2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
پشت پرده نوشته شدن و ساخت سریال گاندو

پشت پرده نوشته شدن و ساخت سریال گاندو

متنی که تیم تحقیق در اختیار من قرار دادند را مبنای کار قرار دادم ولی فهمیدم برای هیجان بیشتر و جذاب بودن داستان باید یک سری پرونده‌های مرتبط و جذاب را برای فضاسازی بهتر و کشش بیشتر داستان به سریال اضافه کرد.

دوات آنلاین-نویسنده سریال گاندو گفت: برای نگارش این مجموعه در ابتدا یک سری تحقیقات را آغاز و درکنارش از قدرت تخیل و داستان پردازی هم استفاده کردم البته فقط به اینها اکتفا نکرده و تمام مصاحبه ها و ویدیوهای مربوطه به عملیات های جاسوسی و امنیتی را در اینترنت دنبال کردم.

 

آرش قادری نویسنده سریال گاندو درباره ایده شکل گیری داستان این مجموعه گفت: من برای نوشتن، پرونده خاصی را در نظر نداشتم زمانی که درباره نگارش سریال با من صحبت شد قبل از من محسن جسور و تیمش روی این موضوع تحقیق و پژوهش انجام داده بودند و یک مجموعه تحقیقات در اختیار من قرار گرفت که برایم خیلی جذابیت داشت. در ابتدا یک سری تحقیقات را آغاز و در کنارش از قدرت تخیل و داستان پردازی هم استفاده کردم.

 

وی افزود: البته فقط به اینها اکتفا نکردم و تمام مصاحبه‌ها و ویدئوهای مربوطه را در اینترنت دنبال کردم. متنی که تیم تحقیق در اختیار من قرار دادند را مبنای کار قرار دادم ولی فهمیدم برای هیجان بیشتر و جذاب بودن داستان باید یک سری پرونده‌های مرتبط و جذاب را برای فضاسازی بهتر و کشش بیشتر داستان به سریال اضافه کرد. همه اینها دست به دست هم دادند تا متن «گاندو» برای فصل اول شکل بگیرد.

 

نویسنده سریال گاندو درباره سختی نگارش این ژانر سریال ادامه داد: نگارش کار جاسوسی کار سختی است. در ایران کارگاه خصوصی نداریم البته در دنیا هم معمولاً این اتفاق نمی‌افتد. هر موضوعی که امنیتی باشد توسط نیروهای امنیتی انجام می‌شود. ما سعی کردیم یک مجموعه‌ای را در قصه تعریف کنیم که علاوه بر اتکا به موازین مرسوم نظام ایران، بخشی از آنها هم تجمیع عملکرد چند نهاد امنیتی باشد. در نگارش این متن فاصله گذاری بین نهاد امنیت و پلیسی کار سختی بود چون سال هاست هیچ اطلاع رسانی درستی برای تفکیک این دو نهاد نشده و برای مردم تفکیک این دو نهاد روشن نیست. انتقال این نگرش به مردم وحتی گروه تولید کننده آثار سخت و دشوار است.

 

قادری اظهار داشت: یکی دیگر از سختی‌های چنین کارهایی این است که درباره این موضوعات باید پرسش کنید که این پرسش از نهادهای مربوطه بسیار سخت است چون باید به سراغ پرسش از یک نهادی که همیشه پرسشگر بوده، بروی.

 

نویسنده گاندو درباره اینکه آیا در زمان نگارش به بازیگر خاصی فکر می‌کرد یا نه ادامه داد: در مورد اینکه به بازیگر خاصی فکر کنم قطعاً نه؛ من هیچ وقت روی بازیگر فکر نمی‌کنم چون اگر به یک نفر فکر کنیم و نتواند حضور پیدا کند برای نویسنده آزاردهنده است من هیچ وقت در هیچ متنی به بازیگر خاصی فکر نمی‌کنم. اما در «گاندو» به خاطر همکاری نزدیک بین تیم تولید و فیلمنامه نویس معمولاً برای انتخاب بازیگر بین من، جواد افشار و مجتبی امینی کار مشورت صورت می‌گرفت تا بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنیم و بابت این همراهی بسیار خوشحال هستم.

 

این نویسنده در انتها درباره مهترین چالش خود در این سریال افزود: من سالهای زیادی است که با صدا و سیما کار می‌کنم. مهمترین چالش من دراین سال‌ها این است که روی ریل خودم کار و البته جریان سازی کنم در هوش سیاه و ماتادور هم این کار را انجام دادم و تلاش کردم داستان عشق‌های مثلثی را تکرار نکنم. سعی کردم داستان خوب بسازم. در این سریال، هم در ساختار نگارش و هم محتوا موضوع بسیار پیچیده‌ای را مطرح کردم که از این زاویه با نهایت جسارتی که از طرف صدا و سیما، تهیه کننده و مؤسسه شهید آوینی به من داده شده پیش رفتم که اگر نویسنده دیگری خواست این موضوعات را ادامه دهد از من رد شود و جسارت پرداختن داشته باشد.

 

منبع: ایرنا

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.