2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
پسر نوجوانم سیگاری شده است چه کار کنم؟

پسر نوجوانم سیگاری شده است چه کار کنم؟

در قدم اول باید خواسته ها و نگرانی های خود را با فرزندتان در میان بگذارید و به جای تعبیر و تفسیر از او درباره اندیشه ها، نیازها و دلایلی که برای رفتارهایش دارد، سوال کنید تا بهتر متوجه موضوع شوید و سپس به دنبال راه حل بگردید.

دوات آنلاین-یکی از مخاطبان خراسان پرسیده است: مادری 38 ساله ام و شوهرم سه سال پیش در یک تصادف رانندگی فوت کرد. پسری 12 ساله دارم. به تازگی متوجه شدم که با دوستانش در برگشت از مدرسه، سیگار می کشد. هرچه به او می گویم که این کار عاقبت ندارد، اصلا قبول نمی کند که سیگار می کشد! می گوید من توهم دارم در حالی که بوی سیگار همیشه با اوست. البته چند بار کیف و جیب هایش را گشتم ولی سیگار پیدا نکردم. می گوید که دوستانم می کشند و من نمی کشم اما دروغ می گوید. چه کنم؟

 

احترام اسماعیل زاده، روان شناس عمومی پاسخ داده است: در قدم اول باید خواسته ها و نگرانی های خود را با فرزندتان در میان بگذارید و به جای تعبیر و تفسیر از او درباره اندیشه ها، نیازها و دلایلی که برای رفتارهایش دارد، سوال کنید تا بهتر متوجه موضوع شوید و سپس به دنبال راه حل بگردید.

 

دلایل سیگار کشیدنش را بررسی کنید

یکی از مهم ترین علت های سیگار کشیدن، تعارضات حل نشده و رفع نشدن مشکلات اولیه است. شاید فرزندتان می خواهد با سیگار تنش هایش را آرام کند و شاید بخواهد با این کار کمی با شما لجبازی کند. پس با فراهم کردن خانه ای آرام و تقویت ارتباط تان این انگیزه ها را از او بگیرید. ممکن است او با این روش بخواهد در میان همسالانش وجهه ای کسب و احساس غرور و مردی کند که در این باره هم می توان با رفتارهایی به اصلاح این تفکر پرداخت.

 

مهربان باشید اما قاطع

لازم است که در اوج مهربانی قاطع هم باشید. به فرزندتان آزادی بدهید اما در عین حال محدودیت هایی را هم برای او وضع کنید و درباره این محدودیت ها قاطع باشید. ساعات ورود و خروج فرزندتان باید مشخص باشد. به او آزادی های بی خطری بدهید و در مقابل با او برای پذیرش برخی محدودیت ها توافق کنید. به او نشان دهید که در صورت نیاز همیشه برای حمایت از او حاضر هستید اما قرار نیست مسئولیت اشتباهات او را برعهده بگیرید.

 

او را وارد دنیای بزرگسالان کنید

به او فرصت اظهارنظر بدهید و درباره کارهای گوناگون با او مشورت کنید تا ضمن احترام به شخصیت و حفظ استقلال او، حس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس اش را هم تقویت کرده باشید. مشورت با نوجوانان آن ها را به دنیای بزرگ سالان وارد می کند و از طرف دیگر با برخورد اندیشه های نوجوان و والدین، کم کم نگرش صحیح تری در هر دو طرف ایجاد می شود و به جای حل تنش زای مشکلات، نظرها در جریان گفت و گو به هم نزدیک تر می شوند.

 

نه گفتن را آموزش دهید

فرزند شما باید مهارت های زندگی و به ویژه مهارت نه گفتن را یاد بگیرد. او باید بتواند با درخواست های نابه جای دیگران مقابله کند و در برابر خواسته های آسیب زای آن ها نه بگوید. اگر بتوانید اعتماد به نفس فرزندتان را تقویت کنید، قطعا نگرانی تان در این باره کمتر خواهد شد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.