2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چرا به روستای ساحلی درك استان سیستان و بلوچستان برویم و چگونه از آن لذت ببریم

چرا به روستای ساحلی درك استان سیستان و بلوچستان برویم و چگونه از آن لذت ببریم

درك یكی از روستاهای بخش زرآباد شهر كنارك از استان سیستان و بلوچستان است؛ درست جایی كه كویر، دریا را در آغوش می‌كشد. مسیر رسیدن به این روستا چه از طرف چابهار و چه از طرف بندرعباس بسیار دیدنی، هیجان‌انگیز، معمولا خلوت و البته گاهی هم خطرناك است.

دوات آنلاین-اگر منظره پیش‌رویتان را در یك قاب بزرگ قرار دهید، شبیه به نقاشی‌های باب راس فقید می‌شود كه البته این‌بار دلش خواسته كمی مینیمال‌تر كار كند. «حالا یه دریای زیبا می‌كشیم كه رنگ آبی آسمونیش رو هیچ جا ندیدین. بعد با چند حركت قلم‌مو یه كویر از خط ساحل می‌كشیم. اینم چندتا رمل شنی، چندتا مرغ دریایی كه تو آسمون آبی پرواز می‌كنن، چندتا قایق كه رو دریا مشغول ماهی‌گیری‌ان. اما هنوز یه چیزی كم داره این نقاشی: حیفه كه روی این رمل‌های شنی چندتا نخل قرار ندیم.» این قاب رویایی و زیبا فقط در چند نقطه از جهان رنگ واقعیت به خود گرفته و اگر تا الان نمی‌دانستید یكی از این نقاط در ایران خودمان قرار دارد: روستای ساحلی «دَرَك.»

 

درك یكی از روستاهای بخش زرآباد شهر كنارك از استان سیستان و بلوچستان است؛ درست جایی كه كویر، دریا را در آغوش می‌كشد. مسیر رسیدن به این روستا چه از طرف چابهار و چه از طرف بندرعباس بسیار دیدنی، هیجان‌انگیز، معمولا خلوت و البته گاهی هم خطرناك است. در طول مسیر كوه‌های مریخی را خواهید دید، باغ‌های چشم‌نواز موز در شهر زرآباد را از دیده می‌گذرانید و بنا به مسیری كه برای رسیدن به درك انتخاب كرده‌اید، می‌توانید كوه‌های گل‌افشان را هم ببینید (این جاذبه‌های عجیب طبیعی در مسیر چابهار به درك در دسترس هستند). خود مسیر یك جاده دولاین دوطرفه است كه تردد خودرو در آن چندان زیاد نیست اما باید مراقب تردد شترها، بزها و بقیه موجوداتی كه ممكن است سر راهتان سبز شود، باشید.

 

كشف یك دنیای جدید به كمك توییتر

انگار همه‌چیز از یك توییت ساده شروع شده. كاربری به نام «نوید برهان‌زهی» در اسفند 95 در حساب توییتری خود چهار عكس از ساحل زیبای درك گذاشت و با یك توضیح ساده غوغایی در این شبكه اجتماعی به پا كرد. این پست هر چقدر بیشتر در فضای مجازی دست به دست می‌شد، مشتاقان سفر به این ساحل جادویی بیشتر و بیشتر می‌شد. این اتفاق همزمان شد با معرفی استان سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان در سال 1396 و همه چیز دست به دست هم داد تا شهرت این روستای ساحلی فراتر از شبكه‌های اجتماعی برود؛ تا جایی كه در بعضی از روزهای عید امسال ساحل به قدری شلوغ می‌شد كه جای پارك نصیب مسافران نوروزی نمی‌شد. البته این شلوغی‌ای كه خدمتان عرض می‌كنیم به‌هیچ‌وجه قابل قیاس با ترافیك‌های كشنده جاده‌های شمال كشور نیست.

چند نكته دركی

 نزدیك‌ترین شهر به درک، بندر كنارك است كه حداقل یك ساعت با آن فاصله دارید. بنابراین قبل از رسیدن به مقصد و در آخرین شهر بزرگ سعی كنید اقلام ضروری سفرتان را تهیه كنید. از طرفی دیگر، برای ماندن در این روستا دو گزینه پیش‌رویتان قرار دارد: چادر زدن یا اقامت در خانه‌های بوم‌گردی؛ تعدادی از اهالی روستا خدمات اقامت در این روستا را به مسافران ارائه می‌كنند. خانه‌های بوم‌گردی درك ساده و تمیز هستند و هركدامشان می‌توانند پذیرای بیشتر از هشت نفر باشد. در این میان یك گزینه دیگر هم دارید: گذری به درك بروید، چند ساعتی بمانید و دوباره به جاده بازگردید و به مقصد بعدی بروید.

 

 خود روستا به جز طبیعت بكر و ساحل زیبایش تفریح دیگری نمی‌تواند پیش‌رویتان بگذارد. یعنی اگر اهل طبیعت نباشید، وقتتان به درك رفته است. اما اگر دل به طبیعت بدهید، طلوع و غروب‌های بی‌نظیری در انتظارتان است (این لحظات را به آن قاب جادویی كه در اول متن به آن اشاره شد اضافه كنید تا ببینید چه لحظات بی‌نظیری می‌تواند چشم به راه شما باشد). خود ساحل با آن زیبایی‌هایش می‌تواند خستگی‌تان را از تن بیرون كند. اگر آن بخش از ساحل كه به جاده ختم می‌شود، شلوغ و پراز هیاهو بود، می‌توانید خط ساحلی را به سمت چپ ادامه دهید تا به تك نخلی برسید كه تنهای تنها و رو به دریا جا خوش كرده. دریای عمان هم با آن آب زلال و آبی‌اش می‌تواند ساعت‌ها شما را محو خودش كند. روی شن‌های نرم ساحل دراز بكشید و برای مدتی واقعا زندگی كنید.

 

با این تفاسیر به درك رفتن، سفر راحتی نیست و بیشتر به درد كسانی می‌خورد كه سفرهای ماجراجویانه و هیجان‌انگیز خوراكشان است. این یعنی سفر با خانواده، به‌خصوص اگر بچه كوچك همراهتان باشد، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، مگر آن‌كه قبلا در این گونه مسافرت‌ها جواب پس داده باشند.

 

چگونه برسیم، چی بخوریم؟

معمولا از دو مقصد اصلی راهی درك می‌شوند: از بندرعباس كه 517 كیلومتر راه است (حدودا بیشتر از شش ساعت) و از چابهار حدودا 157 كیلومتر (دو ساعت). هر دوي این مسیرها، جاده‌های زیبایی دارند و شهرها و روستاهای كوچكی بین راهتان است كه می‌توانید به آنها هم سر بزنید. از مسیر چابهار می‌توانید به تیس و غارهای معروفش سر بزنید، به بندر ماهیگیری كنارك بروید و ماهی ارزان بخرید، گل‌افشان كهیر را ببینید، از باغ‌های موز زرآباد دیدن كنید و موزهای كوچك خوشمزه‌اش را مزه كنید و در نهایت به روستای درك بروید. از طرف بندرعباس شما از میناب می‌گذرید، بندر جاسك را می‌توانید ببینید و با عبور از چند شهر كوچك دیگر به درك می‌رسید.

 

اگر اهل شكم‌چرانی هستید حتما غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان و روستای درك را امتحان كنید. غذاهایی مانند چهلی، كرایی و بریانی از جمله غذاهای بومی این منطقه است كه می‌شود هر سه آنها را با ماهی، گوشت قرمز یا مرغ سفارش داد. همچنین از نوشیدنی گرم و دلچسب این منطقه یعنی شیرچایی غافل نشوید كه می‌شود در زمان صرف صبحانه، بعد از ناهار، غروب، بعد از شام و... میل كرد.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.