2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
بیوگرافی کامل سلمان خان فوق ستاره بالیوود

بیوگرافی کامل سلمان خان فوق ستاره بالیوود

سلمان خان یک فیت‌نس کار حرفه‌ای است و از نوجوانی ورزش کرده‌ است. او هیکلی بسیار ورزیده و جوان دارد و بااینکه 54 ساله است اما فیزیک بدن و چهره‌اش هم‌طراز با فردی 30 ساله‌ است.

دوات آنلاین-اگر آیشواریا رای به دلیل زیبایی چهره‌اش و دختر شایسته جهان شدن به یک ابرستاره در هند و سینمای بالیوود تبدیل شده‌است، سلمان خان به خاطر توانایی‌هایش در هنرپیشگی و حرکات موزون به یک ابرستاره و ثروتمندترین بازیگر سینمای هند تبدیل شده‌ است.

 

عشق میان سلمان خان و آیشواریا به یکی از جنجالی‌ترین اخبار ستارگان بالیوود تبدیل شد. سلمان‌خان در اظهارنظری گفته‌بود عشقش به آیشواریا یک عشق هندی واقعی بوده‌است.

 

سلمان خان در 27 دسامبر 1965 متولد شد او فرزند سلیم خان نویسنده بزرگ هندوستانی و برادر سهیل خان دیگر سینماگر موفق هندی است.

 

سلمان خان یک فیت‌نس کار حرفه‌ای است و از نوجوانی ورزش کرده‌ است. او هیکلی بسیار ورزیده و جوان دارد و با اینکه 54 ساله است اما فیزیک بدن و چهره‌اش هم‌طراز با فردی 30 ساله‌است.

سلمان خان در سال ۱۹۸۸ بازیگری را با بازی در نقش فرعی فیلم Biwi Ho To Aisi ساخته جی کی بهاری به سینما قدم گذاشت و اولین موفقیت تجاری خود را مدیون اولین همکاری خود با سورج در سال ۱۹۸۹ در فیلم «منه پیار کیا» می‌داند که خیلی در کار او تأثیر گذاشت و سلمان توانست جایزه بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد را برای این فیلم به دست آورد.

 

هم چنین فیلم موفقیت‌های زیادی را نیز در خارج از هند کسب کرد و در کشورهای مختلفی از جمله اسپانیا نیز اکران شد و پر فروش‌ترین فیلم دهه ۸۰ لقب گرفت همین امر موجب شد تا سلمان در فیلم‌های متعدد بعدی بدرخشد .

 

۸  فیلمی که او در آن‌ها ایفای نقش کرده‌ است، درآمد ناخالصی در حدود بیش از ۱۰۰ کرور (۱۸٫۲میلیون دلار آمریکا) به دست آورد و او را به یکی از بازیگران برجسته و موفق، در تاریخ سینمای هند تبدیل کرد.

 

او پرطرفدارترین ستاره مرد سینمای هند است.

 

در سال ۱۹۹۹، سلمان خان، برای فیلم "کوچ کوچ هوتاهه" برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و توانست موفقیت‌های تجاری و انتقادی زیادی را کسب کند سپس در چندین فیلم خوش سلمان خان یکی از موفق‌ترین هنرپیشه‌های سینمای هند است. فیلم "منه پیار کیاً او پر فروش‌ترین فیلم دهه هشتاد لقب گرفته‌است .

 

او پر فروش‌ترین فیلم‌های سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۴ و ۱۹۹۹ و ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ را در کارنامه خود دارد که هیچ بازیگری در این صنعت تا به حال نتوانسته‌ است  هشت سال پر فروش‌ترین فیلم‌ها را دارا باشد .از سال ۲۰۱۰ به بعد او هیچ فیلم شکست خورده‌ای در کارنامه خود ندارد

 

او یکی از سه شخصی است که شکل تازه‌ای به فیلم‌های هندی طی دهه ۱۹۹۰ تا زمان حاضر دادند. ستاره‌ای با شهرت نقصان نیافته به رغم فراز و نشیبهای شخصی و حرفه‌ای، ستاره‌ای با رکورد قوی فروش گیشه بطور مداوم در طول دو دهه هنرپیشه‌ای که خود را به عنوان استاد تمام ژانرها اثبات کرد، ژانر عشقی، اکشن، درام یا کمدی. هیچ تجربه بالیوودی بدون فیلم‌های او کامل نیست.

 

هیچ سینماگری نمی‌تواند فیلم‌های او را نادیده بگیرد و هیچ نویسنده آینده تاریخ بالیوود نمی‌تواند او را در نظر نگیرد. جایگاه او در اصل سینمای هندی تضمین شده‌است و این بخاطر ساختن فیلم‌هایی با تأثیر گسترده و ماندگاراست.

یکی از کارهای سلمان نقاشی کردن است او بعضی از نقاشیهای خود را به حراج خیریه اهدا کرد تا برای آموزش کودکان محروم، پول جمع کند. او علاقه خاصی به کودکان دارد، مخصوصاً کودکانی که هر گونه مسئله سلامتی دارند یا دچار چالشهای ذهنی یا جسمانی هستند، او از بسیاری از سازمان‌هایی که برای کودکان کار می‌کنند، حمایت می‌کند

 

سلمان خان در ۲۰۱۵ به یکی از پرطرفدارترین بازیگرهای هند تبدیل شد. وی بعد از سبقت گرفتن از شاهرخ خان به بزرگترین بازیگر هند تبدیل شد. همچنین او به یکی از استعدادیاب‌ترین بازیگران تبدیل شد.

 

سلمان خان پسر بزرگ نویسنده، سلیم خان است و مادرش که همسر اول پدرش است سلما خان نام دارد. پدربزرگ پدری اش از پشتون های افغانستان بود که به هند عزیمت کرد و در آنجا و در مدیا پرادش سکنی گزید. مادر سلمان خان هندو است.

 

سلمان خان خودش یکبار گفته‌است که دورگه مسلمان–هندو است. نامادریش هلن نام دارد که قبلاً هنرپیشه بوده و با خود سلمان در چند فیلم بازی کرده‌ و خوش درخشیده‌است. دو برادر دیگرش، ارباز خان و سهیل خان، و دو خواهرش، آلویرا و آرپیتا، نام دارند. آلویرا با یک هنرپیشه و کارگردان با نام آتل آگنی هوتری ازدواج کرده‌ است.

 

سلمان خان تحصیلات خود را در دبیرستان در بندر مومبایی به پایان رسانید

 

اولین نقش اصلی او، مربوط به فیلم عاشقانه سورج برجاتیا با عنوان" منه پیار کیاً بود که در سال ۱۹۸۹ ساخته شد. این فیلم یکی از پرفروشترین فیلم‌های تاریخ هند به‌شمار می‌رود. سلمان در این فیلم توانست جایزه Filmfare برای بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد را بدست آورد. بعدها، این فیلم به زبان انگلیسی، با اسم" زمانی که عشق صدا می‌کند(Love Calls) " ترجمه شد و یک نسخه ۱۲۵ دقیقه‌ای آن، بزرگترین موفقیت در بازار کارائیب در گویان بود، و همچنین، باکس آفیس ترینیداد و توباگو را تحت تأثیر و سلطه خود قرار داد. همچنین فیلم به زبان اسپانیایی نیز دوبله شد که اولین آزمایش دوبله شده، در نوع خود است.

 

در سال ۱۹۹۴ بود که سلمان مجدداً" با سورج در فیلم "هم آپ که هه کون" خوش درخشید و به همراه مادوری به موفقیت فوق‌العاده‌ای رسیدند و درآمدی بیش از ۱۳۵ کرور (۲۴٫۵۷میلیون دلار آمریکا) کسب کرد. این فیلم نه تنها بزرگترین موفقیت آن سال بود بلکه یکی از پرفروشترین فیلم‌های بالیوود محسوب وتا هفت سال پر فروش‌ترین فیلم تاریخ بالیوود حساب می‌شد.

 

در جایزه فصلی سال ۱۹۹۵، این فیلم موفق به کسب ۵ جایزه فیلم برتر، و همچنین موفق به کسب جایزه ملی برای محبوب‌ترین فیلم سال، شد. این فیلم تمام رکوردهای قبلی را شکست و رکورد خود را به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های بالیوود در طول تاریخ را به مدت ۷ سال حفظ کرد و در خارج نیز اولین ال تایم بلاک باستر ان زمان لقب گرفت و توانست بالیوود را وارد مرحله جدیدی بکند و از نظر باکس افیس دهه ۹۰ به دو مرحله تقسیم می‌شود یکی قبل از اکران این فیلم و دیگری بعد از ان زیرا از بعد از اکران این فیلم بالیوود کاملاً از نظر فروش متحول شد و وارد مرحله جدیدی شد.

در سال ۱۹۹۵، سلمان در فیلم کاران آرجون به کارگردانی راکش روشن پهلو به پهلوی شاهرخ خان خوش درخشید.

 

سلمان همچنین در دو فیلم دیگر در سال ۱۹۹۷ بازی کرد به نام‌های «جوروا» و «آزار» که یکی کمدی بود و توسط دیوید داوان کارگردانی شد و سلمان نقش دوگانه دوقلوهایی را بازی می‌کرد که از بدو تولد از هم جدا شده بودند و دیگری یک فیلم اکشن بود که توانست در گیشه خوب عمل کند.

 

در سال ۱۹۹۸، سلمان در پنج فیلم مختلف بازی کرد. اولین فیلم او یک فیلم کمدی عاشقانه به نام «پیار کیا تو درنا کیا» بود که نقش مقابل او را کاجول بر عهده داشت. این فیلم یکی از بزرگترین موفقیت‌ترین فیلم‌های ان سال در باکس افیس محسوب می‌شود. این موفقیت تا حدودی با درام «جب پیار کیسی سه هوتاهه» تداوم یافت. سلمان خان نقش مرد جوانی را بازی کرد که کودکی را به فرزندی قبول کرده بود و مسئولیت آن را پذیرفته بود و ادعا می‌کرد که فرزندش است.. سلمان با بازی در این فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کند.

 

در سال ۱۹۹۹، سلمان خان در سه فیلم به نام‌های "هم سات سات هه" و "هم دل دچوکه صنم" و " بیوی نامبر وان " بازی کرد که در فیلم "بیوی نامبر وان " نقش روبروی سلمان خان بر عهده کاریشما کاپور بود و توانستند دومین فیلم پر فروش سال را رقم بزنند

 

در سال ۲۰۰۰، سلمان خان در فیلم‌های «هر دیل جو پیار کرگا» و «چوری چوری چوبکه چوبکه» بازی کرد. موضوع فیلم دوم در مورد رحم اجاره ای بود. سلمان در این فیلم نقش یک مرد صنعتگر ثروتمند را بازی می‌کرد که پس از ناباروری همسرش از یک رحم اجاره ای کمک گرفت. انتقاداتی به نقش پیچیده و عجیب او در این فیلم شکل گرفت و گزارش زیادی ایجاد شد که این نقش با دیگر نقش‌های قبلی او تفاوت زیادی دارد و اعتراضات زیادی به فیلم شد به‌طوری‌که حتی نسخه قاچاق فیلم در حالی که فیلم روی پرده بود منتشر شد و در کل فیلم از تمام جوایز جشنواره‌ها حذف شد و سینماها نیز کاهش پیدا کردند.

در سال ۲۰۰۲، با یک وقفه، در فیلم "هم تومهار هه صنم " درخشید . او در سال ۲۰۰۳ در فیلم "تره نام" بازی کرد و در مورد بازی وی، تاران چنین بیان داشت: سلمان خان در نقشی که داشت استثنایی ظاهر شد و کاملاً با آن نقش سازگاری داشت. او در سکانسهایی که پر از تشویش و نگرانی بود خوب ظاهر شد. او نقش فرد شکننده و حساسی را بازی کرد که وضعیت نامناسبی داشت. طغیانهای احساسی او عالی هستند. وی سپس در فیلم هالیوودی با نام Marigold ظاهر شد که داستان عشقی یک مرد هندی با یک زن آمریکایی بود. سلمان خان مجری فصل دوم برنامه تلویزیونی "داس کا دام " در سال ۲۰۰۹ شد که به مراتب موفق تر از فصل اول که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت ظاهر شد این برنامه تلویزیونی برای Sony Entertainment Television بوده و TRPهای بالایی را به خود اختصاص داد و بر اساس گزارش‌ها، این برنامه به Sony TV کمک کرد تا در رتبه‌بندی تلویزیون هند به جایگاه سوم دست پیدا کند

 

سلمان خان در سالهای بعد موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای پیدا کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۷ سلمان خان با بازی در فیلم تیوبلایت ظاهر شد. این فیلم به کارگردانی کبیرخان و بازیگری سهیل خان بود؛ و فروش متوسطی داشت سلمان خان بعد از تیوبلایت سراغ تایگر زنده است رفت. این فیلم در کریسمس ۲۰۱۷ روی پرده سینما رفت و رکورد بهترین فروش سال را رقم زد. در نخستین روز اکرانش رکورد پرفروش‌ترین آغاز روز غیرتعطیل کل بالیوود را شکست؛ و به تنهای صاحب این لقب شد. وی اولین بازیگری است که دارای سه فیلم ۳۰۰ کروری (باجرنگی بایجان و سلطان و تایگر زنده است) هست. تایگر زنده است در حال حاضر پرفروش‌ترین فیلم سلمان خان و سومین فیلم پرفروش هند است. این فیلم به کارگردانی عباس علی ظفر بود. در این فیلم سلمان خان نقش یک مأمور را بازی میکند که در دل داعش می‌رود؛ وبه کمک زویا ۲۵ اسیر پرستار هندی را نجات می‌دهد. این دومین همکاری سلمان خان با عباس علی ظفر خان بود

سلمان خان  در آپارتمان Galaxy در مومبای -بندرا زندگی می‌کند. او همچنین ۱۵۰ جریب زمین در Panvel دارد که دارای سه خانه ویلایی، استخر و سالن ورزشی است.

 

به عنوان یک بدن ساز، اندازه‌های او عبارتند از دور سینه، ۴۲ اینچ، عضلات دوسر ۱۷ اینچ، دور کمر، ۳۰ اینچ.

 

سلمان در سال ۱۹۹۹، رابطه دوستی با هنرپیشه زن بالیوود آیشواریا رای را آغاز کرد، رابطه آن‌ها اغلب در رسانه‌ها گزارش می‌شد تا این که این زوج در سال ۲۰۰۱ از هم جدا شدند. لازم است ذکر شود که سلمان و آیشواریا با هم نامزد بودند. سلمان خان به خاطر جدایی از آیشواریا، خیلی ناراحت بود و چند بار هم دست به خودکشی زد. اما با کمک‌ها و دلداری‌های سانجی دات و همسرش، توانست آیشواریا را  فراموش کند. سلمان خان، رابطه خود را با کاترینا کیف را آغاز کرداما پس از سال‌ها حدس و گمان، کاترینا در مصاحبه‌ای با یک مجله در سال ۲۰۱۱ اعتراف کرد که او چندین سال یک رابطه جدی را با سلمان داشته که در سال ۲۰۱۰ پایان یافت. سلمان در ماه اوت ۲۰۱۱ اقرار کرد که مبتلا به trigeminal neuralgia درد عصبی است. اختلال عصب مربوط به صورت که بطور متداول به بیماری خودکشی معروف است.

 

او در یک مصاحبه بیان داشت که در۷ سال گذشته، در خفا از این بیماری رنج می‌برده‌است اما حالا درد، غیرقابل تحمل شده‌ است. این بیماری حتی صدای او را تحت تأثیر قرار داده و کمی کلفت‌تر (خشن تر) کرده‌است.

 

در سال ۲۰۰۴، از قول مجله مردم در ایالات متحده، سلمان خان به عنوان هفتمین فرد خوش چهره جهان و خوش چهره‌ترین فرد در کشور هند محسوب شده‌است. وی همچنین طی مدت حرفه بازیگری به فعالیت‌های انسان دوستانه پرداخته‌است. در ۱۱ اکتبر ۲۰۰۷، سلمان خان از طرف موزه مادام تزا پیشنهادی دریافت کرد تا نمونه‌ای از پیکره مومی با طرح خود او را ارائه دهد. در ۱۵ ژانویه سال ۲۰۰۸ بود که پیکره مومی شکلی از سلمان خان در این موزه نصب شد. وی چهارمین بازیگر و هنرپیشه هندی است که پیکره مومی شکل وی در موزه دارد.

 

او دوبار دردادگاه هند محاکمه‌شده‌است بار اول به اتهام زیرگرفتن یک مرد بی‌خانمان که در دادگاه به 5 سال حبس محکوم شد اما بعد در تجدیدنظر تبرئه شد. بار دوم او به خاطر شکار غیرقانونی نوعی غزال نادر دوباره به 5 سال حبس محکوم شد در این جرم 4 بازیگر دیگر هم با او شریک بودند گفته می‌شود سلمان خان به خاطر غزال نادر به زندان افتاد و چند روزی را هم در بازداشت بود. با این حال درخواست تجدیدنظر کرده‌است.

سلمان خان در طول حرفه خود در چندین مؤسسه خیریه مشارکت داشته‌است. او یک NGO به نام (انسان بودن) را بنیان‌گذاری کرد که تی شرت و سایر محصولات را بطور آن لاین و از مغازه‌ها به فروش می‌رساند؛ که تمام درآمد حاصل از فروش تی شرت‌ها، صرف هدف ارزشمند حمایت از افراد محروم خواهد شد. اوایل شکل‌گیری این انجمن، سلمان خان با پول خودش این بنیاد را ایجاد و هزینه آن را تأمین کرد. او در سال ۲۰۱۱، شرکت تولیدی خود به نام محصولات SKBH را راه‌اندازی کرد. (Salman Khan Being Human Productions). و عنوان کرد پولی که از راه تهیه فیلم بدست می‌آید به مؤسسه "انسان بودن" اهدا خواهد شد. نخستین فیلم ساخته شده تحت این عنوان، فیلم کمدی برای کودکان به نام Chillar Party بود که ۳ جایزه ملی را کسب کرد، جایزه برای بهترین فیلم کودکان، بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی و جایزه Child Artist. اره والا سلمان در ژانویه ۲۰۱۲، پیشنهاد پرداخت مبلغ ۴ میلیون روپیه (۷۲۸۰۰ دلار آمریکا) را برای آزاد کردن حدود ۴۰۰ زندانی از ۶۳ زندان از طریق NGO خود را داد. زندانیان، دوره زندان را تمام کرده بودند اما به دلایل اقتصادی توانایی پرداخت جریمه قانونی برای اتهامات خود را نداشتند.

 

سلمان خان خیلی قبل تر از این که وارد صنعت فیلم و سینما شود، وقتی برای دوچرخه‌های Hero Honda و پیراهنهای Double Bull تبلیغ می‌کرد و درآمدهای میلیون‌دلاری از طریق این تبلیغات دارد و گفته می‌شود این درآمدها از بازیگری‌اش درآمد بیشتری برای او دارند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
رها 1399/12/24
سلام من بزرگ ترین طرفدار سلمان خان هستم من کلی عکس از سلمان خان دارم انشاالله خدا یک کاری کنه که سلمان خان به ایران سفرکنه و به استان اصفهان شهر شاهین شهر بیاد یا ما باهاش یک عکس بگیریم سلمان خان ادم خوش قلب و مهربونی هست و ایمان به خدا داره
فرشته اصغری 1399/12/21
من بزرگ ترین طرفدار سلمان خان هستم
جسیکا 1398/06/09
لطفا مطلب های بیشتری بزارین ممنون .
سونیا 1398/05/23
ممنون از مطالب خوبتون ...دستتون درد نکنه.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.