2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چرا و چگونه به کردکوی سفر کنیم + مکان‌های دیدنی

چرا و چگونه به کردکوی سفر کنیم + مکان‌های دیدنی

به اینجا هم می‌گویند بهشت، بهشت گرگان و ما ایرانی‌ها چه خوشبختیم كه این همه بهشت زمینی داریم. بهشت‌هایی كه هر كدام در فصل یا فصولی از سرزمین چهار فصل‌مان می‌شوند جایی برای عمیق‌تر نفس كشیدن.

دوات آنلاین-اگر قصد دارید به سفری تابستانی بروید و هم کمی خنک شوید و هم از طبیعت لذت ببرید کردکوی در استان گلستان یکی از بهترین گزینه‌ها است. جام جم در گزارشی مکان‌های دیدنی کردکوی را معرفی کرده است که می‌خوانید:

 

به اینجا هم می‌گویند بهشت، بهشت گرگان و ما ایرانی‌ها چه خوشبختیم كه این همه بهشت زمینی داریم. بهشت‌هایی كه هر كدام در فصل یا فصولی از سرزمین چهار فصل‌مان می‌شوند جایی برای عمیق‌تر نفس كشیدن. حالا این تابستان را هم برویم بهشت گرگان، كردكوی را می‌گویم. خیلی از این شهر فاصله ندارد و همین كه نیم ساعتی از گرگان رانندگی كنید، می‌رسید به كردكوی. هم سرسبز و دلگشاست و هم دیدنی بسیار دارد.

 

چرا برویم؟

تابستان است و همین یك دلیل برای لذت رفتن به كردكوی كافی است. آب و هوای معتدل حتی در تابستان‌ها، جنگل‌های انبوه، به طوری كه تا ارتفاع ۲۴۰۰ متری را جنگل پوشانده، زمین‌های زراعتی و چمنزارها و جاهای دیدنی زیادی مثل رودها و آبشارها، این شهرستان را در زمره جاهایی قرار می‌دهد كه باید به آن سفر كرد.

 

آب و هوای این شهرستان به دلیل نزدیكی به دریای خزر بیشتر وقت‌ها معتدل است، به طوری كه در تیر هم كه گرم‌ترین ماه سال است، دمای هوا ۲۶ درجه است.

 

كردهای مازنی زبان

نادرشاه افشار موقع گذر از اورامانات طوایف كرد منطقه را كه تیراندازانی ماهر بودند و باروت هم خوب می‌ساختند برای تجهیز سپاهش و مقابله با حمله تركمن‌ها كه مدام به مازندران و استرآباد حمله می‌كردند، به نزدیكی استرآباد و جایی كه این روزها اسمش كردكوی است، فرستاد. به مرور زمان مهاجرانی از سیستان، مشهد و كرمانشاه هم به این محل كوچ كردند. اما ساكنان این منطقه نه زبان‌شان كردی است، نه فرهنگ‌شان و به زبان مازندرانی حرف می‌زنند.

 

كجاها برویم؟

دیدنی‌های كردكوی شامل اماكن مذهبی، جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی متعددی است. از اماكن مذهبی آن می‌توان زیارتگاه معصوم‌زاده سبز پوش در حدود بالاجاده، امامزاده مجید در شهر كردكوی، امامزاده طاهر و ابراهیم در روستای النگ، امامزاده چهاركوه و امامزاده محمد در محله بالابلوك را نام برد. از آثار باستانی این شهر هم می‌توان میل‌رادكان، جاده شاه عباسی، دیوار و شهر تمیشه را نام برد. از جاذبه‌های طبیعی كردكوی هم می‌توان به روستای ییلاقی یزدان محله، منطقه حفاظت شده جهان‌نما، دهكده ییلاقی درازنو، پارك جنگلی كردكوی و آبشار دوآب (دِاُو) اشاره كرد. در ادامه به تعدادی از این جاذبه‌ها بیشتر می‌پردازیم:

 

آبشار شادان: نزدیك‌ترین جایی كه در كردكوی می‌شود رفت، آبشار شادان یا هفت طبقه است و برای این به هفت طبقه شهره است كه سنگ‌هایش در هفت طبقه دچار شكستگی‌ شده‌اند. شادان آبشاری ۴۰ متری است كه تا همین چند سال پیش كمتر كسی آن را می‌شناخت تا این‌كه توسط گروهی از طبیعت‌گردان كشف شد. برای رفتن به آبشار معمولا از مسیر داو (دو آب) كه محل تلاقی دو رودخانه است، حركت می‌كنند. مسیر سمت راست به یال درازنو منتهی می‌شود و مسیر سمت چپ به آبشار هفت طبقه. بعد از دو ساعت پیاده‌روی در شیبی ملایم به پای آبشار می‌رسید. در اینجا دو آبشار وجود دارد كه آبشار جنوبی كوچك‌تر و خروشان‌تر است. برای رسیدن به آبشار حدود یك ساعت پیاده‌روی لازم است.

 

آبشار دو آب: راه رسیدن به آبشار شادان سخت است و همه نمی‌توانند به آن بروند مگر این‌كه خیلی حرفه‌ای باشند، اما انتخاب دیگری برای همه هست: آبشار دو آب. این آبشار در پنج كیلومتری جنوب این شهرستان قرار گرفته. چرا اسمش دو آب است؟ چون در این منطقه دو رودخانه جریان دارد كه از ارتفاعات البرز سرچشمه می‌گیرند و در منطقه  داو به هم می‌رسند و آبشار دو آب را به وجود می‌آورند.

 

پارك جنگلی امام رضا: در چهار كیلومتری جنوب شهرستان و در مسیر جاده كردكوی به درازنو پارك جنگلی كردكوی واقع شده است. از آنجا كه این پارك در كنار جاده تهران ـ‌ مشهد است و مسیر بندر تركمن هم از آن می‌گذرد، یكی از جاذبه‌های محبوب این شهرستان است. ضمن این‌كه رودخانه دائمی پلنگ‌پا هم در آن جاری است.

 

گنبد رادكان: میل راكان مهم‌ترین و اصلی‌ترین جاذبه گردشگری كردكوی است به طوری كه یك‌جورهایی نماد این شهرستان هم محسوب می‌شود. گنبد رادكان در ۴۲ كیلومتری جنوب كردكوی و ۵۴ كیلومتری جنوب غربی گرگان واقع است. این گنبد را كه از دوردست‌ها هم می‌توان دید، برای راهنمایی مسافران ساخته شده است. گنبدی كه مقبره ابوجعفر محمدبن وندربن باوندی یكی از اسپهبدان آل‌باوند طبرستان است و در زیر آن كتیبه‌‌ای است كه تاریخ ساختش به ۴۰۷ قمری می‌رسد.

 

روستای ییلاقی درازنو: در ۳۵ كیلومتری جنوب شرقی شهرستان، روستای ییلاقی درازنو قرار گرفته كه به دلیل درخت‌های پهن‌برگ و سوزنی‌برگ، هوای معتدل و مهی كه بیشتر اوقات ارتفاعاتش را پوشانده، در سال‌های گذشته طبیعت‌گردان زیادی را به خود دیده. هزار منزل، كه مدفن دو امامزاده‌ است، دو غار گنج‌خانه و انبار حسن‌خان و چشمه رزو كه می‌گویند آبش خاصیت درمانی برای درد مفاصل و كلیه دارد، از جاهای دیدنی ییلاق درازنوست.

 

دهكده جهان‌نما: جهان‌نما یكی از دیدنی‌ترین جاهای ایران است. وجود خانه‌های ییلاقی با سقف‌های شیروانی رنگارنگ كه در دل دشتی وسیع با هوایی كه آدم را سرحال می‌آورد و مهی كه بیشتر وقت‌ها این ناحیه را پوشانده، تصاویر دیدنی و ماندگار جهان‌نماست. یكی از جاذبه‌های این منطقه، كلبه مش صفر است كه بعد از پیاده‌روی طولانی در دل جنگل می‌تواند حسابی خستگی‌ات را از تن بیرون كند. خوردن نیمرو و املت قارچ یا چای دبش وسط جنگل حال آدم را سر جا می‌آورد. جهان‌نما خرس قهوه‌ای، روباه، شوكا، خوك وحشی و گربه جنگلی دارد و مامن پرنده‌هایی مثل عقاب، شاهین، فاخته، بلدرچین و قراقاول است و علاوه بر اینها دره‌های پرگل و آبشارهای پرآب دارد.

 

برای رفتن به جهان‌نما باید از كردكوی به سمت ارتفاعات درازنو و بعد از آن روستای رادكان بروید. بعد از روستاهای چمن ساور و حاجی‌آباد، به یك‌دوراهی می‌رسید كه باید وارد جاده سمت چپ شوید. از كردكوی تا مقصد ۷۰كیلومتر راه در پیش دارید كه ۳۰ كیلومترش خاكی ا‌ست.

 

آبشار روستای سركلاته در هفت كیلومتری كردكوی و حواشی رودخانه اردكان در ۳۵ كیلومتری این شهرستان، از دیگر جاذبه‌های اینجاست.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.