2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
نظر روان شناسی درباره کارکردن نوجوان در تابستان؛ خوب با بد

نظر روان شناسی درباره کارکردن نوجوان در تابستان؛ خوب با بد

اگر بچه ما بخواهد در تابستان کار موقت بگیرد آیا باید او را تشویق کنیم یا مانع این تصمیم او شویم. یک روان شناس به بررسی این موضوع پرداخته است.

دوات آنلاین - فصل تابستان فرصت بسیار خوبی برای نوجوانان است تا به دنبال یادگیری مهارت‌های شغلی بروند. در زمان مدرسه رفتن و 9 ماه سال تحصیلی که تکلیف و وظیفه نوجوان کاملا مشخص است و نوجوانان مشغولیتی جز تحصیل و آماده شدن برای کنکور و تحصیلات دانشگاهی ندارند، اما سه ماه تابستان که دوران فراغت از تحصیل است، نوجوانان فرصت و وقت آزاد بیشتری دارند که باید از آن نهایت استفاده را ببرند اما سوال اساسی این است که آیا کار کردن نوجوان در تابستان صحیح است یا خیر و چه ملاحظاتی دارد؟

 

سیده ‌زهرا جلیلی‌ هاشمی،‌ روان ‌شناس با مقدمه بالا در یادداشتی در روزنامه خراسان به بررسی موضوع کار کردن نوجوانان پرداخته است

 

چرا والدین با کار کردن نوجوانان مخالف هستند

در فصل تابستان، تب و تاب بسیاری از نوجوان‌ها برای پیدا کردن یک شغل موقت بالا می‌رود. خیلی از نوجوان‌های مدرسه‌ای برای این که بتوانند پول توجیبی خودشان را درآورند یا این که به نوعی سر خودشان را در تابستان گرم کنند و مهارتی جدید یاد بگیرند، برای پیدا کردن یک شغل مناسب تلاش می‌کنند. در این بین، گروهی از والدین تقاضای کار تابستانی فرزندشان را به دلایلی که در ادامه مطرح می‌شود، رد می‌کنند:

 

نگرانی بابت آسیب‌های اجتماعی

از محیط‌هایی که روابط فرزندشان قابل کنترل و نظارت آن‌ها نباشد با این استدلال که فرزندشان در سن شناخت خود و یافتن هویت است و به علت زودباوری از این که  در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرد  ،می‌ترسند و ترجیح می‌دهند که فضای تربیتی نوجوان‌شان بسته و روابطش کنترل شده و تحت نظارت خودشان باشد.

 

ترس از چشیدن طعم جذاب پول‌ درآوردن

یک  تصور قدیمی وجود دارد بچه‌ای که کار کرد و طعم پول در آوردن را چشید، دیگر سراغ راه سخت درس خواندن و تلاش کردن در راه تحصیل نمی‌رود. بعضی والدین با این موضوع مخالفت می‌کنند چون ترس دارند که فرزندشان دیگر حاضر به ادامه تحصیل نشود و بخواهد کار کردن را ادامه دهد.

 

بیشتر بخوانید: دلیل پرخاشگری نوجوانان و راه چاره آن چیست

 

نداشتن ابزاری برای کنترل فرزند

بعضی از والدین، اصلی‌ترین وسیله کنترل فرزندان شان به اصطلاح همین پول توجیبی یا پول ماهانه است و نگرانند که اگر خودش درآمد داشته باشد مانند گذشته نتوانند از این ابزار کنترل استفاده کنند. همچنین نتوانند بر خرج‌کردنش نظارتی داشته باشند.

 

ترس از صحبت‌های دیگران

بعضی والدین نگران صحبت‌ها و واکنش‌های دیگران هستند که پس از شنیدن کار کردن فرزندشان حرف‌هایی چون توان دادن خرجی به او را نداشتید و نیاز مالی دارید که فرزندتان را سرکار می‌فرستید و ... مواجه شوند.

 

اجازه بدهید فرزدتان کارآموزی کند

پیشنهاد ما در پاسخ به نگرانی‌های والدین درباره کار کردن نوجوانان در تابستان این است که این نگرانی‌ها تا حدی که پس رونده و مانع رشد فرزندتان نشود، طبیعی است اما بهتر است قبل از هر تصمیمی تمام جوانب را بسنجید؛ یعنی مزایا و معایب آن را بررسی کنید و اگر با پیشنهاد کار کردن فرزندتان موافق بودید، از کسانی که به آن‌ها اعتماد کامل دارید و فضاهای کاری مطمئنی دارند، درخواست کنید فرزندتان را به عنوان کارآموز برای فصل تابستان استخدام کنند، اما مزایای کار کردن موقتی نوجوان چه نکاتی می‌تواند داشته  باشد؟

آیا کار کردن موقتی نوجوانان در تابستان خوب است

خوبی های کار کردن موقتی نوجوانان

ممکن است این طور به‌نظر آید که تابستان ایامی برای استراحت و آرامش نوجوانان پس از فراغت از مدرسه است اما جست‌وجوی یک کار تابستانی و اشتغال در آن می‌‌تواند فواید زیادی برای آن‌ها داشته باشد که عبارتند از:

 

تقویت مهارت ارتباط اجتماعی موثر

یک نوجوان به‌طور معمول غیر از محیط خانه و خانواده و محیط مدرسه فضای اجتماعی دیگری را تجربه نکرده و انتخاب شغلی مانند فروشندگی یا فعالیت خدماتی فرصتی را فراهم می‌کند تا با انواع روابط اجتماعی و معاشرت با افراد دیگر آشنا شود.

 

بیشتر بخوانید: پسر نوجوانم سیگاری شده است چه کار کنم؟

 

تقویت اعتماد به ‌نفس

نوجوان با کار کردن، لذت به‌دست آوردن و مستقل‌شدن را حس می‌کند و احساس استقلال مالی هرچند که میزان درآمد کمی داشته باشد اما چون خودش برای آن تلاش کرده، لذت‌بخش است و اعتماد به نفس و خودباوری را در او تقویت می‌کند.

 

شناخت استعدادها و انتخاب مسیر شغلی

فرصت کار کردن در مشاغلی که مربوط به رشته تحصیلی و علایق نوجوان باشد، می‌تواند آینده را برای او روشن و به وی در انتخاب مسیر شغلی آینده کمک کند.

 

افزایش مسئولیت‌پذیری

پذیرش وظیفه در محیط جدی اجتماعی و الزام به انجام مسئولیت از جانب کارفرما، احساس مسئولیت‌پذیری را در نوجوان تقویت می‌کند. همچنین باعث شود که به فردی خلاق و مولد تبدیل شود و در ضمن می‌تواند جنبه تفریحی جالبی هم برایش داشته باشد.

 

مواجهه با عواقب کار

در محیط کاری این فرصت فراهم است که نوجوان با عواقب کارش روبه رو شود و تنبیه و تشویق به شیوه‌های مختلف آن از جانب کارفرما نتیجه رفتاری است که نوجوان از خود نشان می‌دهد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.