2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
راهنمای کامل سفر به استان لرستان+ مکان‌های دیدنی و آدرس

راهنمای کامل سفر به استان لرستان+ مکان‌های دیدنی و آدرس

فاصله تهران تا لرستان ۴۰۰ كیلومتر است و جاده هم دوطرفه و استاندارد است. اگر از سمت تهران حركت كنید باید تا اراك بروید از اراك مسیر دو قسمت می‌شود

دوات آنلاین-ساكنان تهران برای گذراندن تعطیلات عموما به شمال كشور می‌روند و تقریبا همیشه در ترافیك می‌مانند چون بقیه هم همین تصمیم را دارند. اگر ترافیك و طول مسیر را در نظر بگیریم همان وقت را می‌توان صرف رفتن به لرستان و دیدن طبیعت بكر و شاید زیباتری كرد.فاصله تهران تا لرستان ۴۰۰ كیلومتر است و جاده هم دوطرفه و استاندارد است. اگر از سمت تهران حركت كنید باید تا اراك بروید از اراك مسیر دو قسمت می‌شود.

 

یكی به سمت دورود می‌رود و دیگری بروجرد. دورود پایتخت طبیعت ایران نامیده می‌شود و اگر در اینترنت دنبال عكس‌های لرستان باشید یا هشتگش را در اینستاگرام دنبال كنید عكس‌هایی می‌بینید كه باورتان نمی‌شود وطنی باشند. با سیوان چراغی و اسماعیل جعفری دو تا از تورلیدرهای محلی صحبت كردیم تا ببینیم زادگاهشان چه دیدنی‌هایی دارد و وقت مناسب برای سفر به لرستان چه زمانی است.

 

دیدار تداركاتی اورست

از معروف‌ترین جاذبه‌های لرستان اشترانكوه است. اشترانكوه قله‌های زیادی دارد كه به علت شباهت به كوهان شتر محلی‌ها به آن شتر كوه هم می‌گویند. اگر بخواهید از تهران راه بیفتید مسیر حدودا ۴۰۰ كیلومتر فاصله است و هشت ساعت وقت لازم دارید كه خودتان را به روستای تی از توابع شهر ازنا برسانید. بعد از آن باید به پناهگاه گل‌‌گل در ارتفاع ۲۸۰۰ متری برسید و پناهگاه پوم چال كبود در ارتفاع ۳۸۰۰ متری و در آخر هم قله كه ارتفاعش ۴۱۵۰ متر است.

 

استراحتگاه‌ها در تمام فصول سال وجود دارد. فقط حواستان باشد صعود به این قله اصلا بدون راهنما امكان‌پذیر نیست. بخصوص كه بيشتر مواقع پوشیده از برف است و دما تا منفی 15 درجه هم پایین می‌آید. متاسفانه پارسال ۹ كوهنورد از مشهد به آنجا رفتند و به علت ناآشنایی با مسیر جانشان را از دست دادند. این قله به روایتی فنی‌ترین قله ایران است كه هر كس می‌خواهد به هیمالیا صعود كند اول باید از پس این قله بربیاید و خودش را اینجا بیازماید.

 

دره نی‌گاه

صخره‌های بلند اشترانكوه و شكاف‌های بینشان فضاهای قشنگی را ساخته كه هم برای كوهنوردی و هم طبیعت‌گردی مناسب است. یكی از این فضاها دره نی‌گاه است كه البته بهترین زمان برای رفتن به آن فصل بهار است و در زمستان پوشیده از برف و یخ است. برای رفتن به این دریاچه سه مسیر دارید. مسیر اول دورود است. مسیر دوم از دریاچه گهر و مسیر سوم از چشمه خرم.

 

بی همتا در خاورمیانه

این دریاچه در منطقه حفاظت‌شده اشترانكوه قرار دارد و اسم مستعارش نگین اشترانكوه است. به علت نداشتن راه ماشین‌رو و جاده‌‌سازی تا حد زیادی از دستبرد انسان در امان مانده است. البته چند وقت پیش صحبت‌هایی درباره ساخت جاده از سمت الیگودرز در آنجا مطرح شد كه با تلاش فعالان محیط‌زیست این اتفاق نیفتاد. بهترین فصل برای رفتن به آن خرداد ماه است. این دریاچه دو بخش ساحلی ماسه‌ای و صخره‌ای دارد. بخش‌های ساحلی در غرب و شرق آن هستند و برای شنا كردن مناسب. آب این دریاچه شیرین است و آن‌قدر شفاف است كه ماهی‌هاي داخلش دیده می‌شوند. چند مدل قزل‌آلا در این دریاچه وجود دارد و می‌توانید لذت ماهیگیری را هم تجربه كنید. البته حیوانات وحشی مثل پلنگ، خرس و... در این منطقه سكونت دارند كه در فصول گرم اثری ازشان نیست.

 

سالانه حدود 70 هزار گردشگر از این دریاچه دیدن می‌كنند. ماه‌های تیر و مرداد بهترین فصل برای رفتن آنجاست. ناگفته نماند اگر در نیمه اول اردیبهشت بروید لاله‌های واژگون هم در مسیر می‌بینید. برای رفتن به دریاچه گهر در فصل زمستان باید از اداره محیط‌زیست لرستان مجوز بگیرید، چرا كه این منطقه حفاظت‌شده است. تنها زمانی كه نیاز به كسب مجوز نیست نیمه خرداد تا اول مهر ماه است، حدودا سه ماه. علت لزوم دریافت مجوز این است كه سرد است و حیوانات وحشی هم فراوانند و در این فصل از ارتفاعات پایین می‌آیند.

 

برای رسیدن به دریاچه گهر در زمستان باید ساعت‌ها پیاده‌روی كرد. این زمان در فصول دیگر كوتاه می‌شود و به سه‌الی چهار ساعت می‌رسد. البته نگران نباشید قرار نیست این مسیر را بدون توقف طی كنید. پاسگاه محیط‌بانی و استراحتگاه در جای جای مسیر وجود دارد. مسیر حدودا ۱۴ كیلومتر است و از جایی كه از خودرو پیاده می‌شوید تا دریاچه سه مسیر متفاوت وجود دارد. یادتان باشد در این فصل جایی برای خریدن وسایل موردنظرتان نیست و باید آماده و مجهز بروید.

 

دره نی‌گاه مسیری است كه در این فصل اصلا توصیه نمی‌شود و مناسب فصل بهار است.

 

دشت لاله‌های واژگون مسیر دوم است.البته همان‌طور كه گفتیم عمر این لاله‌ها فقط ده روز است كه آن هم در نیمه اول دیبهشت ماه است.

 

مسیر سوم بی‌خطرترین است، از روستای تی باید عبور كنید و بعد هم روستای پیرعبدا... و بعد هم دو مسیر دارید، یكی به سمت تالاب چمچی بروید كه البته از نیمه دوم اسفند ماه قشنگ می‌شود و دیگری شما را به دریاچه می‌رساند.

 

استان آبشارها

لرستان پر از رودخانه‌های فصلی و دائمی است و هر جا این رودخانه‌ها به كوه رسیده‌اند، آبشارهای زیادی پدید آمده. این استان بیش از ۵۰ آبشار كوچك و بزرگ دارد كه هفت‌‌تا از آنها مشهورترند البته آمار غیر‌رسمی خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. آنقدر كه حتی شاید خیلی از محلی‌ها هم همه‌شان را ندیده باشند.

آبشار شوی یا تله زنگ در حد فاصل بین لرستان و خوزستان، آبشار بیشه، آبشار آب سفید، آبشار نوژیان، آبشار چكان، آبشار سركانه، آبشار وارك و آبشار افرینه ازجمله آبشارهای لرستان هستند كه هركدام زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود رادارند.

آبشار شوی بزرگ‌ترین ابشار خاورمیانه است. این آبشار در مرز بین لرستان و خوزستان قرار دارد و پیاده روی‌اش طولانی‌تر از بقیه آبشارهاست، اما آبشار بیشه را می‌توان با قطار رفت و از ایستگاه تا آبشار فقط ده دقیقه پیاده‌روی دارد و البته جاده ماشین رو هم در دسترس است.

 

غار

لرستان پر از غارهای مكشوف و مهجور است. یك چیز ارباب حلقه‌ای به شما بگوییم؛ غار مردگان پر از اسكلت آدمیزاد است و از یكی دیگر از غارها هم چند سال پیش یك گنج خیلی بزرگ و عظیم استخراج شده. خیلی از غارها هم هنوز شناخته شده نیست و تورلیدرها خودشان می‌روند تا كشفشان كنند و بعد گردشگران را مي‌برند. غار بتخانه هم از دیدنی‌ترین غارهای لرستان در نزدیكی كوهدشت است كه در میان درخت‌های بلوط قرار گرفته و گفته می‌شود از اولین سكونتگاه‌های انسان در جهان است. نكته حریصانه ماجرا این است كه متاسفانه جای جای غار برای پیدا كردن گنج حفاری شده و باید حواستان را موقع راه رفتن جمع كنید. در مسیر بازگشت هم می‌توانید از آثار باستانی ویران شده سر دم لری كه متعلق به چندین هزار سال قبل است، دیدن كنید.

 

چشم شیشه‌ای

اگر اهل نجوم و ستاره‌شناسی باشید، رصد‌خانه كاسین جای مناسبی است كه یك آسمان درخشان و بدون آلودگی نوری را ببینید. این رصد‌خانه بر فراز كوه مدبه در نزدیكی خرم‌آباد قرار دارد و خوبی‌اش این است كه مثل جاذبه‌های طبیعی، فصل زمستان و تابستان ندارد و هر وقت بخواهید می‌توانید از آن دیدن كنید و با امكاناتش دیدنی‌ها را ببینید.

 

سفری به صفحات رمان‌های كلاسیك

پل یا قلعه حاتم از زیباترین آثار انسان‌ساز لرستان است كه در پنج كیلومتری بروجرد است و روی رودخانه كوچكی بنا شده و در گذشته آب شهرستان بروجرد از این پل تامین می‌شده است. در دو طرف این پل طبیعت بسيار زیبایی وجود دارد كه خیلی از مسافران را ترغیب می‌كند شب را در اینجا اتراق كنند و صبح را با یك صحنه بی‌نظیر و زیبا مثل فیلم‌ها و كتاب‌های قرن نوزدهمی شروع كنند.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.