2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تمبر هندی چه خاصیت‌ها و فایده‌هایی دارد؟

تمبر هندی چه خاصیت‌ها و فایده‌هایی دارد؟

اگر می خواهید بدانید تمبر هندی برای چی خوب است این مطلب شما را راهنمایی می کند. تمبر هندی از کاهش وزن تا بهبود گردش خون مفید است.

دوات آنلاین-تمبرهندی ،میوه‌ای با طعمی ترش و شیرین است. این میوه، هم مصارف دارویی و هم مصارف غذایی متعددی دارد. واقعیت این است که تمبر هندی خاصیت های زیادی دارد و برای دستگاه گوارش، سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدن خوب است.

 

تاثیر تمبر هندی در گردش خون

تمبر هندی منبع غنی از آهن است. مصرف هر واحد تمبر هندی، بیش از ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می‌کند. مقدار کافی آهن در بدن، میزان گلبول‌های قرمز خون را در حد مناسب و مطلوبی نگه می‌دارد. این مقدار گلبول قرمز، اکسیژن لازم را برای عملکرد صحیح عضلات و سایر اندام‌های بدن تامین می‌کند.کمبود آهن باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل کم‌خونی می‌شود. بارزترین علائم کم‌خونی عبارت‌اند از ضعف، خستگی، سردرد، اختلالات شناختی و ناراحتی‌های معده.

تمبر هندی برای چی خوب است

تقویت سیستم ایمنی با تمبر هندی

ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی تمبرهندی در تحقیقات متعددی ثابت شده است. مقدار بالای آنتی‌اکسیدان‌ها، همچنین سطح بالای ویتامین C، تمر هندی را به یک ماده فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است. همچنین، تمبرهندی می‌تواند بدن‌تان را در برابر عفونت‌های میکروبی و قارچی حفظ می‌کند. تمبرهندی ، به‌خاطر ویژگی‌های ضدعفونی‌کننده و ضدباکتریایی، بروز بیماری‌های انگلی را کاهش می‌دهد. از بین بردن کرم‌های معده در کودکان، یکی از مصارف این میوه است که در نواحی گرمسیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: موز لاغر می کند یا چاق

 

فایده تمبر هندی برای سیستم عصبی

یکی از مواد مغذی موجود در تمبرهندی ، انواع ویتامین‌های گروه B است. تیامین یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانواده ویتامین B، در تمبرهندی به‌وفور یافت می‌شود. تیامین، مسئولیت بهبود عملکرد سیستم عصبی را بر عهده دارد. همچنین، رشد عضلات از دیگر وظایف این ویتامین در بدن است. تیامین عامل اصلی فعال نگه داشتن بدن، حفظ انعطاف‌پذیری و قوی‌ ماندن است.

 

مبارزه با میکروب‌ها

عصاره تمبرهندی ، حاوی عناصر طبیعی متعددی است که تاثیرات ضدمیکروبی دارند. در واقع این میوه پرخاصیت، ویژگی‌های ضدقارچی، ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد. در طب سنتی نیز از آن برای درمان مالاریا استفاده می‌کردند. از آنجایی که این روزها مقاومت آنتی‌بیوتیکی افزایش یافته است، محققان در تلاش‌ هستند تا از داروهای گیاهی برای مبارزه با باکتری‌ها استفاده کنند.

تمبر هندی چه فوایدی برای سلامتی دارد

خاصیت تمبر هندی برای سلامت قلب

تحقیقاتی که نتایج آن در ژورنال غذا و سم‌شناسی به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که تمبرهندی بر کاهش فشارخون و کلسترول خون موثر است. فیبر موجود در تمبرهندی یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر کاهش کلسترول تاثیرگذار است. فیبر، کلسترول‌ها LDL اضافه را از رگ‌ها و شریان‌ها دور می‌کند.پتاسیم موجود در تمبرهندی ، مسئول کاهش فشار خون است. پتاسیم یکی از موادی است که سبب اتساع عروق و کاهش استرس وارد بر سیستم قلبی عروقی می‌شود.مقدار زیاد ویتامین C نیز از دیگر عوامل موثر در بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی است. ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است که تاثیر رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهد.

 

بدانید: پوست کیوی چه خواصی دارد

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

تمبرهندی مدت‌های زیادی است که به‌عنوان ضدیبوست طبیعی شناخته می‌شود. وجود فیبرهای غذایی فراوان در این میوه، باعث این ویژگی شده است. مصرف تمبرهندی به شکل میوه یا ادویه، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. وجود فیبر فراوان باعث می‌شود که با مصرف این میوه، مدفوع به‌راحتی از دستگاه گوارش دفع شود.این میوه یک ماده صفراوی است؛ یعنی باعث می‌شود غذا سریع‌تر و راحت‌تر هضم شود. فیبر موجود در تمبرهندی گوارش غذا را تسهیل می‌کند.همه این ویژگی‌ها دست به دست هم می‌دهند تا تمبرهندی ، ویژگی‌های ضدیبوستی داشته باشد. این میوه برای کسانی که یبوست مزمن دارند، بسیار مفید است. جالب اینجا است که فیبر از شل شدن بیش‌ازحد معمول مدفوع هم جلوگیری می‌کند.

 

تمبر هندی لاغر می کند

یکی از عناصر منحصربه‌فردی که می‌توان از تمبرهندی استخراج کرد و می‌توانید از خواص آن در قالب ادویه استفاده کنید، هیدروکسی سیتریک اسید است. این اسید رابطه مستقیمی با کاهش وزن دارد چون می‌تواند آنزیم‌های مسئول ذخیره‌سازی چربی در بدن را مهار کند.تمبرهندی علاوه ‌براین، موجب کاهش اشتها می‌شود، چون سروتونین انتقال‌دهنده عصبی را افزایش می‌دهد. تحقیقات در مورد تاثیر تمبرهندی بر کاهش وزن، ادامه دارد. به‌نظر می‌رسد که تمبرهندی می‌تواند مکملی عالی برای کاهش وزن باشد.

 

دیابت را کنترل کنید

تمبرهندی علاوه بر اینکه مانع افزایش وزن می‌شود، آنزیم‌های آلفا آمیلاز را مهار می‌کند. این آنزیم مانع جذب کربوهیدرات‌ها می‌شود. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات می‌تواند میزان سطح انسولین و گلوکز را افزایش دهد که این مشکل بزرگی برای مبتلایان به دیابت است. تمبر هندی می‌تواند این نوسانات را کنترل و نظارت کند.طبق نتایج یک تحقیق، تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها کمتر از نیاز روزانه‌ خود منیزیم مصرف می‌کند که این عاملی برای بیماری‌های مختلف از جمله دیابت نوع دوم است.

 

منبع: آرمان

 

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.