2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
۹ راهکار و دستور ضروری طب سنتی برای حُسن روزه‌داری

۹ راهکار و دستور ضروری طب سنتی برای حُسن روزه‌داری

طب حکیمانه اسلامی ـ ایرانی برای حسن روزه‌داری و تقویت پیکر آدمی، الگوی متناسب با هر طبعی را دارد و ضمن ارائه یک الگوی یک نواخت برای همگان، با تکیه بر مزاج‌شناسی و به تناسب طبع هر کسی دستورهای ویژه‌ای دارد.

دوات آنلاین-ماه مبارک رمضان فرصتی برای رشد و اعتدلای روح است البته لازمه این اعتلا، ایجاد ظرفیت مناسب در پیکر آدمی است.

 

طب حکیمانه اسلامی ـ ایرانی برای حسن روزه‌داری و تقویت پیکر آدمی، الگوی متناسب با هر طبعی را دارد و ضمن ارائه یک الگوی یک نواخت برای همگان، با تکیه بر مزاج‌شناسی و به تناسب طبع هر کسی دستورهای ویژه‌ای دارد؛ در ادامه تدابیر عمومی هر طبع را به اختصار توضیح می‌دهیم:

 

1. سحری مقوی و با طبع گرم بخورید

از سحری کم نگذارید! متاسفانه در روزگار ما، به دلیل افطاری دادن، افطاری‌ها مقوی شده و در مقابل سحری خوردن، به حاشیه رفته است؛ اگر فرصت کافی برای پخت و پز سحری ندارید، نترسید اما، نان و پنیر یا نان و ماست هم نخورید که قوت ندارد؛ برای سحری آماده و ساده، ارده شیره یا خرما با نان، یا بادام، یا نخودچی و کشمش، خوراک مقوی و پرانرژی هستند و تا افطار قوت لازم را به شما می‌دهند؛ اگر فرصت پختن دارید، آبگوشت، فسنجان، کله پاچه، قرمه سبزی، قیمه، هلیم و... هم نخورید.

 

2. سحری را زود بخورید

تا می‌توانید بکوشید حداقل نیم ساعت بین سحری خوردن و اذان صبح فاصله داشته باشید تا هم به نیایش سحرگاهی برسید، هم فرصت خوبی برای نوشیدن و بستن راه عطش؛ زیرا خوراکی که ما پیشنهاد کردیم، اسباب تشنگی را تقویت می‌کند، بهتر است فاصله خوردن و نوشیدن از جمله در سحرگاه، آنقدر باشد که هضم اول پایان یابد و کار معده تمام شود و با ریختن آب خنک یا نوشیدن با طبع سرد، معده آسیب نبیند.

 

3. کم ولی خوب بنوشید

این اشتباه است که برای پرهیز از عطش باید زیاد آب بخورید؛ بهتر است با آب اندکی آبلیمو یا سرکه میل کنید؛ اگر تخم شربتی، تخم ریحان، یا خاکشیر هم داشتید، این اقلام ذخیره آب بدن را نگه می‌دارند؛ آب سرد و یخ به ویژه پس از غذای چرب و شیرین هم نخورید حتی می‌توانید با افزودن چند قطره آب لیمو یا آب نارنج یا آب غوره به چای یا هر دمنوش دیگری از حرارت کبد در طول روز بکاهید و عطش احتمالی را آرام کنید.

 

4. بدون نوشیدن، عطش را درمان کنید!

اگر در طول روز، گرفتار عطش شدید، ذکر شریف «لا اله الا الله» از عطش شما کم می‌کند همچنین بکوشید در سایه باشید، سایه‌سار درختان دارای طبع خنک، مانند بید، عطش را خوب رام می‌کند؛ نگاه کردن به رنگ سبز و انگشتر فیروزه نیز از عطش می‌کاهد؛ حکمای گذشته مانند «سید میر علی نقی شریف» (ره) برای کاهش عطش صحراگردان حتی در دهان گذاردن انگشتر فیروزه و نیز نقره و مروارید را هم توصیه می‌کردند؛ بوئیدن عرق بید و عرق بیدمشک یا دستمال آغشته به ماست یا سرکه نیز عطش شما را کم می‌کند.

 

5. بدون خوردن، گرسنگی را کم کنید!

یاد گرسنگی روز رستاخیز شما را در تحمل گرسنگی روزه ماه رمضان یاری می‌کند همچنین بوئیدن عطر گل محمدی، خرما، نخودچی، بادام هم اندکی از سردرد و ضعف ناشی از گرسنگی را کم می‌کند زیرا مغز از راه بوئیدن نیز تغذیه می‌‌شود، به همین جهت است که برای مهار سودای زیاد مغز یا افسردگی شدید با استشمام بوی خوش، مغز بیمار را برای غلبه بر سودازدگی تغذیه می‌کنیم.

 

6. تحرک را کم کنید

در طول روز ماه رمضان، تحرک خود را کم کنید تا سلولهای بدن نیاز به آب و غذای مضاعف نداشته باشند مخصوصا تحرک شدید که موجب تعریق هم می‌شود، رطوبت بدن را به شدت می‌کاهد؛ بهتر است ورزش و جنب و جوش و تکاپوی جدی را برای بعد از افطار برنامه‌ریزی کنید.

 

7. جورواجور خوری نکنید

از مصائب افطاری دادن در روزگار ما، پیشکش کردن انواعی از غذاهای رنگارنگ است در حالی که جورواجور خوری، بلای روزه‌دار است؛ به هین دلیل است که برخی از روزه‌داران در ایام پایانی ماه مبارک رمضان با افزایش کبد چرب یا نارسائی معده به استقبال عید فطر می‌روند! افطاری ساده نه تنها با صرفه‌جوئی ملازمه دارد که برای حفظ سلامت روزه‌دار لازم است؛ برای همین اگر هم مجبور شدید در سفره مهمانی برای به دست آوردن دل میزبان، خوراک متنوع تناول کنید، به معده خود بین افطاری و شام، یک ساعتی فرصت بدهید، به ویژه سرد و گرم خوردن و چرب و شیرین روی معده ریختن، بسیار مضر است.

 

8. با سردخوری، افطار نکنید

نوشیدن آب یخ، خوردن ماست یا سالاد یا هنداونه یا خیار یعنی تحمیل سردی شدید بر معده گرسنه؛ برای اینکه از دستگاه گوارش خود به سبب تحمل چند ساعت گرسنگی تقدیر کنید، با خوراک گرم و لطیف از آن پذیرائی کنید خرما و یک نوشیدنی گرم مانند آب داغ یا شیر داغ همراه با اندکی گلاب، بهترین پذیرائی از معده روزه‌دار است البته ماست و سالاد یا هندوانه و نیز شربت بیدمشک، کاسنی یا شاطره هم برای کاستن از عطش در روز بعد و هم بهبود کارکرد کبد، مفید است اما تناول این خوراک سرد را به حداقل یک ساعت بعد از افطار موکول کنید.

 

9. برای تقویت معده بکوشید

اگر زخم معده و اثنی عشر، سوزش معده، آروغ شدید یا برگردان (رفلاکس) معده دارید، معده خود را با عرق نعناع یا عرق زیره یا عرق زنیان همراه با عسل یا نبات، تقویت کنید؛ بهترین معجون برای تقویت معده این ترکیب ساده است؛ یک قاشق تخم بارهنگ را در یک لیوان عرق نعناع، 20 دقیقه بجوشانید و پس از اینکه ولرم شد با یک قاشق عسل، آخر شبها میل کنید؛ بدین ترتیب معده شما قوی می‌شود؛ همزمان از سرخ کردنی، ادویه‌های تند، ترشی‌های تیز، ماست و سرکه، کمتر استفاده کنید تا کارکرد معده شما بهبود یابد.

 

منبع: تسنیم/ محمد مهدی شیر محمدی-پژوهشگر و مولف طب سنتی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.