2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چرا و چگونه به روستای زیارت در گرگان سفر کنیم

چرا و چگونه به روستای زیارت در گرگان سفر کنیم

زیبایی های سفر به روستای زیارت به محض خروج از گرگان و ورود به جاده روستا آغاز می شوند. شما وارد جاده‌‌ای جنگلی و زیبا می شوید که پیچ در پیچ و کمی خطرناک است؛ اما زیبایی های بسیاری را در خود دارد.

دوات آنلاین-روستای زیارت در نزدیکی گرگان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گلستان است که حتما باید برای سفر به آنجا برنامه‌ریزی کنید. در این روستا از طبیعت بکر لذت می‌برید و لحظههای بی‌نظیری را تجربه خواهید کرد.

 

در مسیر روستای زیارت...

زیبایی های سفر به روستای زیارت به محض خروج از گرگان و ورود به جاده روستا آغاز می شوند. شما وارد جاده‌‌ای جنگلی و زیبا می شوید که پیچ در پیچ و کمی خطرناک است؛ اما زیبایی های بسیاری را در خود دارد. جاده ای با پیچ‌‌‌های تند و رو به بالا به طول 7 کیلومتر که در هر لحظه شما را شگفت زده می کند. طی کردن این مسیر آن قدرها سخت نیست چرا که وجود رستوران ها، کافه‌‌ها و کیوسک‌‌های کنار جاده و مناظر شما را به اندازه کافی سرگرم می کنند.

 

بسیاری از طبیعت دوستان این مسیر را با پای پیاده طی می کنند؛ اما برای این کار باید سابقه کوهنوردی یا طی کردن مسیر‌‌های سربالایی داشته باشید وگرنه از پس آن بر نمی آیید. مسیر برگشت سرپایینی است و فشار کمتری دارد پس تازه کارها این مسیر را انتخاب می کنند.

 

نشانه ورودتان به روستا سنگفرش شدن جاده است و پس از آن باید به سراغ دیدنی های زیارت بروید...

 

ییلاق تماشایی گلستان

سالانه افراد زیادی به گرگان سفر می کنند؛ اما از برخی جاذبه های اطراف این شهر بی خبرند. کافیست دل از شهر بکنید و از گرگان بیرون بزنید تا با حدود نیم ساعت رانندگی یکی از زیباترین روستاها را ببینید که در میان دره رودخانه «خاصه رود» قرار گرفته است. روستایی که می توانید چند روز هم در آن اقامت کنید و حسابی به گشت و گذار بپردازید. روستای زیارت به اسامی دیگری همچون زیارت خاصه رود، زیارت خسرو و زیارات نیز شناخته می شود. این روستا در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا قرار دارد. اختلاف 10 الی 15 درجه با شهر گرگان و فاصله کم آن با مرکز شهر، این روستا را به منطقه ییلاقی و گردشگری مشهوری تبدیل کرده است.

 

خانه های قدیمی، طبیعت زیبا، مردم مهمان نواز و زیبایی های بسیار دیگری انتظارتان را می کشند پس معطل نکنید و با ما قدم به درون روستا بگذارید تا ببینیم در آن چه می گذرد.

 

دیدنی های روستای زیارت

اولین چیزی که با ورود به حریم روستا به چشم تان می آید ویلا‌‌های نوسازی هستند که سنخیتی با فضای روستا ندارند و شاید کمی هم توی ذوق تان بزنند؛ اما کمی بعد این بافت قدیمی روستاست که خودش را به شما می نمایاند و جذابیت سفر از همین جا آغاز می شود.

 

1- معماری جذاب و جلوه تاریخی

روستای زیارت متشکل از کوچه‌‌های پیچ در پیچ و باریکی است که نمای بیرونی روستا را شکل می دهند. خانه های دو طبقه روستا به شکل خاصی در کنار هم چیده شده و کم کم معابر شکل گرفته اند. سنگ و چوب عمده ترین مصالح در ساخت خانه ها هستند. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، دیوارها با کرسی چینی بنا شده اند و کف خانه‌‌ها در فاصله نیم تا یک متری از سطح زمین قرار دارند. بیشتر خانه های زیارت فاقد حیاط مستقل هستند و بافتی شبه پلکانی دارند؛ به این صورت که مانند روستای تاریخی و معروف ماسوله، حیاط خانه‌‌ها قسمتی از معابر یا بام خانه جلویی را شکل می دهد.

 

بافت سنتی و زیبای روستا و منازل قدیمی به ثبت ملی رسیده اند و باید توجه بیشتری به آنها شود. قدمت حدود 40 عدد از این خانه ها به دوران قاجار و پهلوی باز می گردد. ثبت 3 محوطه تاریخی به نام‌‌های «کفترخوسه»، «شهربَت» و «محوطه پشتلام» در حوالی روستا یکی از قدم های مثبت در راستای حفظ جلوه های تاریخی این منطقه محسوب می شود. بر اساس گفته های قدیمی ترها، روستای زیارت بازمانده ای از یک شهر بزرگ بوده که معلوم نیست چرا به این حال و روز درآمده است.

 

داستان های جالب شهربت

می گویند بعد از فتح ایران به دست سپاه اسلام مردم شهربت برخلاف مردم شهر قدیمی گرگان تسلیم نشدند و تا لحظه آخر جنگیدند. گفته می شود شهربت و تمام مردمان زرتشتی اش بوسیله طلسمی غیر قابل تسخیر شدند.

 

اهالی روستا از این منطقه با نام شهر طلسم شده یاد می کنند. بعضی ها بر این باورند که در سال 83 با رسیدن وسعت خرید و فروش زمین به شهربت، همه چیز طلسم شد.

 

2- آبشارهای زیارت

تعدادی آبشار در حوالی روستای زیارت قرار دارند که طبیعت گردان را به سوی خود می کشانند:

 

آبشار دوقلو

یکی از دیدنی های طبیعی روستای زیارت آبشار دوقلو است که در 5 کیلومتری جنوب روستا و 19 کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد و رسیدن به آن مستلزم 15 دقیقه پیاده روی است. این آبشار در مسیر رود آبشار -یکی از شاخه های فرعی رودخانه خاصه رود زیارت- شکل گرفته است و دل طبیعت گردها را می برد. اینجا در واقع دو آبشار می بینید که از ارتفاع 15متر به داخل حوضچه ای می ریزند. ذرات آب در هوای محوطه آبشار معلق هستند و رطوبت بالا باعث شده تا روی تخته سنگ ها نیز پوشیده از خزه و گلسنگ باشد. این مجموعه در محدوده منطقه حفاظت شده قرار دارد؛ اما استفاده دام ها از آن و تردد بدون کنترل انسان از مشکلاتی است که این تفرجگاه با آنها دست و پنجه نرم می کند.

 

آبشارهای دره تل انبار

در این دره 53 آبشار 2 تا 40 متری را می بینید که ارتفاع 20 عدد از آنها به بیش از 10 متر می رسد.

 

آبشار خال دره

آبشار خال دره که با نام جل دُره نیز شناخته می شود در شرق روستا و در میان دره ای زیبا قرار دارد. تنها با یک راهنمای کاربلد محلی می توانید به این آبشار برسید.

 

3- چشمه آبگرم زیارت

در روستای زیارت و ضلع شرقی رودخانه خاصه رود چشمه آبگرمی قرار دارد که با نام زیارت خوانده می شود و در حال حاضر ۴ مظهر (محل پدیدار شدن آب) و محل خروجی به فاصله تقریبی ۱۰ تا ۲۰ متر دارد.

 

اولین مظهر چشمه زیر تخته سنگی قرار دارد و روی آن کتیبه کوچکی با ابعاد 20 در 15 متر به خط عربی نگاشته شده است که تاریخ ۱۰۳۵ هجری قمری را می توان بر روی آن دید. مظهر دوم در ۲۰ متری جنوب مظهر اول است و دو مظهر دیگر هر یک با فواصل ۱۵ و ۱۰ متر قابل دسترسی هستند.

 

آب چشمه صاف و زلال است و طعم و بوی تند و خاص ندارد؛ اما گرمای ملایم و مطبوع آن لذتبخش است. حجم آب هر چهار رشته، قابل توجه است و به حدود 38 سانتی متر می رسد.

 

گفته می شود که چشمه آبگرم زیارت تنها آبگرم در استان گلستان است؛ بنابراین اگر آن را مورد بررسی قرار دهند و خواص آن از نظر وجود مواد معدنی را مشخص کنند، می تواند یکی از جاذبه های توریستی این استان باشد.

 

جالب آنکه در سفرنامه جهانگردان خارجی همچون سفرنامه کلنل لوات و سفرنامه کنسول انگلیس در استرآباد، وجود چشمه آب گوگردی در قریه زیارت تایید شده است. اهالی روستا بر این باورند که این آبگرم برای انواع بیماری های پوستی و درد مفاصل کارساز است.

 

متاسفانه تصویر مناسبی از این جاذبه در دست نیست. اگر عکسی از این چشمه دارید، آن را برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان در کارناوال منتشر شود. عکس را اینجا آپلود کنید.

 

4- آستان مقدس امامزاده عبدالله و دیگر امامزاده ها

در نزدیکی چشمه آبگرم زیارت، به آستان مقدس امامزاده عبدالله که از نوادگان امام موسى بن جعفر (علیه السلام) است می رسیم. ساختمان بقعه درجوار رودخانه واقع شده و به همین دلیل طى سالیان گذشته بر اثر سیلاب ویرانی هایی برای آن به وجود آمده است. اهالى، ساختمان مختصرى برای این امامزاده مهیا کرده اند و قطعاتى از صندوقچه چوبى بقعه که از سیلاب مانده بود را در همین محل نگهداری می کنند. از ویژگی های این امامزاده وجود درختان سرو کهنسال در آن است.

 

گورستان تاریخی امامزاده عبدالله: در اطراف این امامزاده گورستانی تاریخی قرار دارد که قدمت برخی از سنگ قبرهای آن بیش از هزار سال است.

 

دیگر امامزاده های این روستا عبارتند از:امامزاده علی ابن موسی ابن جعفر مشهور به عظیم حسینی: این امامزاده در میان طبیعت قرار دارد پناهگاه و محل زیارت کوهنوردان و دوستداران طبیعت است.

 

امامزاده صالح: این امامزاده وسط بافت ارزشمند روستا واقع شده و توسط مردم بازسازی شده است.    

 

بابا قنبرسر: یکی از مناطق زیارتی روستای زیارت است که در منطقه ای به نام کله یزید در یک کیلومتری جنوب شرقی روستا قرار دارد. نشانه این مقبره بلوط کهنسالی است که بر بالای آن قرار دارد و قدمتش به بیش از 1000 سال می رسد.

 

5- ارتفاعات تماشایی

یکی از ویژگی های روستای زیارت قرارگیری آن در میان ارتفاعات است که جلوه خاصی به روستا بخشیده اند. زیارت از شمال به ارتفاعات «بندسر» و «خمام شهر»، از شرق به ارتفاعات «خال دره» و از غرب به ارتفاعات «ادیم» و «مازوکش» و «کمرسر» محدود می شود که هر یک زیبایی های خاص خود را دارند.

 

6- جنگل و درختان ارزشمند

در نزدیکی روستای زیارت جنگل های هیرکانی وجود دارند که می توانند گردشی به یادماندنی را برای تان رقم بزنند. این جنگل ها از منحصر به فردترین جنگل ها در جهان هستند و برخی از آنها با عنوان موزه زنده یاد می کنند.

 

در حوالی روستای زیارت می توانید سومین ذخیره گاه درخت سرخدار جهان را ببینید. سرخدار، درخت سوزنی برگی است که برگ های دایمی و همیشه سبز دارد و چوب درون آن قرمز شاه بلوطی است. برای دیدن این ذخیره گاه از یک راهنمای محلی کمک بگیرید.

 

درختان انجیلی از دیگر دیدنی های این روستا به شمار می روند. این درختان که به دلیل مقاوت و سخت بودن چوب شان با عنوان درخت آهن شناخته می شوند، از مفاخر طبیعت ایران هستند. درختان انجیلی در فصل پاییز به اوج زیبایی می رسند و چشم ها را به خود خیره می کنند.

 

در شمال این روستا نیز منطقه جنگلی ناهارخوران قرار دارد که به راحتی می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

 

تفریحات در روستای زیارت

در روستای زیارت می توانید به گشت و گذار بپردازید و از دیدن خانه های قدیمی لذت ببرید یا با مردم همکلام شوید و از مصاحبت با آنها لذت ببرید و چیزهای تازه یاد بگیرید. فعالیت هایی هم هستند که می توانید کمی ویژه تر آنها را در این روستا دنبال کنید:

 

کوهنوردی

همانگونه که گفتیم روستای زیارت در میان ارتفاعات چشم نوازی قرار دارد که می توانید آنها را مقصدی برای کوهنوردی قرار دهید. زیارت در میانه یکی از راه‌‌های قدیمی و محل اتصال شاهرود و فلات مرکزی ایران به دریای خزر قرار دارد. این مسیر در گذشته توسط مسافران مورد استفاده قرار می گرفت اما با احداث جاده های جدید متروکه شده و کوهنوردان از آن استفاده می کنند تا به ارتفاعات برسند.

 

جمع آوری گیاهان و میوه ها

اگر در روزهای آفتابی گذرتان به زیارت بیفتد مردان و زنانی را می بینید که کوله‌ای قرمز رنگ، پشمی و شبیه گلیم بر پشت دارند. شاید تصور کنید آنها برای کوهنوردی به اینجا آمده اند اما باید بگوییم که کاملا در اشتباهید. آنها برای جمع‌آوری گیاهان خاص یا میوه‌‌های جنگلی به مناطق اطراف می روند و تقریبا هر روز این کار را انجام می دهند. میوه‌‌هایی همچون گلابی جنگلی، آلو جنگلی، توت فرنگی، زرشک و... چیزهایی است که در کوله آنها پیدا می کنید. جمع‌آوری ازگیل جنگلی یا به زبان محلی کندوس و ولیک -نوعی میوه درختی جنگلی سیاه رنگ- در فصل پاییز صورت می گیرد.

 

شکم گردی

در نزدیکی روستا، آتش تنور‌‌های هیزمی کنار جاده غوغایی به پا کرده اند و بوی خوش نان محلی از آنها به مشام می رسد. این نان مخصوص همین منطقه است و با نان محلی گرگان به نام کلاج فرق می کند. نانی گرم و سفید که گرد، کلفت و شبیه فطیر است و طعمی به یادماندنی دارد.

 

منبع: کارناوال

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.