2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
سارق قاتل: 16 سال است در زندان کابوس مرگ می‌بینم

سارق قاتل: 16 سال است در زندان کابوس مرگ می‌بینم

بهترین سال‌های عمرم در زندان گذشت، پشیمانم. این اشتباه نه تنها سودی نداشت بلکه باعث شد تا آخر عمر به خاطر کشتن آن زن عذاب وجدان داشته باشم.

دوات آنلاین-سارق محکوم به قصاص که ۱۶‌سال قبل با همدستی یکی از دوستانش مرتکب قتل سرایدار ساختمانی در شمال تهران شده بود، به علت عدم پرداخت تفاضل دیه از سوی اولیای‌دم از زندان آزاد می‌شود. همدست متهم هم که به قصاص محکوم شده‌بود مدتی قبل به دار مجازات آویخته شد.

 

به گزارش جوان  بروز هر عمل مجرمانه به ارتکاب جرائم دیگری هم منجر می‌شود. بسیاری از پرونده‌هایی که با انگیزه سرقت شکل می‌گیرد در جریان عمل مجرمانه به ارتکاب جنایت‌هایی مثل قتل ختم خواهد شد. در پرونده‌ای که ۱۶ سال قبل به خاطر قتل زوج سرایدار یک ویلا در یکی از محله‌های شمال شهر تهران تشکیل شد، بعد از حضور مأموران در محل مشخص شد اجساد متعلق به زوج جوانی به نام‌های علی و زیور است که با اصابت چند ضربه چاقو به قتل رسیده‌اند. با انتقال اجساد به پزشکی قانونی، مأموران در اولین گام از بررسی‌ها و انجام تحقیقات لازم دریافتند قتل با انگیزه سرقت اتفاق افتاده است.

 

 به این ترتیب شناسایی عامل یا عاملان قتل در دستور کار قرار گرفت تا اینکه چند هفته بعد از حادثه فرید ۲۵‌ساله شناسایی و دستگیر شد. آن مرد بعد از انتقال به پلیس آگاهی تحت بازجویی قرار گرفت و با قبول جرمش در شرح ماجرا گفت: «با یکی از دوستانم به نام غلام نقشه سرقت کشیدیم. برای انجام نقشه به محله‌های شمال شهر تهران رفتیم و خانه مورد نظر را شناسایی کردیم. شب حادثه همراه غلام به محل مورد نظر رفتیم و وارد حیاط ویلا شدیم. بعد از آن قصد داشتیم داخل ساختمان برویم که ناگهان چراغ اتاق سرایدار روشن شد. می‌خواستیم خودمان را مخفی کنیم، اما علی از اتاقش بیرون آمد و تا ما را دید با چوب به طرفمان حمله‌ور شد.»

 

متهم در خصوص قتل گفت: «همراه غلام با او درگیر شدیم و می‌خواستیم فرار کنیم، اما او شروع به سرو صدا کرد. از ترس اینکه ساکنان ویلا بیدار نشوند با چاقویی که همراه داشتم به او چند ضربه زدم. در آن لحظه همسر علی بیرون آمد و وقتی متوجه شد شوهرش ضربه خورده شروع به داد و فریاد کرد، آنجا بود که غلام نیز یک ضربه به او زد و با هم از محل گریختیم.»

 

بعد از این توضیحات همدست متهم، غلام ۳۰‌ساله نیز بازداشت شد. او تحت بازجویی قرار گرفت و با تأیید توضیحات دوستش به قتل زن سرایدار اعتراف کرد. دو متهم به اتهام مباشرت در قتل روانه زندان شدند و پرونده بعد از صدور کیفرخواست به شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

 

در اولین جلسه رسیدگی به پرونده دو متهم با درخواست اولیای‌دم به قصاص محکوم شدند. این حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شد و با تأیید آن، فرید قصاص شد، اما غلام به دلیل عدم پرداخت تفاضل دیه از سوی اولیای دم همچنان در زندان ماند. با گذشت ۱۶‌سال از حادثه، متهم با نوشتن نامه‌ای، از دادگاه درخواست تعیین تکلیفی کرد. به این ترتیب وی بار دیگر در همان شعبه به ریاست قاضی عبداللهی پای میز محاکمه قرار گرفت.

 

او در آخرین دفاعش گفت: «بهترین سال‌های عمرم در زندان گذشت، پشیمانم. این اشتباه نه تنها سودی نداشت بلکه باعث شد تا آخر عمر به خاطر کشتن آن زن عذاب وجدان داشته باشم. بعد از تأیید حکم اولیای‌دم تفاضل دیه را پرداخت نکردند و حالا به خاطر فوت پدر مقتول همچنان بلاتکلیفم و روز و شب فقط کابوس مرگ می‌بینم.»

 

در پایان هیئت قضایی بنا به درخواست متهم شش‌ماه به خانواده اولیای‌دم فرصت داد تا به دادگاه مراجعه کنند، اما بعد از گذشت یکسال به علت عدم مراجعه آنها، براساس قانون متهم به پرداخت دیه و از جنبه عمومی جرم به ۱۰ سال حبس محکوم شد. به این ترتیب در صورت تأیید حکم از سوی رئیس دادگستری، متهم با احتساب روز‌های بازداشت با قرار وثیقه ۳۰۰‌میلیون تومانی جهت پرداخت دیه آزاد خواهد شد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.