2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
معرفی کامل مکان‌های دیدنی و گردشگری استان کردستان

معرفی کامل مکان‌های دیدنی و گردشگری استان کردستان

طبیعت سرسبز و مسحور کننده فصل بهار، آب و هوای دلپذیر و میوه‌های خوشمزه تابستان، طبیعت زیبا و سور انارها در پاییز و روسفیدی زمستان در استان کردستان شما را به این سرزمین فرا می‌خواند.

دوات آنلاین-استان کردستان یکی از پرجاذبه‌ترین استان‌های کشور برای سفر و گردشگری است به ویژه این‌که این استان در هر 4 فصل ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد.

 

طبیعت سرسبز و مسحور کننده فصل بهار، آب و هوای دلپذیر و میوه‌های خوشمزه تابستان، طبیعت زیبا و سور انارها در پاییز و روسفیدی زمستان در استان کردستان شما را به این سرزمین فرا می‌خواند.

 

منظره‌های طبیعی، چشمه سارهای خروشان، خانه‌های کاه‌گلی و سنگی روستایی، همراه با مردمان با صفا و مهمان نواز از جمله ویژگی‌های استان کردستان است که هرساله گردشگران زیادی به این دلیل به کردستان سفر می‌کنند.

 

آداب و رسوم و سنت‌های چندین هزار ساله، خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی، جشنواره‌های برداشت محصولات مختلف و… نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری کردستان هستند. هر نقطه از استان کردستان دارای زیبایی‌های منحصر بفرد خود است که آشنا شدن با فرهنگ و جاذبه‌های این استان قطعاً برای کسانی که تاکنون به این استان سفر نکرده‌اند، خالی از لطف نیست.

 

آوات مکاری، رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: گردشگران و خانواده‌های استان کردستان را از بُعد جاذبه‌های فرهنگی طبیعت گردی برای مسافرت انتخاب می‌کنند و علاوه بر این، کردستان از لحاظ گردشگری خرید هم موردپسند گردشگران و مسافران است.

 

سنندج، دارای بیشترین جاذبه قابل بازدید در کردستان

آوات مکاری با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های ورود گردشگر به کردستان، گردشگری خرید در دو شهر بانه و مریوان است، افزود: در کنار این مسئله، شهر سنندج دارای بیشترین جاذبه‌های قابل بازدید در استان کردستان است که خانه کُرد، موزه سنندج، مسجد جامع، عمارت مشیر دیوان، بافت قدیم سنندج، بازار قدیم سنندج، عمارت خسروآباد و در نهایت پارک جنگلی آبیدر بهترین نقاط برای گردشگران محسوب می‌شوند.

 

وی عنوان کرد: تورهای سه روزه گردشگری برای تمامی مناطق استان وجود دارد، از جمله تور سنندج، مریوان و هورامان که گردشگران می‌توانند سه روز را به خوشی در این سه نقطه بگذرانند، در حال حاضر در روستاهای منطقه ژاوه رود در نزدیکی شهر سنندج اقامتگاه‌های بوم گردی فعال هستند که گردشگری ارزان قیمت را رقم می‌زنند.

 

دریاچه زریوار مریوان، قطب گردشگری

رئیس گروه توسعه گردشگری میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: پس از شهر سنندج و جاذبه‌های آن، یک روز را می‌توان در شهر مریوان به سر برد و از نزدیک دریاچه زریوار را به عنوان قطب گردشگری استان دید، قایق سواری در دل دریاچه و گشت و گذار در جاده دور دریاچه که شامل منظره‌های طبیعی چندین روستاست. دیدن شهر لک‌لک‌ها، دشت بیلو، سایت پرنده نگری شروان و گردشگری کشاورزی نیز که جدیداً به دور دریاچه زریوار اضافه شده و شامل مراحل کاشت و برداشت برنج محلی مریوان است از دیگر زیبایی‌های این منطقه است. تهیه گوشت نسبتاً ارزان، بستنی مخصوص روستاهای دره تفی و کانی سانان و علاوه بر آن ماهی کبابی این منطقه نیز مشهور است.

 

وی ذکر کرد: همچنین دریاچه سد گاران، سایت تفریحی جت اسکی، پاراگلایدر سواری و چشم‌انداز زیبای جاده سرشیو (جاده‌ای که از مریوان به شهر سقز منتهی می‌شود) از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهر مریوان محسوب می‌شود.

 

مکاری در ادامه گفت: در ادامه اگر به هورامان برویم، در ورودی این منطقه، دربند روستای دزلی را داریم که دارای چشم اندازی زیباست و می‌شود توقف کرد و از زیبایی آن لذت برد، بعد از آن روستای دره‌کی قرار دارد که یک روستای گردشگری است و همچنین در امتداد آن گردنه ژالانه و تته واقع شده که دارای زیبایی‌های منحصر بفردی هستند.

 

دره هورامان پُر از روستای بکر

وی با اشاره به اینکه در خود دره هورامان نیز پنج الی شش روستای بکر و طبیعی قرار دارند که هرکدام از آنها مناطق ویژه‌ای برای گردشگری هستند، تصریح کرد: خود هورامان تخت، معماری پلکانی منحصر بفردی دارد و روستا به شکل هرم گونه ساخته شده است، در بالا دست روستا نیز دریاچه فصلی وجود دارد که تفرجگاه خاصی را برای گردشگران فراهم کرده است.

 

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: دیدار از بازار سنتی، مسجد جامع، مقبره پیرشالیار، کارگاه‌های صنایع دستی خانگی ارغوان بافی و کلاش بافی و چشم‌انداز بی نظیر روبروی روستا از جمله دیگر جاذبه‌های اورامان هستند.

 

وی گفت: اگر کسی بخواهد در زمان رویداد خاصی به این منطقه سفر کند می‌تواند در ۱۵ اردیبهشت که مراسم کومسای و ۱۵ بهمن هرسال که مراسم عروسی پیرشالیار است به اورامان سفر کند و از آئین‌های کهن و سنت‌های قدیمی این روستا لذت ببرد.

 

مکاری اضافه کرد: از اورامان به روستاهای دیگر مسیر پیوسته‌ای وجود دارد که روستاهای هدف گردشگری بلبر، ژیوار، سلین و … نیز با دارا بودن اقامتگاه‌های بوم گردی و سه هتل در روستاهای اورامان، سلین و نوین پذیرای گردشگران هستند. در نهایت نیز می‌توان به دریاچه سد داریان رفت و از چشمه خروشان بل بازدید کرد.

 

قلعه تاریخی زیویه و بازار سنتی شهر سقز

وی در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم به شهر سقز برویم، قلعه زیویه را می‌بینیم که در حدود ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سقز قرار دارد، زیویه از لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد و بهتر است از تور لیدرها برای آشنایی با این قلعه استفاده شود تا لذت بیشتری را از این مکان تاریخی برد. زیویه در کنار غار کرفتو که فاصله‌ای در حدود ۴۵ دقیقه دارند می‌تواند مسیر خوبی برای سفر و تورگردانی باشد.

 

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کردستان افزود: سقز بیشتر با بازار قدیمی که دارد خودنمایی می‌کند، کاروانسرای قدیمی تاجوانچی (سرای اتحاد) یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر است که در بخش غربی حمام حاج صالح قرار گرفته است. مسجد دومناره تاریخی سقز شاخص‌ترین بنای این شهر است. همچین مجتمع تفریحی گردشگری زوزان نیز در این شهر برای گردشگران وجود دارد.

 

وی عنوان کرد: شهر سقز به دلیل قرار گرفتن در حدفاصل استان‌های آذربایجان و کردستان یک شهر ارتباطی است و همچنین می‌توان از این شهر برای رفتن به شهر بانه که یک شهر تجاری در کردستان است، برنامه‌ریزی کرد.

 

بانه، شهری تجاری و گردشگری

رئیس گروه توسعه گردشگری میراث فرهنگی کردستان ذکر کرد: بعد از شهر سقز، به بانه می‌رسیم که بیشتر به عنوان شهری تجاری به واسطه دارا بودن تعدادی زیادی مرکز خرید و پاساژ شناخته شده است، اما گردنه خان، دریاچه سد سبدلو، روستاهای «نجنه» و «هفتاش» با دارا بودن قرآن تاریخی، روستای «بیان دره» و درخت کهنسالش، منطقه تفریحی دوکانان، پارک پیرمراد، کوه آربابا، منطقه‌های گردشگری سورین و بویین و روستاهای شوی و مسجه نیز دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهر بانه هستند.

 

غار کرفتو دیواندره، مهمترین جاذبه تاریخی کردستان

وی تصریح کرد: مهمترین جاذبه تاریخی استان کردستان غار کرفتو است که در تقسیم بندی‌های جدید جزو شهر دیواندره قرار گرفته و با معماری خاص خود در چهار طبقه احداث شده است. این غار یکی از جاذبه‌های پربازدید استان بوده که بهترین فصل برای بازدید از آن بهار و تابستان است. طبیعت بی نظیر منطقه سارال و چهل چشمه نیز برای کوهنوردان و گردشگران یکی دیگر از جاذبه‌های شهرستان دیواندره محسوب می‌شود.

 

قلعه قمچقای و پل تاریخی صلوات آباد در بیجار

مکاری در ادامه سخنان خود گفت: به شرق استان اگر برویم، به شهر بیجار می‌رسیم که را در خوی جای داده است. قلعه تاریخی قمچقای، بازار قدیمی و تیمچه حاج شهباسرای امیرتومان، روستای تاریخی خسروآباد، روستای صلوات آباد با پل قدیمی اش که بر روی رودخانه قزل اوزن واقع شده است و سایت حیات وحش بیجار از جمله جاذبه‌های مهم برای گردشگران هستند.

 

سراب قروه و چشمه باباگورگور

وی افزود: شهر قروه را نیز در جنوب شرقی استان داریم که دروازه ورودی استان کردستان از پایتخت و مناطق مرکزی و کانون‌های جمعیتی به کردستان است.

 

وی ادامه داد: سراب این شهر جاذبه‌ای زیبا برای گردشگران محسوب می‌شود، همچنین منطقه حفاظت شده بدر و پریشان با مساحت ۴۳ هزار هکتار در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب شهر قروه قرار گرفته است؛ منطقه‌ای کوهستانی که از کوه‌های صخره‌ای، دره‌های کم عمق، تپه ماهورها و ارتفاعات به هم پیوسته تشکیل شده است. چشمه باباگورگور نیز در این شهر از دیگر مناطق جذاب برای گردشکران محسوب می‌شود.

 

کارشناس گردشگری میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: در کنار دست قروه و در حدفاصل این شهر با شهر سنندج (مرکز استان)، شهرستان دهگلان قرار دارد که در این شهر مردم از حواشی دو سد سورال و سنگ سیاه برای تفریح و گردشگری استفاده می‌کنند.

 

پالنگان، روستای هدف گردشگری در کامیاران

وی اضافه کرد: در جنوبی‌ترین نقطه استان، شهر کامیاران واقع شده که مسیر ارتباطی آن به شهر مریوان بسیار زیباست، در شمال شرقی این شهرستان، زیارتگاه شیخ عباس کومایین قرار دارد.

 

وی ادامه داد: روستای گردشگری پالنگان با معماری پلکانی و دارا بودن مجتمع شیلات ماهی، چشمه آبشارها و باغ‌های اطراف آن مقصد خوبی برای گردشگران است. دریاچه سد زیویه، تفرجگاه یادگار امام، زیارتگاه حضرت عکاشه در روستای کاشتر که در مسیر روستای پالنگان واقع شده و روستای تنگی ور و کتیبه تاریخی آن از مناطق زیبای کامیاران برای گردشگران هستند.

 

تنظیم جدول جشن‌ها و رویدادهای کردستان

وی خاطرنشان کرد: جاذبه دیگری نیز که در کردستان وجود دارد، بحث رویدادهاست، ما در حال تنظیم جدولی هستیم که شامل زمان برگزاری جشن‌ها همچون مراسم کومسای و عروسی پیرشالیار، انواع جشنواره‌ها همچون جشنواره اسب زیبای کُردی، جشنواره توت فرنگی روستای شیان، قوره در روستای دولاب، به زرد در روستای طاء، شاه توت در روستای گلین، انار در روستای سلین، توت سفید در روستای بیساران و … هستیم.

 

کارشناس گردشگری میراث فرهنگی کردستان گفت: متأسفانه اتفاقی که برای این جشنواره‌ها می‌افتد این است که ماه‌های قمری هر سال ۱۰ روز جلوتر می‌آیند و به همین دلیل ماه‌های محرم، صفر و رمضان به زمان برگزاری جشنواره‌ها می‌آیند، به این دلیل ما تقویم ثابت گردشگری را نه در کردستان و نه در ایران نداریم هرچند ما تقویم و جدول گردشگری خودمان را تنظیم می‌کنیم.

 

وی یادآور شد: برای آشنایی بیشتر با استان کردستان، علاوه بر سایت اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان، سایت گردشگری استان نیز به آدرس wwww.tkurd.ir در دسترس بوده و اطلاعات لازم را می‌توان از این سایت دریافت کرد. همچنین اپلیکیشنی هم با عنوان «میوان» تهیه شده که می‌توان آن را دانلود کرد و با نقاط گردشگری استان کردستان آشنا شد.

 

با توجه به آمارهای ارائه شده، استان کردستان در تعطیلات خردادماه امسال یکی از استان‌های دارای بیشترین آمار گردشگر بوده که با توجه به وجود کم و کاستی‌ها در بخش زیرساخت‌های گردشگری، می‌طلبد که مسئولان امر بیشتر برای ایجاد امکانات رفاهی و زیرساخت‌های گردشگری در این استان همت بگمارند.

 

منبع: ایسنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.