2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تالش چه جاهای دیدنی دارد و چگونه باید برویم

تالش چه جاهای دیدنی دارد و چگونه باید برویم

هما‌ن‌طور كه از طبیعت و محیط شهر حویق لذت می‌برید، مسیر خود را به سمت فتح‌ا...‌ محله كج كنید. كمی از كه فتح‌ا...‌محله گذشتید، به روستای زمرد می‌رسید...

دوات آنلاین-تالش در استان گیلان یکی از مناطق سرسبز و زیبا است که حتما باید یک بار به آنجا سفر کنید البته قبل از سفر راهنمای جام جم را که در زیر آمده است بخوانید تا بدانید با چه مناظری رو به رو می شوید و در تالش به کجاها می توانید بروید.

 

قسمت زیادی از استان گیلان متعلق به شهر تالش است. از پارك سیاه‌داران گرفته تا جنگل گیسوم و منطقه سوباتان، همه و همه جزو زیبایی‌های طبیعی شهر سرسبز تالش است. با وجود این قطعا نمی‌توانید در یك‌سفر كوتاه طوری برنامه‌ریزی كنید كه همه جاهای دیدنی تالش را ببینید. خب قطعا اكثر ما با جاذبه‌های دیدنی مثل جنگل گیسوم آشنا باشیم، اما اگر كمی وارد روستاهای این شهر دیدنی شوید، جاذبه‌های زیبای دیگری را می‌بینید كه تصور نمی‌كنید. یكی از این جاذبه‌های بكر و دیدنی كه در دل شهر حویق واقع شده، آبشار زمرد نام دارد.

 

حویق كجاست؟

شهر حویق در منطقه تالش واقع شده. این شهر كوچك كه حدودا در ۴۰ كیلومتری شمال تالش قرار دارند، تنها 4000 تن را در خود جای داده. شهری كوچك كه حال و هوای گذشته را دارد. مردمی مهربان كه همه یار و پناه یكدیگر هستند. مردمی كه هنوز محصولات مورد نیازشان را خودشان تهیه می‌كنند. شهری كه هنوز در كوچه و پس كوچه‌هایش بوی نان تنوری به مشام خواهد می‌رسد.

زمانی كه همین‌‌طور در كوچه و پس‌كوچه‌های این شهر قدم می‌زنید، به روستایی با نام زمرد می‌رسید. هرچقدر به روستای زمرد نزدیك‌تر می‌شوید، هوا خنك‌تر و دلپذیرتر می‌شوید. پیش‌تر كه می‌روید صدای شرشر آب كم‌كم به گوش شما می‌رسد. صدایی دلنشین كه روح هر كسی را به وجد می‌آورد. این همان صدایی است كه انتظارش را می‌كشید، صدایی زیبا كه حاصل آبشار زمرد یا همان آبشار دوقلوست.اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، شاید نام ده حویق به گوش شما خورده باشد. این روستا چند سالی است با روستای چوبر تلفیق شده و شهری با نام حویق را ایجاد كرده. این شهر زیبا كاملا بافت سنتی خود را حفظ كرده. هنوز هم مردم این روستا مشغول كشاورزی و دامپروری هستند.

با این‌كه حویق را می‌توان قسمتی از تالش دانست، اما فاصله كمی با آستارا دارد. به همین‌دلیل برخی از ساكنان حویق به زبان آذری صحبت می‌كنند و برخی دیگر نیز هنوز گویش تالشی دارند. مردم این شهر زیبا بسیار مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی هستند. آنها با گردشگران رابطه بسیار خوبی برقرار می‌كنند و اجازه می‌دهند از شهر كوچك اما گرم و صمیمی‌شان دیدن فرمایید.

علاوه بر وجود آبشار زمرد، طبیعت اطراف این شهر نیز به خودی خود دیدنی است. گشت‌زنی در حویق آن‌قدر لذت‌بخش است كه از آن سیر نخواهید شد. مراتع سرسبز پوشیده از گل و صدای پرندگان و جنگل‌های طبیعی انبوه كه ریه‌های شما را پر از هوای تازه می‌كنند.

 

از زمرد جا نمانید

هما‌ن‌طور كه از طبیعت و محیط شهر حویق لذت می‌برید، مسیر خود را به سمت فتح‌ا...‌ محله كج كنید. كمی از كه فتح‌ا...‌محله گذشتید، به روستای زمرد می‌رسید. از روستای زمرد باید یك مسیر با شیب به سمت پایین را طی كنید تا به آبشار برسید. این مسیر تنها حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌كشد و خیلی هم طولانی نیست.

پیاده‌روی در این مسیر بسیار دلنشین است؛ فضای سبز، صدای پرندگان و رطوبتی كه با نزدیك شدن به آبشار روی پوست خود احساس خواهید كرد. زمانی كه به آبشار برسید واقعا از این دیدن آن سیر نخواهید شد. آبشار زمرد در حقیقت از دو آبشار تشكیل شده كه كنار یكدیگر پر جوش و خروش هستند؛ دو آبشار كه هر كدام زیبایی خود را دارند. یكی از ارتفاع چهار متری و دیگری از ارتفاع هشت‌متری سقوط خود را آغاز می‌كنند.

آب زلالی كه از چشمه‌های كوهستانی نشات می‌گیرد، راهی این سفر طول و دراز می‌شود. روی صخره‌های پلكانی می‌لغزد و در نهایت وارد حوضچه‌ای به زلالی اشك چشم می‌شود. دیدن این روند سقوط بسیار دلپذیر، زیبا و دوست‌داشتنی است. هوای اطراف آبشار زمرد بسیار معتدل است. هر طرف را كه نگاه كنید، سرسبزی طبیعت چشم شما را پر می‌كند.

روی تك‌تك پلكان‌های صخره‌ای جلبك بسته‌شده. صدای پرندگان در اطراف آبشار گوش شما را پر می‌كنند. آبشار زمرد را می‌توان واقعا قسمتی از طبیعت بكر و دست‌نخورده ایران دانست. طبیعتی كه دخالت انسان در آن بسیار كمتر به چشم می‌خورد.

اگر به دنبال مغازه، رستوران، نمازخانه یا سرویس بهداشتی در اطراف آبشار هستید، باید بدانید خوشبختانه یا متاسفانه این امكانات در نزدیكی آبشار زمرد وجود ندارند. هنوز هم می‌توان آبشار زمرد را یك منطقه طبیعی بكر و دست‌نخورده دانست و این مهم را مدیون همین نبود امكانات مختلف دانست.

هر زمان كه امكانات برای عوام مردم فراهم شود، گردشگران به اینجا هجوم خواهند آورد و به این شكل دیگر آبشار زمرد یك طبیعت بكر نخواهد بود. شاید در شهر حویق بتوانید مقداری جزئی خرید كنید، اما در نهایت بهتر است وسایل مورد نیاز خودتان را از داخل تالش یا كنار جاده تهیه كنید.

 

درخت، درخت، درخت

تا چشم كار می‌كند درخت و سبزه در تالش به هم پیچیده و حتی به چشم، آسمان را هم سبز كرده است. گیاهان و درختانی مانند انار، انجیر، آلو، ازگیل، زردآلو، گلابی، گیلاس، سیب و فندق همراه پوشش جانوری آهو، ببر، خرس قهوه‌ای، شغال، راسو، روباه، بز كوهی و پلنگ را هم اكنون در این خطه می‌توان یافت. درختان دشتی و جنگلی مانند توسكا، یالان‌قوز، بلوط‌های شاه بلوطی برگ، درخت آهن، شاه بلوط شرقی، افرا و ممرز هم در این جنگل‌ها رویش دارند و جاذبه‌های تالش گیلان را تشكیل می‌دهند.

 

پارك جنگلی سیاه‌داران

از جاذبه‌های تالش گیلان كه نامش برای گردشگران و مسافران در ابتدا عجیب می‌آید، پارك جنگلی سیاه‌داران كنار روستای سیاه‌داران است. روستاییان به دلیل تراكم بسیار و درختان بلوط سیاه سر به‌فلك كشیده‌ای كه این جنگل دارد، نام سیاه‌داران را برای آن انتخاب كرده‌اند؛ چرا كه در گذشته توده عظیم درختان و تاریكی درون جنگل مانع ورود مردم به درون آن می‌شد. بعد از این‌كه مردم منطقه جنگل پوشیده از درختان سیاه یعنی درختان بلوط و آزاد را دیدند به آن نام سیاه‌داران را نهادند. این منطقه روستایی به همراه جنگل پر‌تراكنش هم‌اكنون به یكی از مناطق تفریحی و جذاب برای مسافران تبدیل شده است.

 

در سوباتان می‌دوند

سوباتان یكی از زیباترین جاهای ایران است. ییلاقی معروف با دشت‌های وسیع، مراتع سرسبز و دره‌های زیبا و بی‌انتها. در سوباتان خبری از دود و دم نیست. اینجا، جایی است كه تا چشم كار می‌كند سبزی است و گله‌های وحشی اسب و دام‌هایی كه برای چرا آمده‌اند. بعد از همه اینها، كلبه‌های چوبی خانواده‌های لیساری است كه بهار و تابستان را در آن می‌گذرانند. در سوباتان و در مسیر آبشار آن بازاری محلی بر سر راهتان است كه می‌توانید در یكی از رستوران‌هایش بره كباب، كباب بریان و غذاهای محلی بر بدن بزنید.

 

ساحل- جنگل دوست داشتنی

اطراف دریای خزر هر جا كه پا بگذاری یا ساحل است یا جنگل. ساحل و جنگل با این مناطق گره‌خورده و جذابش كرده است. حالا تصور كنید در جایی پا بگذارید كه یك طرفتان جنگل باشد و طرف دیگر ساحل. می‌شود ساحل ـ جنگل و حسابی دلتان را می‌برد. در شمال ایران، كمتر جایی‌ است كه مثل گیسوم هر دو را با هم داشته باشد. در گیسوم، دریا فاصله‌اش خیلی با جنگل كم است و این برای خیلی‌ها یعنی جاذبه‌ای بسیار دیدنی.

از تهران تا جنگل گیسوم پنج ساعت و نیم فاصله دارید، یعنی ۴۰۶ كیلومتر. اگر از رشت هم بخواهید بروید این ساحل در ۸۸ كیلومتری‌ آن قرار گرفته. گیسوم آخرهای گیلان واقع شده، در ۳۰ كیلومتری جاده اسالم ـ خلخال. اگر از انزلی هم بخواهید بروید تا ساحل گیسوم حدود یك ساعت راه در پیش دارید.

مساحت این جنگل، حدود ۸۰ كیلومتر است. اسم این جنگل و ساحل از روستای همان حوالی برداشته شده و به‌خاطر داشتن امكانات رفاهی برای گردشگران، مثل پاركینگ، رستوران و اتاق اجاره‌ای و از طرف دیگر كنار هم بودن جنگل و ساحل دریا، مقصد محبوبی برای توریست‌هاست.

همین كه وارد جاده جنگل گیسوم می‌شوید با خودتان می‌گویید فقط همین؟ این همه راه آمدیم به خاطر همین؟ می‌خواهیم با شما صادق باشیم و بگوییم منتظر جنگل خارق العاده‌ای نباشید. گیسوم جاده‌ای جنگلی ا‌ست كه به ساحل می‌رسد. توی جاده‌اش رستوران و جگركی زیاد است و گلیم و گبه هم می‌فروشند و به ساحل كه برسید بهتان بد نمی‌گذرد.

همان چند دقیقه رانندگی در مسیر جنگل و سایه درخت‌ها، خیلی می‌چسبد و دلتان نمی‌خواهد تمام شود. این جنگل، جزو جنگل‌های توریستی شمال ایران است، بنابراین انتظار جنگل بكر و خلوتی را نداشته باشید و برای پیدا كردن جای بكر و خلوت باید بروید به جنگل و كمی از جاده دور شوید. آلاچیق هم در جنگل پیدا می‌شود، البته اگر شانس بیاورید و خالی‌اش را پیدا كنید.پوشش گیاهی این جنگل شامل ۷۶ گونه است؛ بنابراین از گردش در میان درختان خسته نمی‌شوید. درخت آلو، ازگیل، انار، انجیر، به، زردآلو و سیب از درخت‌های این منطقه‌اند.

هنوز تصویر جنگل جلوی چشمتان است كه به ساحل شنی می‌رسید. بعضی‌ها كنار ساحل چادر می‌زنند و بعضی دیگر روی ماسه‌های نرم یا زیرانداز می‌نشینند. به‌غیر از آفتاب گرفتن، می‌شود شنا كرد یا قایق‌سواری. می‌شود با موتور چهارچرخ در ساحل گشتی زد یا با پاراسل، اسب‌سواری و پاراگلایدر ولی از آنجا كه ساحل گیسوم توریستی‌ است برای وسایل تفریحی‌اش باید پول خوبی هم خرج كرد. در حاشیه ساحل، پارك بادی و ترامپولین هم برای سرگرم‌شدن بچه‌ها موجود است.

كنار ساحل، بازارچه كوچكی هم هست كه وسایل حصیری، صنایع‌دستی، مربا و چیزهای ترش می‌فروشد. در همان ساحل بلال، آش، فالوده و لبو هم پیدا می‌شود. تصویر ماهی‌هایی که تازه صید شده‌اند و روی زغال كباب می‌شوند، شما را هم وسوسه خواهد كرد.

 

آن طرف‌ها دیگر كجا برویم؟

آبشار ویسادار در شهر پره‌سر سر راهتان قرار دارد. با گذشتن از رضوان‌شهر به پره‌سر می‌رسید. در مركزشهر، خیابانی ۱۵ كیلومتری از بین جنگل می‌گذرد و شما را به آبشار می‌رساند. آبشار نزدیك جاده قرار گرفته و با پایین رفتن از چند پله می‌شود به آن رسید.

قلعه رودخان یكی دیگر از جاهای دیدنی گیلان است كه نزدیك فومن قرار گرفته. دوراهی‌ای وجود دارد كه از راست به سمت فوشه و از چپ به روستای رودخان می‌رود. مسیر رودخان را انتخاب كنید تا به روستا برسید. فقط این‌كه باید خیلی اهل پیاده‌روی باشید و رفتن از صدها پله را به جان بخرید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.