2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
نارگیل و روغن آن چه خاصیت‌هایی دارد؛ از درمان یبوست و لاغری تا محافظت از پوست و مو

نارگیل و روغن آن چه خاصیت‌هایی دارد؛ از درمان یبوست و لاغری تا محافظت از پوست و مو

نارگیل، آب و روغن آن برای سلامتی و زیبایی بسیار مفید هستند. با خواص این گیاه برای انسان در مطلب زیر آشنا شوید:

دوات آنلاین-نارگیل با نام علمی (Cocos nucifera) گیاهی است كه ابتدا در جنوب آسیا كشت می ‌شد و در حال حاضر به صورت درخت نارگیل در تمام مناطق استوایی وجود دارد. مردم اقیانوس آرام از تمام قسمت‌ های این درخت استفاده کرده و آن را به عنوان یک غذای اصلی مصرف می ‌كنند. خاصیت‌های نارگیل بسیار متنوع است از تاثیر در لاغری، درمان یبوست و کنترل قند خون تا خواص روغن آن برای پوست و مو و زیبایی.

 

 

ریشه، گل آذین و دانه (پوسته، آب و روغن هسته) قابل استفاده می ‏باشند.ضرب المثلی درباره نارگیل بین مردم اقیانوس آرام معروف است که می گوید هر کس که درخت نارگیل می کارد، برای خودش و بچه هایش، لباس، ظرف، نوشابه، غذا و خانه درست می کند. این نشان می دهد که تمام قسمت های این درخت، مفید و قابل استفاده هستند.

نارگیل چه خاصیت هایی برای انسان دارد

 

با فایده‌های نارگیل آشنا شوید

خواص نارگیل بسیار زیاد است که شامل موارد زیر می‌شود:

 

 

 اسهال:آب نارگیل یک غذای ایده‌‏آل برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته در اسهال می‏ باشد.

 

سنگ‏‌های ادراری (مانند سنگ مثانه): برای درمان سنگ‏های ادراری، گل ‏های نارگیل را خشک کرده و پودر کنید و سپس آن را با ماست بخورید.

آیا نارگیل واقعا باعث لاغری می شود

تاثیر نارگیل بر لاغری

نارگیل دارای ویژگی هایی است که انسان را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه می دارد. محتوای چربی نارگیل یک تری گلیسیرید زنجیره متوسط است که به احساس سیری کمک می کند. افزون بر این، قند این میوه برای کسب انرژی فوری کارایی دارد، در شرایطی که چربی به آرامی گوارش می شود. این ترکیب فوق العاده بهره مندی از انرژی طولانی مدت و جلوگیری از گرسنگی و هوس های غذایی را به همراه دارد، زیرا قند خون در سطوح متعادل حفظ می شود.

 

اگر در تلاش هستید تا میزان کربوهیدارت مصرفی خود را به منظور کاهش وزن کم کنید، نارگیل از میزان کم این ریزمغذی سود می برد. به عنوان مثال، یک قاشق غذاخوری از تکه های نارگیل شیرین نشده تنها 3.5 گرم کربوهیدارت دارد. از آنجایی که قند موجود در نارگیل خوشمزه است، به راحتی جذب می شود و فرآوری نشده است، می توانید به راحتی از این ماده غذایی در غذاها و اسموتی های خود استفاده کنید.

 

چربی موجود در نارگیل با چربی‌های سنتی که مصرف می کنیم، به نوعی متفاوت است. چربی نارگیل منبعی از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط است که از نظر ساختاری با بیشتر چربی هایی که مصرف می کنیم، متفاوت هستند. این به معنای آن است که آنها به شیوه ای متفاوت از چربی های زنجیره طولانی‌تر که در روغن زیتون یا گوشت وجود دارند، متابولیز می شوند. چربی موجود در نارگیل به عنوان بافت چربی ذخیره نمی شود و در عوض برای انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر تئوری، این می تواند به کاهش وزن کمک کند. اما مطالعات بالینی که ثابت کنند مصرف نارگیل به کاهش وزن منجر می‌شود، انجام نشده اند.

 

مصرف نارگیل در مقادیر کم می تواند تاثیر مثبتی در برنامه کاهش وزن داشته باشد، اگر به قانون 10 درصد متعهد باشید و اندازه وعده های مصرفی را کنترل کنید. با این وجود،

 

نارگیل برای دیابت

نارگیل فیبر زیاد و کربوهیدرات کمتری دارد. بنابراین به کنترل قند خون کمک می‌کند. هر ۱۰۰ گرم گوشت این میوه فقط ۱۵ گرم کربوهیدرات دارد و دارای ۹ گرم فیبر است. با این حال توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی فراورده شده بر پایه نارگیل خودداری کنید. چون این قبیل مواد غذایی صنعتی معمولا سرشار از قند بوده و فیبر و مواد مغذی کمتری نسبت به میوه طبیعی دارند.

نارگیل فایده های متنوعی برای سلامتی دارد

مصرف نارگیل و درمان یبوست

یوسف نقیایی، کارشناس تغذیه گفت: نارگیل حاوی فیبر قابل توجهی بوده به طوری که در هر 100 گرم از این میوه، 9 گرم فیبر خوراکی وجود دارد بنابراین مصرف آن در پیشگیری از یبوست و یا درمان آن بسیار موثر است.

 

وی خاطرنشان کرد: این میوه همچنین ویتامین E قابل توجهی دارد که می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان موثر در درمان و پیشگیری از سرطان‌ها و چین و چروک پوست استفاده شود.

 

نقیایی افزود: در صورتی که نارگیل را به صورت مخلوط با شیر آن مصرف نماییم، انرژی آن به طور قابل توجهی افزایش یافته و حدود 670 کیلو کالری خواهد بود.

آب نارگیل خاصیت های زیادی دارد

آب نارگیل چه خواصی دارد

آخرین خبر نوشت: آب نارگیل می تواند پتاسیم بدن را تأمین کند، اما به همان میزان کالری بیشتری وارد بدن می کند، می توان یک موز کوچک میل کرد و حتی پتاسیم بیشتری به همراه سایر مواد مغذی موجود در آب نارگیل دریافت کرد.

 

روشهای دیگری نیز برای دریافت پتاسیم در رژیم غذایی وجود دارد که از نوشیدن آب نارگیل ارزانتر و کارآمدتر است.

و اگر به دنبال آبرسانی هستید، نوشیدن آب بیشتر، بهتر از نوشیدن آب نارگیل است.

 

کسانی که کمتر از یک ساعت کار می کنند و زیاد عرق نمی کنند، لازم نیست برای هیدراته کردن بدن یک نوشیدنی شیرین بنوشند، نوشیدن آب ساده کافی است.

 

از سوی دیگر، اگر شخص بسیار فعالی هستید و قادر به دریافت کالری هستید، می توانید آب نارگیل را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید.

 

از طرف دیگر اطمینان حاصل کنید که آب نارگیل خالص است. بسیاری از مارک های آب نارگیل قند را به نوشیدنی های خود اضافه می کنند و از خواص طبیعی آب میوه می کاهند.

 

در حالی که مطالعات نشان داده است که رژیم های غذایی سرشار از پلی فنول های گیاهی می توانند در برابر ابتلا به سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، پوکی استخوان و بیماری های عصبی محافظت کننده باشند ، اما بهتر است که آن پلی فنول ها را از میوه هایی مانند انگور، سیب، گلابی، گیلاس و انواع توت ها تهیه کنید. چرا که با مصرف این میوه ها کالری اضافی مصرف نمی شود.

با فایده‌های آب نارگیل آشنا شوید

آب نارگیل خواص زیر را دارد:

* سردرد: آب نارگیل سردردی را که در اثر تماس زیاد با نور خورشید بروز می کند، تسکین می ‏دهد.

 

* کرم‏‌ها: جوشاندن ریشه نارگیل با مقدار کمی از انقوزه برای پاک سازی و رهایی از کرم ‏های روده بسیار نافع است.

 

* زخم و جراحت: روغن کهنه نارگیل، تسکین دهنده سریع زخم ‏ها می ‏باشد.

 

* استفراغ: اضافه کردن شکر، عسل و پودر فلفل به آب نارگیل یک ترکیب مطلوب برای پیشگیری از استفراغ می‏ باشد.

 

* زخم‌‏های دهانی: غرغره کردن شیره  حاصل از نارگیل چرخ و رنده شده برای تسکین و معالجه‏ زخم‏های دهان مفید است.

 

* خارش: در خارش‏های معمول، شیر نارگیل برای کاهش التهابات سودمند و کاربردی است.

 

* جای زخم (اسکار): پوست درخت‏ انجیر مقدس هندی و انجیر معابد را در شیرنارگیل به صورت خمیر در آورده و در سرتاسر زخم‏ ها بمالید. این کار به تسکین و ترمیم پوست به دلیل خاصیت‏ قابض و مغذی بودن این ترکیب، کمک می‏ کند.

 

* اگزما: چند عدد سیر را در روغن نارگیل بیندازید و روی شعله گاز قرار دهید تا رنگ آن تیره شود. سپس این سیرها را در روغن نارگیل له کنید. بعد، آن را از صافی رد نمایید. این مخلوط یک ترکیب موثر برای رفع التهابات ناشی از اگزما است.

 

* رشد موها: شستشوی موها با شیره نارگیل یک عمل بسیار موثر برای تغذیه قسمت ‏های انتهایی ریشه‏ ی موها است. این کار در بین هندی‏ ها که موهایی بسیار جذاب دارند، شایع است.

روغن نارگیل برای پوست چه فایده هایی دارد

 

روغن نارگیل برای پوست

بیتوته نوشت: روغن نارگیل یک روغن بسیار اشباع است که به طور سنتی با استخراج روغن از نارگیل خام یا مغز نارگیل خشک ساخته می شود. در دمای اتاق جامد است، اما هنگام گرم شدن می تواند نرم یا حتی ذوب شود. این اغلب در پخت و پز استفاده می شود و یا مستقیماً روی پوست و مو اعمال می شود.

 

روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​است که نوعی چربی اشباع شده است. در حقیقت ، این اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​حدود 65٪ از ترکیب کل آن را تشکیل می دهند.

 

در حالی که برخی فکر می کنند روغن نارگیل منافذ پوست را مسدود می کند، تحقیقات قابل توجهی نشان می دهد که این امر در واقع می تواند به درمان آکنه کمک کند.

 

آکنه یک بیماری التهابی است و بسیاری از داروهایی که برای درمان آن استفاده می شوند با هدف قرار دادن و کاهش التهاب کار می کنند. از آنجا که روغن نارگیل و اجزای آن ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند، ممکن است به درمان آکنه نیز کمک کند.

 

علاوه بر این ، خاصیت ضد باکتریایی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​در روغن نارگیل نیز می تواند به کاهش آکنه کمک کند.همراه با اسید لوریک، اسید کاپریک خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، روغن نارگیل باید در مناطقی که آکنه یافت می شود ، مستقیماً روی پوست بمالید.

 

علاوه بر تأثیر روغن نارگیل بر آکنه و التهاب پوست ، استفاده از روغن نارگیل بر روی پوست شما نیز می تواند به مرطوب نگه داشتن آن کمک کند.در یک مطالعه نشان داد که روغن نارگیل به طور قابل توجهی هیدراتاسیون پوست را بهبود می بخشد. همچنین نشان داده شده است که به درمان اگزما ، یک بیماری پوستی که با ورم پوستی و خارش دار کمک می کند.

 

یک مطالعه با مقایسه تأثیر روغن زیتون و روغن نارگیل در 52 بزرگسال مبتلا به اگزما نشان داد که استفاده از روغن نارگیل علاوه بر کمک به درمان اگزما به کاهش خشکی نیز کمک می کند. یک مطالعه دیگر نتایج مشابهی را نشان داد، که روغن نارگیل منجر به کاهش 68 درصدی شدت اگزما شده. مرطوب نگه داشتن پوست می تواند به حفظ عملکرد آن به عنوان مانعی برای از بین بردن باکتری ها ، تقویت بهبود زخم ها و حفظ سلامت کلی پوست کمک کند.

 

یکی از مشکلات رایج خانم ها پیدا کردن لایه بردار مناسب بدن است و برای این کار نیز هزینه زیادی صرف می کنند. می توانید با خرید یک شیشه روغن نارگیل خالص مشکل را حل کنید. همین شیشه، محصولی «سه در یک» است، یعنی مرطوب کننده، کرم اصلاح و لایه بردار مناسب.

 

نصف فنجان از روغن نارگیل را با یک فنجان شکر قهوه ای یا نمک دریایی مخلوط کنید. این می شود یک کرم لایه بردار صد درصد طبیعی شما که حاوی مرطوب کننده نیز هست. بهتر است از نمک دریایی استفاده کنید و چند قطره عصاره ی روغنی مانند عصاره ی روغنی اسطوخودوس یا وانیل به آن اضافه کنید. خواهید دید پوستتان شفاف، تمیز و معطر می شود.

روغن نارگیل به سلامت مو کمک می کند

خواص روغن نارگیل برای مو

دکتر سلام نوشت: استفاده از روغن نارگیل بر روی موها می تواند باعث بهبودی موارد زیر شود:

خشکی مو

سلامت پوست سر

محافظت از مو در برابر از دست دادن پروتئین

محافظت از مو در برابر اشعه ماوراء بنفش

مبارزه با عفونت ها و قارچ ها

حمایت از رشد مو

افزودن حجم و درخشش مو

 

تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی پزشکی و زیبایی پوست و مو بر این نکته اشاره می کند که روغن نارگیل تأثیرات محافظتی بر روی موهای آسیب دیده دارد به این دلیل که می تواند به کوتیکول ها و لایه رویی موها نفوذ کند.

 

نتایج مطالعات منتشر شده در مجله علوم زیبایی و آرایشی نیز نشان می دهد که روغن نارگیل می تواند فرآیند کمبود پروتئین را چه در موهای آسیب دیده و چه آسیب ندیده کاهش دهد. از این روغن می توانید قبل از شامپو کردن موها و یا به عنوان یک محصول آرایشی، بعد از شستشو استفاده کنید.

 

 طبق گفته محققان، این خاصیت روغن نارگیل به دلیل وجود اسید لوریک است که خواص بسیار نزدیکی به پروتئین های مو دارد، اما وزن مولکولی آن پائین است و باعث می شود که روغن به درون شفت مو نفوذ کند.

 

شامپو کردن منظم موها، چربی سطح مو را از بین می برد و به ساختار مو آسیب می رساند. به علاوه، محصولات معمولی مراقبت از مو، گاهی اوقات حاوی مواد سمی هستند که می توانند موها را از بین ببرند و ظاهر موها را کدر و ناخوشایند کنند.

 

چنانچه به ترکیبات تشکیل  دهنده بسیاری از محصولات آرایشی و مو نگاهی بیندازید، روغن نارگیل را در لیست مواد تشکیل دهنده آن خواهید دید. با این حال، بیشتر محصولات آرایشی و مو، شامل ترکیبات دیگری نیز هستند که می  توانند برای سلامتی شما مضر باشند و واقعا باعث آسیب رسیدن به موها و پوست شما شوند.

 

مواد شیمیایی مضری که در محصولات مراقبت از مو به کار می روند، می توانند باعث کم پشتی، خشکی و آسیب موها شوند. روغن نارگیل از مو در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و برای بهبود آسیب  های ناشی از آن نیز موثر است.<a

 

نارگیل برای زنان باردار

زنان باردار می توانند آب نارگیل را به رژیم خود اضافه کنند تا بدن خود را آبرسانی کنند و همچنین از فایده‌های دیگر آن بهره‌مند شوند

 

از خواص آب نارگیل در بارداری به صورت خلاصه میتوان به کنترل فشار خون ، تاثیر در زیبایی جنین ، جلوگیری از یبوست ، درمان سوزش سر دل و … اشاره کرد .

 

نارگیل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی است. مصرف آب نارگیل در سه ماهه اول بارداری به کمبود آب بدن ناشی از حالت تهوع کمک می کند.

 

آب نارگیل بدون چربی و کم کالری است. همانطور که در بارداری بدن افزایش وزن دارد، آب نارگیل مانع از بین رفتن کلسترول بد می شود. این یک جایگزین عالی برای نوشیدنی های قندی است و به سلامت مادر و رشد جنین کمک می کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.