2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
چرا و چگونه به روستای پلنگان استان کردستان سفر کنیم

چرا و چگونه به روستای پلنگان استان کردستان سفر کنیم

معماری پلکانی روستا شما را به یاد ماسوله می اندازد اما این بار این ماسوله دیدنی در قلب کوه شکل گرفته است.

دوات آنلاین-روستای پلنگان واقع در استان کردستان یکی از بی‌نظیرترین روستاهای ایران است که اگر اهل سفر هستید حتما باید برای رفتن به آنجا برنامه‌ریزی کنید.

 

روستای پلنگان با معماری پلکانی و در یک منطقه کوهستانی شکل گرفته و چشمان بسیاری را به خود خیره ساخته است.

 

چرا سفر به روستای پالنگان؟

معماری پلکانی روستا شما را به یاد ماسوله می اندازد اما این بار این ماسوله دیدنی در قلب کوه شکل گرفته است.

رودخانه ای خروشان روستا را به دو نیم تقسیم می کند و تصویری دیدنی را به شما هدیه می دهد.

تجربیات خوشمزه ای در این روستا انتظار شما را می کشد که یکی از آنها ماهی کبابی معروف پالنگان است.

مردم مهربان پالنگان به خوبی از شما میزبانی می کنند و هم‌صحبتی با آنها به خاطره ای ماندگار برای تان بدل خواهد شد.

پالنگان مقصدی ناب برای دور شدن از دغدغه های شهری و کسب آرامش است و تجربه ای ناب برای شما به ارمغان می آورد.

 

آشنایی با روستای پالنگان

روستای پالنگان، روستایی در ابتدای اورامان کردستان و در میان دره تنگی ور است که رودخانه ای از میان آن می گذرد. خانه های این روستا در دو سوی رودخانه و بر قامت کوه جای گرفته و با چیدن سنگ ها بر روی هم به صورت پلکانی ساخته شده اند.

 

بقایای بر جای مانده از خانه ها و سازه های قدیمی، حکایت از دیرینگی این روستا دارند و طبیعت زیبای آن هر چشمی را به خود خیره می کند. از همه این زیبایی ها که بگذریم مردم پالنگان را می توان دیگر جاذبه روستا دانست؛ آنها هنوز هم با پایبندی به مراسم سنتی، فرهنگ خود را حفظ کرده اند و به خوبی رسم میزبانی را برای مسافران به جای می آورند. ردپای فرهنگ و تاریخ در روستای پالنگان باعث شده است تا مسئولان آن را با شماره 31221 در فهرست آثار ملی جای دهند.

 

معماری پلکانی و خانه های روستا

پالنگان در میان کوه و به صورت پلکانی شکل گرفته است. در معماری این روستا پشت بام خانه پایینی به عنوان حیاط منزل بالایی مورد استفاده قرار می گیرد و همبستگی و وابستگی میان ساکنان در اوج خود به چشم می خورد.  لازم نیست این توضیح همه میدونن پلکانی یعنی چی

 

مصالح به کار رفته در ساخت خانه ها، بومی و اغلب سنگ ها هستند که به روش خشکه‌چینی (بدون استفاده از ملات) بر روی هم قرار گرفته اند. این خانه های سنگ چین نشان از دانش خانه سازی پیشینیان دارد؛ آنها نوع معماری را با فرهنگ مردم و شرایط جغرافیایی ترکیب کرده و چاره ای برای هماهنگی انسان با طبیعت اندیشیده اند.

 

نکته جالب آن که برای ساخت خانه ها بدنه کوه را تراشیده اند تا فضایی را ایجاد کنند و بعد در آن فضاها خانه های سنگی را بنا کرده اند.

 

جاذبه های طبیعی پالنگان

پالنگان و اطراف آن مانند سایر مناطق کردستان طبیعتی زیبا و تماشایی دارد. باغ های زیبا در بخش غربی روستا، جلوه خاصی به آن بخشیده اند و چشم اندازی سرسبز را به نمایش می گذارند. 20 تعداد نگیم بهتره چشمه جوشان در دره تنگی ور و در فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری جنوب شرقی پالنگان وجود دارند که آب زلال خود را از قلب زمین در رودخانه تنگی ور جاری می سازند. در میانه راه آبشارهای دیدنی به چشم می خورند که بر زیبایی منطقه می افزایند.

 

قلعه پالنگان و جاذبه های تاریخی روستا

قلعه پالنگان که در بالای کوه و در کنار روستا قرار دارد تاریخ را برای بازدیدکنندگان به تصویر می کشد. درست است که پژوهش های زیادی در مورد این قلعه صورت نگرفته است؛ اما آنچه صحیح به نظر می رسد حکایت از آبادانی قلعه تا قرن دهم هجری قمری دارد. همچنین اسناد تاریخی، تخریب قلعه به دستور شاه صفی در سال 1046 را تایید می کنند اما در مورد بنیانگذار و سازنده آن اتفاق نظری وجود ندارد. بقایای این قلعه در 800 متری جنوب شرقی پالنگان قرار دارد و آثار اتاق ها، آتشکده و پل های قدیمی هنوز هم در آن دیده می شوند.

 

بقایای مساجد، منازل قدیمی و گورستان تاریخی نیز در حوالی روستا دیده می شوند و دیگر آثار تاریخی پالنگان هستند.

 

جلوه های فرهنگی

به هنگام تابستان و بهار که هوا رو به اعتدال و گرمی می گذارد عشایر کُرد قدم به این منطقه می گذارند و با اجرای مراسم سنتی خود همچون موسیقی گریان، چپله و سیاچمانه حال و هوای خاصی را در پالنگان ایجاد می کنند.

 

روشن کردن و چرخاندن مشعل ها و همچنین روشن کردن آتش بر بلندی های روستا از مراسمی است که در اسفند ماه و برای استقبال از نوروز برگزار می شود و با ساز و آواز، رقص و پایکوبی همراه است. همچنین سنت های خاص در طول سال همچون مراسم مذهبی، شب یلدا و ... نیز گردشگران را به سوی این روستا می کشانند.

 

پاییز و زمستان که ایام غیرِ کاری ساکنان روستا محسوب می شود سر و صدای بازی های محلی مانند اسب سواری، گرزبازی، غل غلان، بارباران، کوشه کوشه و چاک چاک در کوچه های روستا طنین انداز می شود و شادی و نشاط را به ارمغان می آورد.

 

 یکی از دیدنی ترین مراسم روستا رقصی است که به آن هل پرکی می گویند که هر حرکت آن نمادی از رزم در گذشته را به نمایش می گذرد. حتما نباید بساط عروسی به پا باشد تا این رقص در روستا انجام شود. در هر زمانی که به روستا بروید ممکن است شاهد این رقص باشید.

 

تفریحات در روستای پالنگان

اقامت و شب نشینی: حتما سعی کنید حداقل یک شب را در پالنگان اقامت کنید. وقتی که شب از راه می رسد روستا جلوه ای بی نظیر دارد. اگر محلی که برای اقامت انتخاب کرده اید، چشم انداز خوبی به روستا داشته باشد می توانید در کنار لذت بردن از سکوت شب و البته صدای حیوانات نگاهی هم به خانه های روستا داشته باشید که با روشن شدن چراغ های شان جلوه ای تازه پیدا کرده اند. اگر به سوی یکی از رستوران های روستا بروید، صاحبان شان هم صحبت خوبی برای شما خواهند شد و قصه های جالبی را برای تان خواهند گفت.

 

شکم گردی: یکی از بهترین تجربه ها در پالنگان چشیدن طعم ماهی کبابی های آن است. رستوران های کوچکی در کنار رودخانه سیروان شکل گرفته اند که غذاهای محلی را برای تان سرو می کنند. در کنار ماهی کبابی که با سبزیجات مخصوص طبخ می شود می توانید از طعم دلمه های سنتی روستا، آش دوغ و خوراکی های خوشمزه دیگر نیز لذت ببرید.

 

منبع: کارناوال

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.