2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
راهنمای کامل سفر به جزیره هرمز + مکان‌های دیدنی و گزارش تصویری

راهنمای کامل سفر به جزیره هرمز + مکان‌های دیدنی و گزارش تصویری

جزیره هرمز؛ این پیشنهادی ویژه برای گردشگری است. یعنی هر ایرانی و هر علاقه‌مند به سفر در جهان حداقل یک بار باید این جزیره کوچک را از نزدیک ببیند.

دوات آنلاین-جزیره هرمز؛ این پیشنهادی ویژه برای گردشگری است. یعنی هر ایرانی و هر علاقه‌مند به سفر در جهان حداقل یک بار باید این جزیره کوچک را از نزدیک ببیند.

 

برای رفتن به جزیره هرمز بهترین راه این است که خودتان را به بندرعباس برسانید و بعد به بندرگاه بروید و سوار بر شناورها راهی جزیره شوید. اگر قصد دارید با قطار به بندرعباس بروید بد نیست بدانید حدود 19 ساعت در راه هستید. از بندرعباس تا جزیره هم حدود نیم ساعت راه است. حالا به جزیره هرمز پا گذاشته‌اید از کجاها باید دیدن کنید؟

واقعیت این است که جزیره هرمز جزیره‌ای کوچک با 5.5 کیلومتر وسعت و از توابع قشم است. پس گردش یک روزه برای دیدن آن کافی است و برنامه بعدی‌تان می‌تواند سفر به قشم باشد اما قبل از این‌که مکان‌های دیدنی هرمز را معرفی کنیم بعد نیست تاریخچه این جزیره را بدانید:

 

تاریخچه

به نوشته seeiran: هرمز نام بندری معتبر در مصب رود میناب با خلیج فارس بود. شهر میناب کنونی روی خرابه‌های این بندر ساخته شده است. هرمز قدیم در اوایل عهد مغول تجارت پر رونقی داشت.

با هجوم مغولان در حدود سال ۷۰۰ هجری، مردم شهر هرمز ابتدا به جزیره قشم و سپس به جزیره هرمز که در آن زمان زرون (معرب آن جرون که بعدها نام بندری در محل بندر عباس کنونی شد و به تلفظ پرتغالی بندر گمبرون خوانده شد) نام داشت کوچ نمودند و شهری در آن بنا کردند و نام آن را به یاد شهر قدیم خود هرمز گذاشتند.

 

به تدریج و طی قرون بعد این شهر نام خود را به همه جزیره داد و بندر جرون (گمبرون بعدی) نام خود را از آن وام گرفت. عظمت شهر و جزیره هرمز به قدری شد که دو قرن بعد و تا زمانی که توسط پرتغالی‌ها اشغال شد مرکز ولایات خلیج فارس از جمله بحرین بوده است.

شاه عباس در سال ۱۶۲۲ میلادی جزیره هرمز و سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس را از اشغال پرتغالی‌ها خارج ساخت و شهرهای هرمز و گمبرون را تخریب نمود و بندر عباس فعلی را بر خرابه‌های گمبرون استوار کرد. هرمز امروز به هیچ عنوان رونق گذشته را ندارد.

 

21 آوریل سال ۱۶۲۲ سپاه ایران جزیره هرمز را از بزرگترین امپراتور قرن باز پس گرفت و جایگاه خود را در جهان در فهرست ابرقدرتهای قرن شانزدهم ثبت کرد.

انگلیسی‌ها نیز ۴ کشتی خود را با خدمه فنی در اختیار ارتش امام قلی خان گذاشتند.آلبوکرک(پرتغالی) اعتقاد داشت هرکشوری که سه نقطه مالاگا- عدن و هرمز را در اختیار داشته باشد بر تجارت دنیا حاکم خواهد بود. اهمیت هرمز آنقدر بود که استعمارگران انگلیسی را نیز به طمع انداخته بود.

 

سپاه ایران بدلیل شکایت‌های ایرانیان گمرون قصد تنبیه پرتغالی‌ها در خلیج فارس کرد و نه تنها جزیره هرمز را آزاد ساخت بلکه پرتغالی‌ها را تا مومباسا درکنیا مجبور به عقب نشینی کرد. و این مقدمه‌ای برای شکست‌های پی در پی پرتغال در شرق آفریقا. شد و با حمایت شاه ایران، امام مسقط موفق شد قلعه عظیم ممباسا را در جنگ خونینی که به جنگ صلیبی ممباسا معروف است را تصرف کند. ایران تا سال ۱۸۲۰ پرچمدار تمام خلیج فارس و دریای عمان و بحر فارس شد. انگلیس که از شکست پرتغال خرسند بودندو به قدرت ایران اعتراف داشتندوایران را تنها رقیب قدرتمند عثمانی ها می دانستند.حتی درعهدنامه مجمل 1809 و عهدنامه مفصل 1812 مجمل و مفصل زمانی که انگلیس به عنوان ابرقدرت جهان ظهور می کرد حاکمیت ایران را بر کل خلیج فارس برسمیت شناخت.

سرزمین‌ خاك‌های سرخ

وقتی كه وارد جزیره هرمز می‌شوی، چهره بومیان تو را كمی به یاد بلوچ‌ها می‌اندازد، كمی هم به یاد هندیان، دختران در پس برقع، در پس چادرهای بندری و موج دریا، آن قدر جزیره كوچك است كه هر جا باشی اگر سكوت باشد، می‌توانی صدای دریا را بشنوی، شرجی دریا كه گویی در كف دستانت آرمیده است. هرمز معروف است به ساحل‌های رنگین و خاك رنگین‌تر از ساحل جزیره، ساحل‌های طلایی و نقره‌ای بكر؛ خاك سرخ جزیره هرمز نیز زبانزد است و همه?ساله جهانگردان زیادی را به خود جلب می‌كند؛ دره نمكی و نمك‌هایی كه هنگام بارندگی با تركیبی از رنگ‌های سپید و سرخ و طلایی حالت روان به خود می‌گیرند.

 

فراموش نكنید؛ «خاك» یكی از دیدنی‌های هرمز است؛ ذره ذره خاكش، تركیب افق، ساحل رنگی و نقش خلیج‌فارس؛ وقتی كه می‌گوییم نقره‌ای و طلایی و سرخ، فقط واژه است، نقره‌ای خود طیفی می‌شود كه با رنگ آفتاب بازی می‌كند، گاهی كم‌رنگ‌تر و گاهی پررنگ‌تر، گاهی از فرط روشنایی به رنگ آسمان‌ها نزدیك می‌شود و گاهی از فرط تیرگی گویی می‌شود ذره‌ای از دل شب كه نور مهتاب بر آن می‌تابد.بقیه رنگ‌ها نیز همین است، خاك سرخ فقط یك تمثیل است تا تو را به دنیای آرزوها و دنیای رنگ‌ها ببرد. خاك است و آفتاب و رنگ، آن‌قدر پرتلالو كه نقش خیال می‌زند و بسیاری كه نقش هنر در ذهن دارند، در مناسبت‌های مختلف بر ساحل این جزیره گردهم می‌آیند و فرشی از خاك با طرح‌های بكر ترسیم می‌كنند. حدود 3 سال پیاپی است كه به مناسبت‌های مختلف فرش خاكی هرمز كه با استفاده از خاك‌های رنگارنگ جزیره ترسیم می‌شود، بهانه‌ای است تا هنرمندان گردهم آیند و نقش خاك را بر دل زمین بزنند. زمان برگزاری دقیق این مراسم همه?ساله مشخص نیست، ولی اصولا در نیمه دوم سال كه بیشتر فصل سفر به جنوب است و یا در اردیبهشت ماه به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس این برنامه تكرار می‌شود.

 

گشتی دور جزیره

جزیره هرمز، همین كوچكی‌اش خود تبدیل به جذابیتش شده است، جاده ساحلی، از همان‌جا كه از قایق پیاده می‌شوید آغاز می‌شود و با حدود 3 ساعت پیاده‌روی دوباره به همان جای آغاز بر خواهید گشت، یكی از تفریح‌های مسافران هرمز همین است كه جاده ساحلی جزیره را بپیمایند. برخی پای پیاده را دوست دارند و برخی دوچرخه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز تعدادی دوچرخه كرایه‌ای برای همین منظور در نظر گرفته است كه گردشگران بتوانند پا به ركاب دور تا دور جزیره را بپیمایند، گردش و تفریح و ورزش، رهایی از فشار و اضطراب، فراموشی همه آنچه كه دوست نداریم جریان داشته باشد همه رویاهایی می‌شوند كه ركاب را جان می‌بخشند و به پیش می‌روید؛ بنابراین اگر اهل دوچرخه نیز هستید و یا حتی هم‌اكنون دوچرخه‌سوار نیستید، به بهانه روزهای كودكی می‌توانید در ساحل هرمز پا به ركاب شوید.

دشت‌های آهوان

آهو، یعنی آزادی، سبكبالی، راحتی، آرامش و سبك، رهوار رفتن، امیدوار بودن، دلبری كردن و دل ربودن و خرامان رفتن؛ آهو در ذهن بسیاری از ما حضور اسطوره‌ای دارد، گاهی اوقات با خود می‌اندیشیم كه‌ای كاش ما بودیم و پای آهوان و مهم‌تر از آن ذهنی به رهواری آهو؛ اما دور از این رویاها و آرزوها به نظاره نشستن آهوان خود شگفتی شگرف است كه باید به نظاره نشست. معروف است كه آهوان در جزیره هرمز، در?امانند، بومیان رفتار مناسبی با آنها دارند و آنها نیز در میان دشت كوچك هرمز می‌دوند و به هر سو كه می‌روند به خلیج‌ همیشه فارس سلام می‌گویند.شما نیز اگر گذری به هرمز داشتید، در صورتی كه آسیبی به آنها نرسانید مطمئن باشید كه تا نزدیكی آنها می‌توانید پیش بروید و به نظاره‌شان بنشینید.

ساحل‌ و پرندگان

هرمز به جهت تنوع ساحلی نیز قابل توجه است، تركیبی است از ساحل‌های ماسه‌ای با رنگ‌های مختلف كه بستری نرم و راحت را برای علاقه‌مندان به شنا و ورزش‌های آبی فراهم می‌كنند و در كنار آن از ساحل‌های صخره‌ای نیز بی‌نصیب نیست كه نماد ستبری و سترگی این سرزمین است.مطمئن باشید كه اگر آذر، دی یا بهمن‌ماه به هرمز سفر كنید آنقدر هوا بهاریست كه دریا شما را به سمت خود می‌كشد و در هوایی منحصربه‌فرد می‌توانید خود را در میان امواج خلیج‌فارس آرامش بخشید.

علاوه بر ساحل، گونه پرندگان و حیوانات دریایی پیرامون ساحل هرمز نیز جالب توجه است. پرندگان دریایی متنوع، دلفین‌ها، لاك‌پشت‌ها، جنگل‌های مانگرو یا حرا بخشی از این جذابیت‌هاست كه در پیرامون دریا شكل گرفته است و برای كسانی كه به این جنس از طبیعت علاقه‌مند هستند می‌تواند جذابیت داشته باشد.

 

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها در بسیاری از جزایر جنوبی ایران مشاهده می‌شود كه به دوران حاكمیت پرتغالی‌ها در منطقه جنوبی ایران برمی‌گردد، جزیره هرمز نیز از این اصل مستثنی نیست و البته به دلیل موقعیت استراتژیك این جزیره كه در میان خلیج‌فارس واقع شده است طبیعی است كه استعمارگران حساسیت و توجه بیشتری به این منطقه داشته‌اند.

 

و امروز این قلعه باقیمانده از آن دوران تبدیل به یكی از جذابیت‌های دیدنی این جزیره شده است و هنگامی كه خط ساحلی جزیره را دور می‌زنید، از جلوی این قلعه نیز عبور می‌كنید و می‌توانید متناسب با علاقه‌مندی‌تان به این موضوعات زمانی را به این موضوع اختصاص دهید.

 

خداحافظ جزیره

هنگامی كه این همه دیدنی را مشاهده كردید، از دیدن آهوان سیر شدید، از غوطه خوردن در آب سرشار شدید، از به نظاره نشستن خاك‌های رنگارنگ و نمك‌های روان پر شدید، دیگر می‌توانید كوله‌بار سفر بر بندید و آن‌گاه دوباره به مقصد خود برگردید، تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و یا هر سرزمین دیگری بر كره خاكی.

 

هرمز شاید هتل نداشته باشد، اما مردمی مهربان دارد، ساحل زیبا برای چادر زدن نیز زیاد دارد؛ رستوران چندستاره نیز ندارد، اما باز هم مردمی مهربان و البته ماهی كم ندارد.

 

و اگر خیلی به سبب همراه بودن خانواده برای‌تان محل اسكان و غذا بسیار مهم است، می‌توانید از اماكن اقامتی بندرعباس یا قشم نیز بهره بگیرید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
امیدی 1397/11/22
برای اولین بار بود اطلاعات عالی ممنون

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.