ها از یکدیگر مستقل بوده و از داخل ارتباطی با یکدیگر ندارند. از این‌رو، برای دسترسی به طبقه‌های بالایی کران‌ها پلکان‌های زیبایی از بدنه خود کران تامین می‌شود. معمولا طبقه همکف اغلب کران‌ها به‌عنوان اصطبل مورد استفاده قرار گرفته و سایر طبقه‌ها دارای کاربری مسکونی هستند. به دلیل قطر زیاد کران‌ها، ایجاد نورگیر در طبقه‌های پایین بسیار دشوار است، به همین دلیل نورگیرها و پنجره‌ها در طبقه‌های بالایی قرار دارند. پنجره‌ها و نورگیرهای تعبیه شده به شکل شطرنجی و از جنس چوب و شیشه هستند.

 

از آن جا که کندوان در دامنه کوه های سهند قرار دارد، دارای آب و هوای بسیار خوبی است و زمین ها و مرتع های سرسبز زیادی در اطراف آن وجود دارد و به همین دلیل عشایرها آن را به عنوان محلی برای ییلاق خود انتخاب می کنند. علاوه بر عشایر، برای ما که در گرمای تابستان به دنبال جای خنک هستیم و در عین حال جذابیت های مکانی هم برایمان حایز اهمیت است، کندوان می تواند یک پیشنهاد مناسب باشد.

 

چگونه به روستای کندوان برویم

برای رفتن به سمت کندوان باید از شهر تبریز به سمت اسکو حرکت کنید. سپس از شهر اسکو به سمت جنوب باید ادامه مسیر دهید تا با گذشتن از شهر اسفنجان و روستای کهنمو به این روستا برسید. فاصله تبریز تا اسکو حدود 30 کیلومتر و اسکو تا کندوان حدود 18 کیلومتر است.

 

سوغات کندوان

گشت‌وگذار و پیاده‌روی در کندوان به سبب بافت خاص معماری سنگی و صخره‌ای آن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است. قدم زدن بر پله‌های سنگی و دستکند که سال‌ها به همان شکل باقی مانده، همکلام شدن با روستاییان و محلی‌ها و دعوت شدن به یکی از خانه‌های سنگی برای دمی استراحت و نوشیدن چای، خرید سوغاتی و صنایع دستی سنتی و همگام شدن با سبک زندگی ویژه مردم کندوان، لذتی است که می‌تواند خاطره زندگی روستایی را برایتان به یادگار بگذارد.

 

به هنگام بازدید از روستای کندوان و مشاهده کران‌ها، اولین تصویری که به ذهن خطور می‌کند، شباهت این صخره‌ها به کندوهای عسل است؛ این در حالی است که عسل یکی از مهم‌ترین سوغات‌ کندوان است. خشکبار نیز یکی دیگر از سوغات خطه آذربایجان است که به برکت آب و هوای مناسب در اکثر مناطق استان محصولات خشکبار با کیفیت عالی عرضه می‌شوند. در صورتی که سفر به کندوان را در همین فصل تابستان انتخاب می کنید، می‌توانید از میوه‌های درختان منطقه مانند زردآلو، آلبالو و... هم سوغات تهیه کنید. صنایع دستی و انواع بافته‌ها هم که بیشتر دسترنج زنان این منطقه است در کندوان یافت می شود و در جای جای روستا عرضه می‌شود.

 

اقامت در روستا

اگر قصد داشته باشید شبی را در این روستا بگذرانید، شاید بهترین پیشنهاد اقامت در هتل صخره‌ای کندوان باشد. اقامت در روستای کندوان به دلیل وجود دو هتل پنج ستاره و بسیار زیبا همراه با امکانات درجه یک، که به مانند خانه های روستا در دل سنگ ها ساخته شده‌اند، تجربه ای بی نظیر و تکرارنشدنی در اختیارتان قرار می‌دهد. البته چنانچه دوست داشته باشید، زندگی در میان صخره‌ها را مانند محلی‌ها تجربه کنید و تجربه‌ای دست اول از این نظر داشته باشید، می‌توانید با پرداخت مبلغی به افراد محلی برای یک شب، اتاقی اجاره کرده و شکل تازه‌ای از اقامت را برای خود رقم بزنید. در کنار این ها اگر در فصل های بهار و تابستان به این منطقه خوش آب و هوا سفر کنید، می توانید از امکان کمپینگ هم استفاده کرده و هوای پاک کوهستان را میهمان چادرهای خود کنید.

 

منبع: ایرنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.